Gå til innhold

Mange ingeniører står uten jobb selv om behovet for dem er stort: – Skjønner ikke hvorfor [Ekstra]


Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (16 minutter siden):

Er ikke verftsindustrien spesiell i og med at den er særs konjunkturutsatt? Jeg jobber i et av de store rådgivende ingeniørselskapene og vi har ikke sagt opp noen ingeniører i løpet av de 8 årene jeg har jobbet her. Det fremstår heller ikke som en spesielt utsatt bransje. Prosjektering av innenlands, landbasert infrastruktur virker som et ganske sikkert valg.

Tror det har mer med at verftsindustrien er så hardt konkurranseutsatt fra utalandske aktører som gjør det, selv om et vist aspekt av konjunktur og kan ha noe med det. Kost må ned og ned for å klare å få tak i kontrakter. Når selv den norske stat ikke gidder å gjøre en innsats for å prøve å få deres egne prosjekt inn på norske verft men heller sender de til Spania og Nederland er det en litt håpløs situasjon, selv korona støtteordninger fra staten for å holde bedrifter i gang gjennom koronakrisa har endt opp med nybygg i Nederland.

Det norske verft konkurrerte med i alle år var kvalitet, service og at vi stort sett klarte å levere på avtalt tid, som i en tid når bestillingslistene til verft verden rundt var fullbooket og rederier ikke kunne få båter fort nok fungerte dette særdeles bra. Etter oljekrakket og bestillingslistene begynt å krympe inn rundt 2015 endret ting seg drastisk. Verftet jeg jobbet i klarte å omstille seg relativt effektivt til å begynne med Exploration Cruice og Yacht design og bygging, men så kom koronaen og ødela det og rett før vi begynt å få teken på det. For å få nye kontrakter nå med et kjøpers marked klarer ikke Norske Verft å være konkurransedyktige lenger virker det som.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...