Gå til innhold

Omdømmepoeng


Anbefalte innlegg

Har i flere år lagt merke til at de som faktisk diskuterer godt ikke får den den upvoten de fortjener, men at f.eks. personer som poster mye i f.eks https://www.diskusjon.no/topic/1430121-snowdogs-picture-humor-thread-v4-ingen-post-uten-bilde får latterlige mye sammenlagte nettsamfundpoeng pga. de poster memes, osv. Dette kan skape et falsk inntrykk i andre tråder ved at de har latterlige mye 'upvotes' enn de andre i tråden.

Foreslår at det legges til en  meme/lol-reaksjon og at dette pluss de andre (like, innsiktsfyll, hjerte) vises som en del av profil i forumtråd, og at omdømmepoeng avskaffes.

 

 

Endret av oddeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel det man har prøvd å fikse litt på med hjerte og lyspære. Disse går i samme pot som generelle poeng, så egentlig forsetter alt som før, og du må kjenne personen for å vite hvordan poengene er fordelt.

Forumet er jo designet for negative poeng også, så det går kanskje an å gjøre dem om til humor-poeng ?

Er neppe super-enkelt, da det nok er mer logikk koblet til som må endre på.

Lenke til kommentar
vidor skrev (26 minutter siden):

Det er vel det man har prøvd å fikse litt på med hjerte og lyspære. Disse går i samme pot som generelle poeng, så egentlig forsetter alt som før, og du må kjenne personen for å vite hvordan poengene er fordelt.

Forumet er jo designet for negative poeng også, så det går kanskje an å gjøre dem om til humor-poeng ?

Er neppe super-enkelt, da det nok er mer logikk koblet til som må endre på.

Som en systemutvikler med god kjennskap  til cms/php/sql så må jeg si at dette burde være veldig greit å rette opp i (Hvis ønskelig).

Lenke til kommentar

Det er utrolig mange forskjellige mennesker på diskusjon.no så en må kjenne personen ganske inngående for å vurdere poengverdi. Det finnes alt fra dem som soper opp haugevis med billige poenger på lekeplassen til dem som har "gullvekt-poenger" p.g.a kanskje et/flere snevre fagfelt som de skriver verdifulle innlegg om.

Gitt at det er VG som eier forumet nå blir det vel "Ex on the beach-poenger" snart for mest mulig hjernedøde innlegg som driver clickbait.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om omdømmepoeng, det har lite å si, fordi man kan skrive gode innlegg uten å få likes for dem, og vice versa. Legger ikke merker til omdømmepoeng hos andre eller meg selv. 

Jeg legger mye mer merke til tonen folk skriver i, tematikken de tar opp, grad av saklighet osv. Jeg aner for eksempel ikke hva for eksempel @The Avatar har som omdømmepoeng, men jeg har merket meg så til de grader at dette er bruker som bidrar saklig og sitter på enormt mye kunnskap om så mye. 

Poenget mitt her er man er høflig, saklig og deler av sin kunnskap så har en poengsum lite å si, man blir lagt merke til og satt pris på allikevel :)

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige ord @GiaMahan
Eg har litt i underkant av 8000 omdømmepoeng, men med 15 000 innlegg så er det ikkje meir enn eit plusspoeng på anna kvart innlegg.
Sjølv har du meg slått med eit 1-til-1 forhold på omdømmepoeng og innlegg.

Dette likner mykje på utfordringa vi hadde i forumets barndom der brukarane blei målt på talet på innlegg.
Ettersom det i "off topic" ikkje var krav til saklegheit på innlegga så blei det mykje spamming som berre hadde som formål å auke talet på innlegg. Dette blei i si tid løyst ved at innlegg i "off topic" og alle underforuma inkludert "humor" ikkje lenger skulle telle på postcounten.
På den måten var det berre ved å bidra i dei meir seriøse delane av forumet som kvalifiserte til høgare "status" i form av tal på innlegg.

 

Eit alternativ kan derfor kanskje være å legge til 😀 som eit fjerde reaksjonsikon, men at latterreaksjonar ikkje tell som omdømmepoeng? Då vil heller ikkje morsomme sleivspark i seriøse trådar gi omdømmepoeng på det som mest sannsynleg er ei avsporing av debatten.

Eit anna alternativ akkurat for den omtalte bildehumortråden er at reaksjonar i "off topic" ikkje tell som omdømmepoeng, eller kanskje til og med at reaksjonsfunksjonaliteten blir deaktivert i "off topic" og underliggande forum og tråder?

 

Personleg gjer det meg ikkje så mykje om omdømmepoenga blei tatt vekk. Kan godt fortsette ordninga med å gi tommel opp på gode innlegg men det treng ikkje å telle som "statuspoeng". Kanskje omdømmepoenga kunne vært ein skjult tellar på lik linje med advarselpoeng som berre er synleg for mod/admin?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 timer siden):

Takk for hyggelige ord @GiaMahan
Eg har litt i underkant av 8000 omdømmepoeng, men med 15 000 innlegg så er det ikkje meir enn eit plusspoeng på anna kvart innlegg.
Sjølv har du meg slått med eit 1-til-1 forhold på omdømmepoeng og innlegg.

Dette likner mykje på utfordringa vi hadde i forumets barndom der brukarane blei målt på talet på innlegg.
Ettersom det i "off topic" ikkje var krav til saklegheit på innlegga så blei det mykje spamming som berre hadde som formål å auke talet på innlegg. Dette blei i si tid løyst ved at innlegg i "off topic" og alle underforuma inkludert "humor" ikkje lenger skulle telle på postcounten.
På den måten var det berre ved å bidra i dei meir seriøse delane av forumet som kvalifiserte til høgare "status" i form av tal på innlegg.

 

Eit alternativ kan derfor kanskje være å legge til 😀 som eit fjerde reaksjonsikon, men at latterreaksjonar ikkje tell som omdømmepoeng? Då vil heller ikkje morsomme sleivspark i seriøse trådar gi omdømmepoeng på det som mest sannsynleg er ei avsporing av debatten.

Eit anna alternativ akkurat for den omtalte bildehumortråden er at reaksjonar i "off topic" ikkje tell som omdømmepoeng, eller kanskje til og med at reaksjonsfunksjonaliteten blir deaktivert i "off topic" og underliggande forum og tråder?

 

Personleg gjer det meg ikkje så mykje om omdømmepoenga blei tatt vekk. Kan godt fortsette ordninga med å gi tommel opp på gode innlegg men det treng ikkje å telle som "statuspoeng". Kanskje omdømmepoenga kunne vært ein skjult tellar på lik linje med advarselpoeng som berre er synleg for mod/admin?

Meget enig i det du skriver. Omdømmepoeng burdre fjernes fra trådene, men kan kanskje beholdes i profilen.

Har selv vært her så lenge at jeg 'kjenner' de fleste aktive brukere, men for nye kan det kanskje være misvisende.

Lenke til kommentar

Jeg har en forslag om dette problemet som blir nevnt her, men om det lar seg gjøre får være en annen ting. 😕 Hva om Diskusjon/VG ordner en ny filterliste under vinnerlisten, der man kan velge forskjellige rom. Da kan man se like/omdømmepoeng scoren under...

  • Data
  • Spill
  • Motor, trafikk...
  • Økonomi og juss
  • Fotball, sport...
  • Politikk, religion...
  • Fritid
  • Helse, samliv...
  • Kultur, film...
  • Tv, lyd og bilde
  • Mobil, nettbrett...
  • Foto og video
  • Off topic
  • Teknologi og vitenskap
  • Tilbakemeldinger

Kanskje det kan hjelpe å få orden på omdømmepoeng rotet. 😃

Da kan jo filterliste være der jeg har ringet rundt.

IMG_20210410_085433.thumb.png.665af7704ecf63a9894dfdee7412a453.png

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 6.4.2021 den 10.16):

Eit alternativ kan derfor kanskje være å legge til 😀 som eit fjerde reaksjonsikon, men at latterreaksjonar ikkje tell som omdømmepoeng? Då vil heller ikkje morsomme sleivspark i seriøse trådar gi omdømmepoeng på det som mest sannsynleg er ei avsporing av debatten.

 

Nå tror jeg de er prøvd å få så positive som mulig mtp mulig misbruk og mobbing.
😀 virker bra i en humoristiske anledninger, men er ikke veldig positivt å få den om man snakker om seriøse temaer eller ikke forsøker å være humoristisk.
Er så vidt jeg vet også derfor man ikke har f.eks tommel ned eller hadde minuspoeng tidligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...