Gå til innhold

Amazon - gebyrer ved kjøp


Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe noen varer på Amazon.com, vet at de er VOEC registrert. 

På den ene varen står det "Estimated Import Fees Deposit", mens den andre har "No Estimated Import Fees Deposit". Hva vil dette si? Må jeg betale noen avgifter/fortollingsgebyrer på den ene varen, men ikke på den andre? I tillegg står det at "Estimated VAT" er på 0kr.

Noen som kjøper ofte på Amazon som kan svare på dette? Takk 😃

 

UPDATE: Da har pakken kommet og det var ikke noen ekstra gebyrer da jeg hentet den! Takk for svar alle sammen :D 

 

Endret av Mr.AMG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den varen med estimert import fees slipper du og betale moms og gebyr på ved ankomst Norge. Den andre vil posten fortolle for deg 25% moms pluss gebyr. 

Sitat
  • Varer med verdi opptil 350 kroner vil du normalt motta i postkassen

Posten vil inntil videre ikke fortolle de fleste lavverdisendinger (verdi inntil kr 350) før det nye regelverket er implementert. Når det er på plass vil det komme en løsning for betaling av mva, toll og fortolling på posten.no før du tar varene i bruk. 

  • Varer med verdi mellom 350 og 3000 kroner, vil bli Forenklet fortollet*

Forenkling betyr færre krav til detaljert varebeskrivelse, samt at Posten ikke trenger ditt fødsels- og personnummer for å fortolle. Sendingen henter du på Posten. Da betaler du avgiftene og Postens fortollingspris.

Unntak fra forenklet fortolling er varer hvor myndighetene krever full fortolling. Eksempler på dette er kunst, antikviteter, samt restriksjonsbelagte varer som alkohol, tobakksvarer, legemidler, kosttilskudd og alt av mat- og drikkevarer. 

  • Varer med verdi over 3000 kroner eller som krever full fortolling**

Full fortolling betyr at Posten beregner avgifter på varene ut fra en detaljert varebeskrivelse samt at vi knytter mottakers fødsels- og personnummer til fortollingen. Sendingen henter du på Posten. Da betaler du avgiftene og Postens fortollingspris.

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Pc Lynet said:

Den varen med estimert import fees slipper du og betale moms og gebyr på ved ankomst Norge. Den andre vil posten fortolle for deg 25% moms pluss gebyr. 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Hei! Takk for svar. Når jeg prøvde å bestille varene nå la jeg merke til at Amazon la til 25% "import fees" på begge varene. Vil det kanskje si at jeg slipper fortolling og gebyrer fra posten?

Lenke til kommentar
21 minutes ago, mobile999 said:

Da høres det ut som at du slipper ekstra fortolling og gebyrer.

For å filtrere ut varer som sendes av Amazon pleier jeg å huke av for "Eligible for free shipping for orders over 29" (eller lignende).

Takker :D Skal se om jeg får inn noen flere svar, så bestiller jeg bare i kveld. Skal oppdatere tråden om det blir eventuelt noen gebyrer eller ikke 👍

Lenke til kommentar
5 minutes ago, E.C. said:

Bestilte noe for 3 måneder siden,  "import fees" var på 0. Fikk den pakken uten å betale noe mer. Verdien var under 350kr. Andre ting jeg har bestilt har det kommet MVA på fra 1. krone.

Disse varene koster til sammen 700 kr med "Import fees"

Endret av Mr.AMG
Lenke til kommentar

Det er mulig at det ikke blir sjekket ved ankomst til Norge da sikkert >95% av tinga fra Amazon har samlet inn moms via VOEC-opplegget, så jeg vil tro at det blir litt bortkastet for tollen å kontrollere pakker fra Amazon og sjekke om de har betalt moms eller ikke. Ikke mulig med et 100% svar her, men jeg vil si at det er god sannsynlighet for at en slik pakke slipper gjennom uten å betale noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...