Gå til innhold

Mange ingeniører står uten jobb selv om behovet for dem er stort: – Skjønner ikke hvorfor [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig mange ingeniører er dypt inne i olje teknologi og sliter å komme seg "tilbake" til andre bransjer. Her bør en lage overgangs ordninger i form av kursing eller tilsvarende. Olje industrien har fokusert alt for mye på spesialisering slik at kompetansen er knyttet til veldig få arbeidsområder, dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Utrolig mange ingeniører er dypt inne i olje teknologi og sliter å komme seg "tilbake" til andre bransjer. Her bør en lage overgangs ordninger i form av kursing eller tilsvarende. Olje industrien har fokusert alt for mye på spesialisering slik at kompetansen er knyttet til veldig få arbeidsområder, dessverre.

Har også en bekjent med master i fornybar energi. Heftige matte,fysikk,kjemi statistikk fag. Bacheloroppgave om batteriteknologi. Husker ikke masteren. Men poenget er at det er nesten umulig å få jobb innen energi,batteri osv.

De få stillinger som finnes er gjerne leder og prosjwkteringsstillinger som krever "minst 10 års erfaring ". Han har søkt dem uansett, men da ikke fått napp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja en del av utfordringen er at mange av ingeniørane som har blitt arbeidsledige sitt på gjerdet for å vente på betre tider.
Når det blir blir betre tider så vil dei være frie for forpliktelsar (som ny jobb) slik at dei raskt kan gå tilbake til ein jobb i den bransjen dei kjenner best.
Mitt inntrykk er også at dette blir forsterka ved at mange arbeidsgivere har ei liknande holdning der dei ikkje ønsker å tilsette til dømes ein arbeidsledig oljeingeniør fordi ein frykter at denne oljeingeniøren vil seie opp når oljeindustrien igjen får ein oppsving.

Det er ikkje berre i oljeindustrien det er slik, ein ingeniør som har blitt sagt opp frå maritim næring vil ikkje lett kunne skifte over til bygg og anlegg sjølv om den næringa treng fleire ingeniørar.

Mitt klare inntrykk er at arbeidskompetansen har blitt veldig spissa i dag og er derfor lite overførbar, kanskje særleg fordi jobbane i dag har blitt meir programspesifikke enn ingeniørfagretta. Til dømes så synes eg det har vært ei dreining til å gi vidareutdanning innafor eit spesielt fagprogram som skal brukast til å gjere berekningar meir enn å gi vidareutdanning på den meir generelle ingeniørkompetansen. Det er ikkje lenger nok å berre forstå sitt ingeniørfag, ein må også være i stand til å bruke spesialverktøya som den konkrete arbeidsplassen har utvikla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drogin skrev (6 minutter siden):

Har også en bekjent med master i fornybar energi. Heftige matte,fysikk,kjemi statistikk fag. Bacheloroppgave om batteriteknologi. Husker ikke masteren. Men poenget er at det er nesten umulig å få jobb innen energi,batteri osv.

De få stillinger som finnes er gjerne leder og prosjwkteringsstillinger som krever "minst 10 års erfaring ". Han har søkt dem uansett, men da ikke fått napp

Ja det er ofte vanskelig å få innpass om en er veldig spesialist både fra arbeid og utdanning. Det skal liksom klaffe. 

Nå skal det jo opp store batteri fabrikker (ref sist utgave av TU) så det er nok håp:)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Drogin said:

Har også en bekjent med master i fornybar energi. Heftige matte,fysikk,kjemi statistikk fag. Bacheloroppgave om batteriteknologi. Husker ikke masteren. Men poenget er at det er nesten umulig å få jobb innen energi,batteri osv.

De få stillinger som finnes er gjerne leder og prosjwkteringsstillinger som krever "minst 10 års erfaring ". Han har søkt dem uansett, men da ikke fått napp

Jeg var selv i den situasjonen, og gikk selv til Statkraft og til denne type jobb rett etter masteren:

https://statkraft.easycruit.com/vacancy/2673589/69017?iso=gb

Lenke til kommentar
13 hours ago, The Avatar said:

Mitt inntrykk er også at dette blir forsterka ved at mange arbeidsgivere har ei liknande holdning der dei ikkje ønsker å tilsette til dømes ein arbeidsledig oljeingeniør fordi ein frykter at denne oljeingeniøren vil seie opp når oljeindustrien igjen får ein oppsving.

 

Har vært borti dette også for yrkesfag, med bedrifter som ikke vil ha lagerfolk, automatikere og andre som "alle" bedrifter har bruk for. Til dels er det fordommer om at oljefolkene er så bortskjemte med pauser og lønn, men til dels var det også harde fakta, med bedrifter som visste at de ikke var i nærheten av oljebransjens lønnsnivå, og at enhver ansettelse i praksis ville være en kortvarig affære frem til oljeprisen hentet seg inn og industrien hentet "sine" folk tilbake med minst 30 % høyere lønn.

Lenke til kommentar

Det er mye dyktige folk tilgjengelig. En bedrift som ikke finner kvalifiserte ingeniører nå, bør rett å slett se grundig på sine egne rekrutteringsrutiner. Rekrutteringsbyråene er i mange tilfelle værstingene. De ekskluderer stort sett alt som ikke er 110% match med både egne og kundens kriterier.

Ser stadig stillingstekster med så spessifike kriterier at det i realiteten søker etter en "enhjørning" eller "rosa elefant". Er bedriften avhengig av så spessifikk kompetanse må de utdanne folkene sine selv, og gi de så gode betingelser at det er helt usannsynlig at de går til noen andre.

Det er også mye stigma ute å går. Har selv rundet de magiske (fordømte) 50, og det er helt åpenbart at man da automatisk blir filtrert bort i dagens database baserte løsninger. Er faktisk helt overbevist om at søknadenene aldrig blir lest. Jeg har ved flere anledninger hatt kontakt med slike bedrifter i andre sammenhenger, etter at stillingene har blitt besatt. Flere har blitt veldig overrasket når jeg forteller at jeg søkte, men ikke hørte noe fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 29.3.2021 den 11.13):

Har også en bekjent med master i fornybar energi. Heftige matte,fysikk,kjemi statistikk fag. Bacheloroppgave om batteriteknologi. Husker ikke masteren. Men poenget er at det er nesten umulig å få jobb innen energi,batteri osv.

De få stillinger som finnes er gjerne leder og prosjwkteringsstillinger som krever "minst 10 års erfaring ". Han har søkt dem uansett, men da ikke fått napp

For batteriteknologi kan nok jobbmarkedet fort gå rett til værs. Freyr har jo en hel drøss med jobbutlysninger for tiden. Flere andre fabrikker er også under oppbygging. Batteriteknologi kan nok bli en vinner i de kommende årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (På 29.3.2021 den 11.21):

Ja det er ofte vanskelig å få innpass om en er veldig spesialist både fra arbeid og utdanning. Det skal liksom klaffe. 

Nå skal det jo opp store batteri fabrikker (ref sist utgave av TU) så det er nok håp:)

Ikke batterifabrikken, men illustrerer problemet:

https://jobb.tu.no/jobb/forretningsutvikler-batteriteknologi/41115

De vil ha en med utdanning innen realfag, men krever solid erfaring med kundepleie, marked osv. Skulle nesten tro stillingen passet bedre til en fra BI. Og slik har jeg inntrykk av at mange åpne stillinger er i den bransjen. Er vel en grunn til at de er åpne 😁

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Isometrisk rørkonstruksjon.

Haha, kan hende det er praktisk rettet, men det er iallfall også en form for spisset kompetanse. Tenkte det var mer snakk om prosjektledelse, risikostyring, HMS eller noe i den retning siden du snakket om at vi ingeniører har for spisset kompetanse.  Litt for teoretisk, spisset kompetanse da?

Og det er ikke altfor mye som er praktisk på Gløshaugen iallfall. Jeg ble god til å regne og løse komplekse problemer, men bare primært ett og sekundært et annet fag som jeg har fått en del bruk for etter utdanningen.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Min observasjon som ingeniør innad verfts industrien tilsier at færre og færre får fast jobb, men mer og mer prosjektansettelser, stadig mer engineering blir og gjort i utlandet spesielt når det kommer til stålkonstruksjon og ISO tegninger av rørsystem,  mens et mindretall norske Ingeniører sitter fulltid og sjekker det de i utlandet produserer og har kommunikasjon ut mot produksjon. Så det vi nå ser i norsk verftsindustri på ingeniør siden er i stor grad samme utvikling vi har sett på produksjons siden hvor   mer og mer har blitt outsourcet til østeuropa, og selv det som blir bygd her til lands er det et brutalt overtall av innleide østeuropeere som står for arbeidet. 

En skummel utvikling for norsk arbeidskraft som ingen ende vil ta. Selv fikk jeg oppsigelsen levert i hånda sammen med storparten av avdelingen min i Mars og har arbeid ut Juni hvor jeg realistisk har nødt til å enten endre min yrkesvei eller flytte inn til nærmeste "storby" for å finne meg ny jobb som ingeniør. Og det sistnevnte er vel der sperren ligger for mange arbeidsledige ingeniører, det er ikke bare bare å flytte om en er etablert ett sted.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Min observasjon som ingeniør innad verfts industrien tilsier at færre og færre får fast jobb, men mer og mer prosjektansettelser, stadig mer engineering blir og gjort i utlandet spesielt når det kommer til stålkonstruksjon og ISO tegninger av rørsystem,  mens et mindretall norske Ingeniører sitter fulltid og sjekker det de i utlandet produserer og har kommunikasjon ut mot produksjon. Så det vi nå ser i norsk verftsindustri på ingeniør siden er i stor grad samme utvikling vi har sett på produksjons siden hvor   mer og mer har blitt outsourcet til østeuropa, og selv det som blir bygd her til lands er det et brutalt overtall av innleide østeuropeere som står for arbeidet. 

En skummel utvikling for norsk arbeidskraft som ingen ende vil ta. Selv fikk jeg oppsigelsen levert i hånda sammen med storparten av avdelingen min i Mars og har arbeid ut Juni hvor jeg realistisk har nødt til å enten endre min yrkesvei eller flytte inn til nærmeste "storby" for å finne meg ny jobb som ingeniør. Og det sistnevnte er vel der sperren ligger for mange arbeidsledige ingeniører, det er ikke bare bare å flytte om en er etablert ett sted.

Ja dette er virkelig trist! Verft industri m.m. har og er på vei til ett bunn nivå. Så det tidlig i karrieren og kom meg vekk i fra det etter noen skarve år. 

Noe vi også har sett mye av i covid perioden, mye av smitten kommer fra innleid arbeidskraft fra utlandet til verft industri. Iallefall i min kommune. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

En skummel utvikling for norsk arbeidskraft som ingen ende vil ta. Selv fikk jeg oppsigelsen levert i hånda sammen med storparten av avdelingen min i Mars og har arbeid ut Juni hvor jeg realistisk har nødt til å enten endre min yrkesvei eller flytte inn til nærmeste "storby" for å finne meg ny jobb som ingeniør. Og det sistnevnte er vel der sperren ligger for mange arbeidsledige ingeniører, det er ikke bare bare å flytte om en er etablert ett sted.

Er ikke verftsindustrien spesiell i og med at den er særs konjunkturutsatt? Jeg jobber i et av de store rådgivende ingeniørselskapene og vi har ikke sagt opp noen ingeniører i løpet av de 8 årene jeg har jobbet her. Det fremstår heller ikke som en spesielt utsatt bransje. Prosjektering av innenlands, landbasert infrastruktur virker som et ganske sikkert valg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...