Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den nye rusreformen har jo nå blitt lagt frem, hva mener dere om den? Jeg selv må si jeg er litt delt da det koster ca. gjennomsnitt kr 3000 for og holde noen i fengsel 1 døgn. Og hvor mange sitter ikke i fengsel for akkurat små narkotika overtredelser. Da er det bedre at disse menneskene for hjelp. Men slik det er lagt opp i den nye reformen med et oppmøte for samtale synes jeg er noe i det tynneste laget. Det burde være hvert fall være mange flere samtaler, og kanskje oppfølging med urin prøver slik det er i dag. Det er ikke så nedverdigende som det blir påstått at det er. Du får en kopp og står alene i et eget rom, så det er ingen som står over deg og overvåker deg under prøvetagningen. Så er utrolig spent på om den går igjennom på Stortinget, tror vel ikke at den kommer helt igjennom slik den er skissert pr. d.d...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
McEmbola skrev (16 minutter siden):

Den nye rusreformen har jo nå blitt lagt frem, hva mener dere om den? Jeg selv må si jeg er litt delt da det koster ca. gjennomsnitt kr 3000 for og holde noen i fengsel 1 døgn. Og hvor mange sitter ikke i fengsel for akkurat små narkotika overtredelser. Da er det bedre at disse menneskene for hjelp. Men slik det er lagt opp i den nye reformen med et oppmøte for samtale synes jeg er noe i det tynneste laget. Det burde være hvert fall være mange flere samtaler, og kanskje oppfølging med urin prøver slik det er i dag. Det er ikke så nedverdigende som det blir påstått at det er. Du får en kopp og står alene i et eget rom, så det er ingen som står over deg og overvåker deg under prøvetagningen. Så er utrolig spent på om den går igjennom på Stortinget, tror vel ikke at den kommer helt igjennom slik den er skissert pr. d.d...

Det er ikke krav om det idag, kanskje på mindreårige.

Folk over 18 bestemmer selv om de vil avgi urin og blodprøve.

Er eneste promille kontroll at blodprøve kan kreves, men ingen kan tvinge deg til å signere.

Er vel bare de som sliter som trenger hjelp, akkurat som med alkohol. De fleste slutter av seg selv når de kommer i forhold osv...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
McEmbola skrev (3 timer siden):

Hadde det bare vært så enkelt, det er det jo ikke. Det er en sykdom som må behandles på lik linje med andre sykdommer. Synes det var et litt naivt svar på problemet

Nei at noe er ulovlig med straff av bøter betyr ikke at det er en sykdom.

Det er litt av problemet med hele denne politikken. Kriminalisering fører til kriminelle miljøer...

Sykdom med avhengighet er noe helt annet, avhengighet har med arv og miljø å gjøre. Oppvekst, skole, venneflokken og hvilke gener du har..

Veldig mange blir ikke avhengig, de aller fleste faktisk. Og det er tullete å kaste bort behandling eller politiressurser på disse... Akkurat som en som tok en øl til biljarden, ikke trenger en terapeut.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
McEmbola skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke akkurat det det er prat på her da. Det finnes utrolig mange rusavhengige. Ikke bare de du ser på gata, det er bare en brøkdel av det problemet som er.

Det er mange forskjellige grader av avhengighet... Se på alle som røyker tobakk eller har røyket fast.

Mange klarer lett å slutte på dagen, noen få klarer aldri.

Samme er det med det man kaller narkotika. Alkohol er narkotika, bare fordi det er lovlig så kaller vi ikke det for narkotika...

Jeg er enig i at ting bør reguleres, og at folk med avhengighet skal få hjelp til å slutte slik du nevner, men ikke urinprøver. Urinprøver er ok for mindreårige, men for andre er det et poeng at man vil slutte selv. Urinprøver er tvang. Og fungerer dårlig, man går typ ikke på urinprøver på livstid....

Avkriminalisering tror jeg er et stort skritt i riktig retning, da kan folk få hjelp istedenfor å bli sett på som kriminelle.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gouldfan skrev (På 28.3.2021 den 21.25):

Det er ikke krav om det idag, kanskje på mindreårige.

Folk over 18 bestemmer selv om de vil avgi urin og blodprøve.

Er eneste promille kontroll at blodprøve kan kreves, men ingen kan tvinge deg til å signere.

Er vel bare de som sliter som trenger hjelp, akkurat som med alkohol. De fleste slutter av seg selv når de kommer i forhold osv...

Folk over 18 år bestemmer ikke om de vil avgi Urinprøve egentlig. Om man blir stoppet av Politi hund i f,eks Oslos gater og de finner ett par gram med Hasj så drar de hjem til deg for ransaking av huset/leilighet og så blir man tatt med til Legevakten for å urinere på ett glass mens de står og følger godt med på det du gjør der. Dette forteller jeg av erfaring med dette og Politiet. Man kan nekte selvfølgelig men da skaper Politi ett rent helvete for deg, da de gjør alt for å finne noe på deg . Og det å sammenligne Alkohol og Hasj er jo helt på jordet da. Alkohol dreper og ødelegger familier, Hasj gjør ingenting av det. FRIGJØR HASJ NÅ NORGE.

Lenke til kommentar
smergel skrev (1 time siden):

Folk over 18 år bestemmer ikke om de vil avgi Urinprøve egentlig. Om man blir stoppet av Politi hund i f,eks Oslos gater og de finner ett par gram med Hasj så drar de hjem til deg for ransaking av huset/leilighet og så blir man tatt med til Legevakten for å urinere på ett glass mens de står og følger godt med på det du gjør der. Dette forteller jeg av erfaring med dette og Politiet. Man kan nekte selvfølgelig men da skaper Politi ett rent helvete for deg, da de gjør alt for å finne noe på deg . Og det å sammenligne Alkohol og Hasj er jo helt på jordet da. Alkohol dreper og ødelegger familier, Hasj gjør ingenting av det. FRIGJØR HASJ NÅ NORGE.

Politiet kan ikke gjøre noe annet enn å holde deg et døgn i arresten, mest trolig kun en natt. Altså om de fant noe på deg.

Nå sammenlignet jeg ikke akkurat hasj og alkohol.

Jeg sa at alkohol også er narkotika, det er bare det at det er lovlig som gjør at vi ikke kaller det narkotika.

96% etanol/alkohol dømmes feks som narkotika paragraf.

Jeg er for legalisering jeg også, men hasj har da noen ulemper det også. Slapphet og de som er disponert for psykose og depresjon burde la være å røyke. Det er ganske mange, jeg kjenner selv et par gode venner brødre som holdt på å drepe hverandre hos moren sin pga at ene var i hasj psykose.

Endte med at broren personen fikk balltre smelt i hodet flere ganger og knakk ryggen fordi han hoppet ut av vinduet når politiet kom.

Dette blir det samme som at endel folk blir farlige av alkohol, er absolutt mange som ikke skal røre alkohol også fordi de blir farlige...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Alle rusmidler er farlige.Man får kjøpt øl og røyk lovelig på butikk.Litt av poenget med og bli myndig over 18 år er at man har selv ansvaret og må ta konsekvensene for det man gjør.I Tyskland for.eks kan man kjøpe seg en flaske sprit på bensinstasjonen eller også en flaske vann hvis man er voksen.Tror ikke det blir noe verre p.g.a det.Er selv fra landsbygda og vokst opp med og drikke hjemmebrent..Det er ikke lovelig,men mange gjør det.Tror nok også politiet der ikke vil straffe eller forby det hvis de ikke må.Så har man også de som misbruker rusmidler..Tror ikke det er noe sammenheng mellom forbud og misbruk .De som misbruker gjør det uansett om det er ulovelig eller kostbart.De unge har også blitt såpass opplyst gjennom internett at de vet hva som er vanlig i andre land,så man kan ikke lure de heller....    Eneste forskjell med eks.alkoholikere i Norge er at de drikker rødsprit hvis de må,noe de ikke trenger og gjøre i Tyskland..Ikke er det noe mindre narkomisbruk i Norge heller..Prisnivået i Norge gjør at de kriminelle tjener bedre her enn i mange andre land. Det hjelper heller ikke og straffe de som er rusavhengige,hva er poenget med det? .

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (På 26.5.2021 den 18.21):

Du er der ja, skjønner. Liten vits å diskutere med folk som deg.

PS: Jeg er generellt sett for legalisering av cannabis.

Javel, ikke no vits å diskutere med deg heller, da du leste 1 setning om hva jeg skrev og tar en slik slutning.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 26.5.2021 den 11.09):

Politiet kan ikke gjøre noe annet enn å holde deg et døgn i arresten, mest trolig kun en natt. Altså om de fant noe på deg.

Nå sammenlignet jeg ikke akkurat hasj og alkohol.

Jeg sa at alkohol også er narkotika, det er bare det at det er lovlig som gjør at vi ikke kaller det narkotika.

96% etanol/alkohol dømmes feks som narkotika paragraf.

Jeg er for legalisering jeg også, men hasj har da noen ulemper det også. Slapphet og de som er disponert for psykose og depresjon burde la være å røyke. Det er ganske mange, jeg kjenner selv et par gode venner brødre som holdt på å drepe hverandre hos moren sin pga at ene var i hasj psykose.

Endte med at broren personen fikk balltre smelt i hodet flere ganger og knakk ryggen fordi han hoppet ut av vinduet når politiet kom.

Dette blir det samme som at endel folk blir farlige av alkohol, er absolutt mange som ikke skal røre alkohol også fordi de blir farlige...

. Slapphet og de som er disponert for psykose og depresjon burde la være å røyke., skrev du. Og jeg er Helt enig i det 👍

Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (På 26.5.2021 den 18.09):

Alle rusmidler er farlige.Man får kjøpt øl og røyk lovelig på butikk.Litt av poenget med og bli myndig over 18 år er at man har selv ansvaret og må ta konsekvensene for det man gjør.I Tyskland for.eks kan man kjøpe seg en flaske sprit på bensinstasjonen eller også en flaske vann hvis man er voksen.Tror ikke det blir noe verre p.g.a det.Er selv fra landsbygda og vokst opp med og drikke hjemmebrent..Det er ikke lovelig,men mange gjør det.Tror nok også politiet der ikke vil straffe eller forby det hvis de ikke må.Så har man også de som misbruker rusmidler..Tror ikke det er noe sammenheng mellom forbud og misbruk .De som misbruker gjør det uansett om det er ulovelig eller kostbart.De unge har også blitt såpass opplyst gjennom internett at de vet hva som er vanlig i andre land,så man kan ikke lure de heller....    Eneste forskjell med eks.alkoholikere i Norge er at de drikker rødsprit hvis de må,noe de ikke trenger og gjøre i Tyskland..Ikke er det noe mindre narkomisbruk i Norge heller..Prisnivået i Norge gjør at de kriminelle tjener bedre her enn i mange andre land. Det hjelper heller ikke og straffe de som er rusavhengige,hva er poenget med det? .

Alle rusmidler er skadelige ??? Hmm, nei. Tror ikke Khat er så farlig da det er svakere enn Hasj.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan ville en rusreform påvirket utfallet av alle som sliter med smerter i norge? 
 

kan man sammenligne hasj og cannabispreparater som hjemmebrent/polsprit? 
 

hva hadde skjedd om folk turte å stå opp for noe annet enn alkohol fra man er 14 som det mest kulturelle alternativet i norge  

hva hadde skjedd om alkoholbruk/misbruk ble kategorisert i samme gruppe som narkomane/rusbrukere/rusmisbrukere  

 

Prinsipper eller penger, opiater eller cannabis, hva er verst

https://www.an.no/aleksander-37-fra-bodo-ble-stygt-skadd-i-ulykke-sa-begynte-kampen-mot-smertene-det-var-sa-vondt-a-leve-jeg-ville-bare-gi-opp/f/5-4-1454574

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 2021-3-28 den 21.25):

Det er ikke krav om det idag, kanskje på mindreårige.

Folk over 18 bestemmer selv om de vil avgi urin og blodprøve.

Er eneste promille kontroll at blodprøve kan kreves, men ingen kan tvinge deg til å signere.

Er vel bare de som sliter som trenger hjelp, akkurat som med alkohol. De fleste slutter av seg selv når de kommer i forhold osv...

De fleste slutter av seg selv når de kommer i forhold osv... ??? Hva i alle dager snakker du om ?? WoW ! Dette var nesten synd å lese att en person virkelig tror dette.

Lenke til kommentar
smergel skrev (7 minutter siden):

De fleste slutter av seg selv når de kommer i forhold osv... ??? Hva i alle dager snakker du om ?? WoW ! Dette var nesten synd å lese att en person virkelig tror dette.

Altså de som ikke er fysisk avhengig av heroin.

Noen trenger kanskje Rehab...

Det er genetisk variasjon på folk. Det er akkurat som at noen folk er kav alkoholikere...

Men folk flest er ikke slike som drikker fylla 24/7 eller?

Er mye samme med narkotika, selvom noen har smaken for noe så betyr ikke det at man ikke kan slutte.

Folk forandrer seg med tiden og omstendighetene.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Den nye rusreformen er en vits for mange mennesker som sliter hver eneste dag med å overleve. Skal disse menneskene gjøre dette " stedet for straff, vil lovbruddene utløse en plikt til å møte for en rådgivende enhet i kommunen med kompetanse på rus. De som ikke møter, vil kunne få et gebyr, med mindre deres økonomi eller livssituasjon tilsier at dette vil være urimelig tyngende"  Hadde vært flott om de kunne fått behandling for deres livs situasjon. Når skal vi slutte å straffe forfølge triste skjebner og starte med å hjelpe de til rett sti igjen ? Det kommer jo ingenting godt ut av å fengsle en stakkar som har blitt tatt med 1-2 Gram med Heroin, Amfetamin ved å gi bot som personen ikke kan betale, da alle kr går til å holde seg Frisk. Om boten er på 6000 kr så må en sitte i 12 dager. 500 kr dagen for de som har lavest inntekt. Da må Staten betale for oppholdet som inkluderer rom, kost og losji. Mao stat betaler for å gi ut boten til personen som bare prøvde å overleve nok en dag. Om man da også tenker på hvor mye tid og ressurser dette tar for hvert enkelt tilfelle så er det ikke det minste rart vi taper slag etter slag og til slutt krigen mot Dop. ( Om vi skal avkriminalisere noen så burde vi rette blikket mot Stortinget :-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...