Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varsle om forhold i barnevernet og taushetsplikt


Gjest abb8b...ce9

Anbefalte innlegg

Gjest abb8b...ce9

Jeg jobber innenfor barnevern. Og en spesifikk barneverntjeneste har over flere år behandlet ungdom på en forferdelig måte. Jeg er også overbevist om at det er brudd på lovverk og forskrifter. Og jeg er overrasket at det har foregått så lenge uten at noen har sett på det. Ikke fylkesmannen, eller andre instanser.

Jeg kjenner på et personlig ansvar og vil varsle om systemsvikten jeg ser. Jeg ønsker å skrive hva jeg har sett og sende det til helsetilsynet og fylkesmannen i håp om at det blir åpnet tilsyn. Kommer ikke til å gå inn i spesifikke detaljer her.

Det jeg lurer på. Jeg har taushetsplikt. Og jeg ønsker ikke å gjøre noe "ulovlig" ved å varsle helsetilsynet og fylkesmannen. Men for at varselet skal ha ett innhold hvor man ser galskapen i dette, så er jeg nødt til å skrive om de ungdommene dette går ut over. 

Så er spørsmålet mitt, hvilke juridiske begrensninger må jeg forholde meg til når jeg skriver dette varselet?

Takk på forhånd

Anonymous poster hash: abb8b...ce9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest abb8b...ce9 skrev (1 time siden):

Jeg jobber innenfor barnevern. Og en spesifikk barneverntjeneste har over flere år behandlet ungdom på en forferdelig måte. Jeg er også overbevist om at det er brudd på lovverk og forskrifter. Og jeg er overrasket at det har foregått så lenge uten at noen har sett på det. Ikke fylkesmannen, eller andre instanser.

Jeg kjenner på et personlig ansvar og vil varsle om systemsvikten jeg ser. Jeg ønsker å skrive hva jeg har sett og sende det til helsetilsynet og fylkesmannen i håp om at det blir åpnet tilsyn. Kommer ikke til å gå inn i spesifikke detaljer her.

Det jeg lurer på. Jeg har taushetsplikt. Og jeg ønsker ikke å gjøre noe "ulovlig" ved å varsle helsetilsynet og fylkesmannen. Men for at varselet skal ha ett innhold hvor man ser galskapen i dette, så er jeg nødt til å skrive om de ungdommene dette går ut over. 

Så er spørsmålet mitt, hvilke juridiske begrensninger må jeg forholde meg til når jeg skriver dette varselet?

Takk på forhånd

Anonymous poster hash: abb8b...ce9

Du må vel ta med det som er relevant for varselet?

Lenke til kommentar

Har ikke noe godt svar, men et tips er å kontakte Arbeidstilsynet, tlf 73199700, og ta opp det du spør om her. Du kan sikkert også drøfte dette med dem anonymt.

Rettelse: Jeg leste litt kjapt i går, og tenkte det var varsling om arbeidsmiljø. Ut fra problemstillingen er nok Statsforvalteren (tidl. Fylkesmannen) i fylket du jobber i rette instans å drøfte med. Beklager surret.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Taushetsplikten din er ikke absolutt og ikke et hinder for å varsle om kritikkverdige forhold.

Hvis du er organisert i en fagforening vil det være fornuftig å drøfte framgangsmåten med dem. De vil også kunne gi deg et vern mot represalier o.l.

Ellers så er det statsforvalteren (det som før het fylkesmannen) som er myndigheten du skal henvende deg til. De fører oppsyn med barnevernet i kommunene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke jobbet i barnevernet, men i helsevesenet. antar at juss for barnevern er tilsvarende som for oss. Å varsle, det er juridisk sett det riktige å gjøre dersom det er kritikkverdige forhold, enten mot arbeidstakere, brukere/klienter/pasienter. Taushetsplikten må omgås i noen tilfeller for å verne liv og helse, så lenge man har overholder i taushetsplikten i alle andre tilfeller som ikke angår disse unntakene :)

 

Lenke til kommentar

Unngå å nevne navn i varselet, og pass på å sende varselet til rette instanser. 

Du er pliktig til å varsle om forhold som er helsefarlige eller sterkt kritikkverdige. 

Man skal alltid tenke seg om før man varsler, men det høres det ut som du allerede har gjort, så du har vel grunn til å varsle. Men ved varsling vil nok noen tenke at du søker hevn over arbeidskollegaer du ikke liker. I de fleste tilfeller ved varsling foregår det konflikter og intriger mellom ansatte. 

Lenke til kommentar

Jeg råder deg til å ikke påta deg rollen som varsler. Det blomstrer i norsk arbeidsrett av eksempler på varslere som betalte en svært høy pris for sitt engasjement.

Målet må være å få noen annen til å varsle for deg.

Med det sagt, så antar jeg at du har lest Rundskriv Q-24, mars 2005:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/rus/2005/0002/ddd/pdfv/243383-q-24_rundskriv_taushetsplikt.pdf
Les særlig kap. 8 fra side 28 og fremover.

I ditt tilfelle sier du at det handler om en systemsvikt, altså ikke et bestemt konkret tilfelle, men flere tilfeller. Da blir plutselig opplysningsrett og -plikt mer "ullen". Samtidig blir da naturlig taushetsplikten sterkere. Det betyr at det du er i ferd med å påta deg, ikke sikkert dreier seg om rett/plikt, men en ren klage der du ikke har partsrettigheter. 

Det jeg råder deg til, ta en anonym samtale med noen som sitter litt høyere opp i rekka i fagforbundet. Spør om råd og prøv å få dem til å gjøre noe med saken. Det ser jo ikke ut som et nytt problem: https://www.fagforbundet.no/nyheter/a/1294/systemsvikt-i-barnevernet-ikke-ansattes-skyld/

 

Lenke til kommentar
Gjest abb8b...ce9

Trådstarter her.

Tenkte jeg kan forklare litt mer, siden det ser ut som at jeg har blitt misforstått litt. Jeg jobber ikke i barnevernet. Jeg jobber i ett tiltak som tilbyr tjenester til barnevernet. Tiltaket er privat. Har jobber  med dette i 5 år, og har fått gleden av å jobbe med mange fine ungdommer. I den anledning følger jeg og mine kolleger også opp disse ungdommene mot barnevernet. Møtevirksomhet osv. Så er det i forbindelse med dette at jeg har sett mye kritikkverdig fra barnevernet. 

Jeg er ikke bekymret for egen jobb i det hele tatt. Faktisk så er jeg sykmeldt nå(av annen årsak), men lurer på om jeg ønsker å jobbe videre i barnevernet. Hva jeg er bekymret for er mine kolleger, om det vil kunne gå ut over dem på noen måte. For mine kolleger er helt fantastiske mennesker, som også er kritiske til akkurat det samme som jeg er. Men vi er altså "utenfor" og ser inn. 

Anonymous poster hash: abb8b...ce9

Lenke til kommentar
Gjest abb8b...ce9

Trådstarter igjen..

Noe jeg har tenkt jeg kunne gjøre er å skrive det fulle varselet ferdig. Har skrevet 5000 ord allerede. Og så prøve å få tak i en advokat som kanskje kunne gitt meg en time hvor jeg kunne gått igjennom varselet med advokat først. Det er en mulighet. Men da må jeg først finne en advokat som ville gitt en slik time probono for en viktig sak.

Anonymous poster hash: abb8b...ce9

Lenke til kommentar
Gjest abb8b...ce9 skrev (21 timer siden):

Jeg jobber ikke i barnevernet.

 

Gjest abb8b...ce9 skrev (21 timer siden):

jeg ønsker å jobbe videre i barnevernet.

Eeh, forvirrende..

Uansett; burde du kanskje snakke med din arbeidsgiver først. Konsekvensen av å bite hånden som gir deg mat kan komme ganske så umiddelbart.

Lenke til kommentar
Gjest abb8b...ce9 skrev (23 timer siden):

Trådstarter igjen..

Noe jeg har tenkt jeg kunne gjøre er å skrive det fulle varselet ferdig. Har skrevet 5000 ord allerede. Og så prøve å få tak i en advokat som kanskje kunne gitt meg en time hvor jeg kunne gått igjennom varselet med advokat først. Det er en mulighet. Men da må jeg først finne en advokat som ville gitt en slik time probono for en viktig sak.

Anonymous poster hash: abb8b...ce9

Hvis du er fagorganisert, har høyst sannsynlig fagforeningen din ansatt jurister, og de kan være aktuelle å spørre. Ellers er det også flere jurister ansatt hos Statsforvalteren, men utfordringen der er at du på mange måter igangsetter varslingen i det en jurist hos dem går igjennom det du har skrevet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...