Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc'n restarter uten noe feilmeldinger


Anbefalte innlegg

I di siste ukene har pc'n begynt og bare restarte helt ut av det blå, di første gangene så var det en windows update som jeg regner med var årsaken siden den sto og jobbe når den slo seg på igjen, men etter det så bare starter den på nytt uten noe forvarsel.

I dag har den stått og gått i mange timer med 2 spill gående (afk) uten noe problem, nå i kveld så laster jeg ned et spill fra steam (slått av di andre spillene) så restarter den 3 ganger på 10min uten noe bluescreen eller nr på HK.

Ifølge hw monitor så skal ikke temp ha noe og si heller, cpu ligger på 40-50 isj når det skjer.

spec:

8086k @ 5,3ghz

1080ti x2

sabertooth billig HK

5 forskjellige gamle ssd'r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan det vel ikke utelukkes helt at windows-oppdateringa kan være en årsak. Har du forsøkt å re-installere Windows?

Kan du forklare i detalj hvordan denne "restartinga" opptrer? Er det som om strømmen kuttes plutselig eller får du enelleranna melding på skjermen?

Hvor ofte inntreffer denne restarten? Er det en tendens til at det skjer oftere nå enn?

Finnes det noe som helst mønster som du kan se mhp. disse restartene (f.ex et spesifikt program som alltid er åpent).

Hvor gammelt er hovedkortet, og har du et eksakt modellnavn ?

Lenke til kommentar
35 minutes ago, covah said:

Du vil mest sannsynlig finne noe info om dette i "Hendelseslisten" (høyreklikk på Start-knappen, så finner du den lett).  I denne vil du se de forskjellige windows-loggene og begynne å nøste opp i hva som forårsaker restarten.

Om det er slik at strømforsyninga kutter strømtilførsel vil det ikke finnes noe oppføringer i loggen.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd og installere Windows på nytt enda.

Det jeg klarte og "finne ut av" i går var: datan hadde stått på hele dagen uten noe problem, så på kvelden når jeg setter meg ned og skal bruke den så tar jeg i musa også fryser hele skjermen og headsettet lager en slags dure lyd i 2sek før den restarter. Så når jeg kommer inn igjen går jeg på "min datamaskin" for og se hvor mye plass jeg har på D disken min for jeg skal laste ned ett spill, når jeg høyreklikker og trykker egenskaper på D disken så fryser alt og starter på nytt. Det samme skjer engang til neste gang jeg prøver, etter det så gir jeg opp det og bare starter warzone og spiller i 2timer uten noe plunder.

Lenke til kommentar

Ok, så da skjønner jeg det dithen at feilsymptomet (2-delt) kan forklares slik:

Del 1

  • Maskinen fryser etter flere timer med inaktivitet, etterfulgt av en hard-shutdown etter ca 2 sek. forsinkelse ?

Del 2 - etter påfølgende oppstart

  • Maskinen fryser hver gang du forsøker å høyreklikke på stasjonsikonet for partisjonsbokstav D ?

Forøvrig

  • Utover dette (så lenge ingen av nevnte hendelser har inntruffet i samme eller foregående sesjon) synes maskinen å fungere ok.

 

[edit]

Kan du forklare den lyden du mener å høre i 2 sekunder. Dette kan svakt antyde overstrømshendelse i hovedkort - derfor kan det være greit å vite litt mer om hovedkortets historie.

Generelt så foreslår jeg at du gjør en test av RAM, noe du kan benytte en nær hvilken som helst Linux distro til - da finner du RAM-test i oppstartsmenyen for Linux-distroen. Linux Lite for å foreslå en grei Linux distro.

Endret av geir__hk
edit edit
Lenke til kommentar

Ganske greit oppsummert det ja, men jeg kunne fint sjekke disk D i dag uten at det skjedde.

Den lyden kan jeg ikke klare og forklare på noen annen måte enn at den ligner veldig på en sånn bitteliten kompressor du kan ha i bilen. Men at det kan ha noe med psu og gjøre kan jo hende, det er den enste delen jeg har tatt med meg videre fra hvert bygg, så det er en silverpower 850w fra 2010.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...