Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Krasj med feilmelding: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA


Anbefalte innlegg

Hei,

Har over tid opplevd noen krasj på min (nå litt eldre) PC innimellom, og særlig ved forsøk på å oppdatere siste store oppdatering (October 2020) som feilet hver gang og måtte ved hvert forsøk rolle tilbake for å kunne bruke PCen.

Bestemte meg derfor for å installere Win10 på nytt for å forsøke en helt ren installasjon. Laget bootbar USB som gikk helt greit, men så snart jeg kom til valget å logge på @me konto eller internett generelt (uten å ha installert noen drivere eller annet) så krasjet alt med feilmeldingen "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA".

Forsøkt å lese rundt og gjort diverse feilsøk allerede, men til ingen nytte. Blant annet er følgende gjort:

  • Tatt ut grafikkort (kjører nå på hovedkortet)
  • Tatt ut samtlige RAM og testet hver enkelt
  • Koblet fra alle andre eksterne koblinger (og interne harddisker, kun en SSD som er tom hvor Win10 installeres)
  • Kjørt chkdsk /f /r
  • Kjørt Windows Memory Diagnostic
  • Forsøkt egendefinert og å skru av page file

Hardware nå er:

  • Hovedkort: MSI Z97 Gaming 3
  • Prosessor: Intel Core i5 4690K
  • Minne: 1 stk Corsair Vengance DDR3 8GB, 1600MHz, 9-9-9-24 (også prøvd med Corsair Vengance DDR3 16GB, 2400MHz, 11-13-13-31)
  • Grafikkort: Nvidea Geforce GTX760 (tatt ut for feilsøking)
  • Strømforsyning: Corsair TX 750W
  • SSD: Samsung EVO 250GB

Det fremstår som om problemet oppstår når jeg kobler til internett og kjører windows update feks. (da får jeg aldri logget inn på desktop etterpå). Men det har også skjedd ved forsøk på å installere drivere (gjelder kun Intel Management Engine Driver, ellers får jeg installert alle drivere fra hovedkortprodusenten), men da kan jeg restarte og komme inn på desktop igjen.

Noen som har forslag for ytterligere feilsøking? Jeg er litt tom for flere alternativer akkurat nå, men skal prøve å bytte SSD med en annen disk senere i dag for å forsøke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at det kan være et driverproblem? Spesielt om disse blåskjermene kom etter at du installerte alt på nytt. Med en såppass gammel PC er det jo vanskelig å vite om driverne som Microsoft laster ned ved reinstallasjon er stabile nok. Det kan også være problemer med selve SSD'en. I Device Manager har du vel også en IDE ATA/ATAPI Controller, hva slags kontroller er det som dukker opp der? Om det er en Intel C220 så har jeg hatt problemer selv for et par år siden ved at driveren ble så gammel at jeg fikk tilfeldige blåskjermer før jeg oppdaterte den. Dette var på et Asus Z87 Pro hovedkort, som jeg tipper har mye av den samme hardwaren.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg antar (og håper) det er et driverproblem. Ved ny installasjon av Win10 lastes det ikke ned noen drivere, så det er standard win10 drivere ut av boksen som installeres. Har som nevnt klart å installere drivere for chipset mv. foruten den ene Intel Management Engine Driver som jeg er litt usikker på hva er (angitt som "Other Drivers" på MSI sine hjemmesider).

Ser av Device Manager at IDE ATA/ATAPI er en Intel 9 Series Chipset Family, men at det også er en uidentifisert "Other Devices" hvor det er en "PCI Simple Communications Controller" som virker som mangler drivere. Kanskje denne knytter seg til den nevnt driveren over. Når jeg forsøker å søke etter oppdateringer for denne enheten kommer blåskjermen og feilmeldingen.

Hardware ID på denne enheten er:

PCI\VEN_8086&DEV_8CBA&SUBSYS_79171462&REV_00
PCI\VEN_8086&DEV_8CBA&SUBSYS_79171462
PCI\VEN_8086&DEV_8CBA&CC_078000
PCI\VEN_8086&DEV_8CBA&CC_0780

Litt vanskelig når PCen krasjer ved installasjon av ny driver og også krasjer ved bruk av eksisterende driver/mangel på driver.

Lenke til kommentar

PCI\VEN_8086&DEV_8CBA&CC_0780 er Intel Management Engine.

Fant denne relevante diskusjonen: https://www.mmo-champion.com/threads/1573977-Driver-issue-Intel-Management-Interface-Engine

 

Ser det er en annen som etterspør om han hadde bluescreens/freeze der, så det kan jo være relatert til ditt problem. Problemet er jo hvordan du skal få installert en ny driver om du får bluescreen med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...