Gå til innhold

Hvordan sette pris på brukt elektronikk ? (integrert forsterker))


Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på, som overskriften sier, hvordan man pris setter brukt elektronikk. I dette tilfelle en svært lite brukt yamaha R-N803D som ligger rundt 8000kr+ ny. (https://www.prisjakt.no/product.php?p=4426351)

Hvordan vet man egentlig hva som er for mye eller for lite, utenom og bare se rundt på markedet og sammenligne samme, eller lignende produkter?

 

P.s. og i samme slengen, har noen lyst til og forklare meg forskjellen mellom integrert vs forforsterker. Så vel som hvordan jeg går fram om jeg vil ha en rør forsterker med kt88 rør, kombinert med evnen til å spille av lyd fra pc/eller nettverk? Rør forsterkere synes å gå opp i lyd kvalitet, men langt langt ned i bekvemelighet. Er dette riktig antatt av meg ? Tingen er, at jeg jo elsker å ha ting lettvindt og funksjonabelt, men vil så veldig gjerne ha den varme, kraftfulle, dynamiske/levende lyden av en rørforsterker. (Som jeg en gang fikk høre på av en annen som hadde nettopp det, og det hørtes bra ut.)

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på ene spørsmålet ditt: En integrert forsterker har en forsterkerdel innebygget som gir effekt til høyttalerene dine. En forforsterker har ikke dette, og må da brukes sammen en effektforsterker for å gi signal til dine passive høyttalere, evt kan en forforsterker kobles rett på aktive høyttalere (altså høyttalere med innebygget forsterker). 

Lenke til kommentar

Kun markedet kan sette rett pris på produktet ditt. Men du vil gjerne ha et utgangspunkt der du ser andre tilsvarende produkter ligger, som du selv sier. Da er vel HifiShark det første stedet man ser på, www.hifishark.com. Der får man det globale markedet, men også norske annonser. Skal mye til for at du ikke finner akkurat produktet du skal selge der.

Når det gjelder rør kan du ikke få helt det du spør etter. Selv om det er en sannhet med modifikasjoner. Det er en del forsterkere på markedet nå som låter nesten som rør, som klasse A. Greia med rør er jo at de låter langt ifra som de skal før rørene har fått rett temp. Og det tar litt tid, som fjerne bekvemmeligheten din i stor grad.

Men jeg skjønner godt hva du mener. Så jeg endte selv på et lite kompromiss, men så nærme som mulig. Dermed har forsterkeren min klasse A i forforsterken, og D i effekttrinnet. Gjerne kalt ADH, A-D hybrid. Ett merke som har dette er Devialet, som er det jeg lettest fikk tak i. Og disse finner man jevnt og trutt på finn og hifisentralen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...