Gå til innhold

Ny PC - hvordan navigere i jungelen?


Anbefalte innlegg

På jakt etter en ny stasjonær PC.
Jeg har ingen erfaring med PC-bygging, og sånn så her må jeg stole på gode råd.
Akkurat det har fungert sånn passe, egentlig - så da spør jeg meg for her.

Behov og preferanser:
- Aktiv bruker av Lightroom og Photoshop (ikke så mye video, men gjerne større panoramafiler etc)
- Litt spilling (mest av typen Football Manager,😁, så vi driver ikke med e-Sport!). Må nå likevel kunne kjøres i fin flyt.
- Hjemmekontorbruk (det klarer de fleste, men foretrekker da å ha det stille!)
- Streaming etc. (Min forrige PC liker ikke at jeg streamer i et vindu, mens jeg holder på med andre ting på på den andre f.eks.)

Jeg har en 49'' Samsung C49RG90 skjerm. Så PCen må håndtere det. Og her er det også det tilfellet at jeg ofte bedriver multitasking. For eksempel med Football Manager på ene delen av skjermen og streaming av en god fotballkamp på den andre. Kronisk problem at jeg har en haug av nettleser-vindu åpne på grunn av ysme ting jeg skal holde på med).

Stillegående PC er sterkt prioritert. Har i dag en laptop + docking som i teorien skulle tåle en god del bruk. Men det støyer som et uvær.

Tar i mot tips om det er noen som kan si noe om hva jeg skal se etter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kunne finne med et kjapt søk er Intel bedre enn AMD til Photoshop grunnet høyere klokkehastighet.

Du sier ikke noe om budsjett eller hva du har av hardware nå det jeg kunne se, så her er en liste jeg allerede hadde satt opp for en kamerat av meg til ca. samme oppgaver (hovedsaklig bilderedigering, med krav om å være stillegående):
https://www.komplett.no/wishlist/shared/8a29c6e8-2958-4349-9d54-df8e6f465235

OBS på radiolinkene som er med i listen, det er såklart ikke noe du trenger. Heller ikke skjermkort er inkludert, men det er jo ikke å få tak i noe sted utover bruktmarkedet i disse dager...  Og OS (legitim Win 10 Pro OEM lisens) kan man få tak i for en drøy 100-lapp et annet sted.

Er lagt inn 32 GB RAM på listen, men kanskje du vil ha 64 GB med nevnte arbeidsoppgaver samtidig med ørten samtidige faner. Bruker selv Firefox, gjerne med X antall faner åpne - er glad jeg har 64 GB RAM, selv om jeg hadde nok klart meg med 32 som ikke driver med andre RAM-tunge oppgaver i tillegg (64 GB RAM var nok til litt over 700 faner før Firefox kræsjet når jeg testet).

Kjøling: du sier ikke noe om du foretrekker luft eller vann (AiO - All-In-One komplett ferdig lukket vannkjøler), så jeg tok med en garantert stillegående sak fra Noctua. Hvis bling ikke er nødvendig, ønsket eller aktuelt, så kan du gå for noen Corsair ML120 "dual-packs" (2 vifter i pakken) for en lavere penge, eller Noctua NF-A12x25 PWM som er mer eller mindre hyllet som de beste og mest stillegående viftene i forhold til ytelse på markedet.

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (17 minutter siden):

Etter hva jeg kunne finne med et kjapt søk er Intel bedre enn AMD til Photoshop grunnet høyere klokkehastighet.

Du sier ikke noe om budsjett eller hva du har av hardware nå det jeg kunne se, så her er en liste jeg allerede hadde satt opp for en kamerat av meg til ca. samme oppgaver (hovedsaklig bilderedigering, med krav om å være stillegående):
https://www.komplett.no/wishlist/shared/8a29c6e8-2958-4349-9d54-df8e6f465235

OBS på radiolinkene som er med i listen, det er såklart ikke noe du trenger. Heller ikke skjermkort er inkludert, men det er jo ikke å få tak i noe sted utover bruktmarkedet i disse dager...  Og OS (legitim Win 10 Pro OEM lisens) kan man få tak i for en drøy 100-lapp et annet sted.

Er lagt inn 32 GB RAM på listen, men kanskje du vil ha 64 GB med nevnte arbeidsoppgaver samtidig med ørten samtidige faner. Bruker selv Firefox, gjerne med X antall faner åpne - er glad jeg har 64 GB RAM, selv om jeg hadde nok klart meg med 32 som ikke driver med andre RAM-tunge oppgaver i tillegg (64 GB RAM var nok til litt over 700 faner før Firefox kræsjet når jeg testet).

Kjøling: du sier ikke noe om du foretrekker luft eller vann (AiO - All-In-One komplett ferdig lukket vannkjøler), så jeg tok med en garantert stillegående sak fra Noctua. Hvis bling ikke er nødvendig, ønsket eller aktuelt, så kan du gå for noen Corsair ML120 "dual-packs" (2 vifter i pakken) for en lavere penge, eller Noctua NF-A12x25 PWM som er mer eller mindre hyllet som de beste og mest stillegående viftene i forhold til ytelse på markedet.

Hei, takk for svar!


Når det gjelder budsjett, så er kanskje dette litt i overkant.
Jeg er ikke profesjonell, men jeg irriterer meg når ting ikke flyter fint. Så jeg har en viss fleksibilitet i budsjettet.
så kanskje for meg noe noe i gaten 15000 - 20000 maksimalt.

Men jeg har ikke lyst å bygge selv, så det må bli et ferdigbygget opplegg.

Når det gjelder spørsmålet om kjøling så har jeg ikke peiling. Har aldri hatt vannkjøling, og vet ikke hva fordeler og ulemper er. Kost/nytte er det viktigste sånn sett. Ønsker det stillere inntil det punkt hvor priskurven stiger raskt, mens høyere nytte begynner å flate ut!

Trenger ikke noen bling-faktor 😄

 

 


 

Lenke til kommentar

Støy eller mangel derpå kan du gjøre en subjektiv mening av ved å se på antall dB som viftene er oppgitt til.

Jeg mener 25 dB er øvre grense for hva som er stille, noen vil mene det er for høyt. Be Quiet viftene som er med som standard i Komplett's ferdigbygg er oppgitt til 15,5 dB, som i praksis er helt stille. Faktisk så stille at de ikke ville vært gode nok til min bruk, for støy og luftflyt henger tett sammen.

Kompletts maskin har oppgitte støytall (ville endret viftene til Noctua NF-A14, RAMen til 32 GB 3200 MHz, hovedkortet til Asus B560-F - kan med det droppe det ekstra WiFi-kortet - SSD-en til Corsair MP510, og droppet RGB CPU-kjøleren til fordel for den svarte for å spare noen kroner). Endte på 15.830 Kr.

Elkjøps har et langt bedre skjermkort. Personlig, som selvbygger, er jeg veldig skeptisk til ferdig PC-er hvor jeg ikke får vite eksakte komponenter eller se et bilde innenfra.

Kost / nytte vedrørende vann vs. luft er det da i ditt tilfelle klart du bør gå for luftkjøling. Luftkjøling er billigere og mer pålitelig - vann er bedre ved overklokking, men det er etter min mening ikke et tema for deg. Ikke denne gangen ihvertfall. :)

Jeg har brukt nesten 2000 Kr. bare på viftene i min PC, men jeg skulle ha kvalitetsvifter som yter garantert bra nok, og de skulle være "just right" helt ned til riktig farge på LED-lyset for å matche temaet på PC-en, og med slike kriterier blir det fort dyrt. Unødvendig dyrt hvis hensikten er vifter som er "gode nok", slik som omtrent hva som helst fra Noctua.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (6 minutter siden):

Støy eller mangel derpå kan du gjøre en subjektiv mening av ved å se på antall dB som viftene er oppgitt til.

Jeg mener 25 dB er øvre grense for hva som er stille, noen vil mene det er for høyt. Be Quiet viftene som er med som standard i Komplett's ferdigbygg er oppgitt til 15,5 dB, som i praksis er helt stille. Faktisk så stille at de ikke ville vært gode nok til min bruk, for støy og luftflyt henger tett sammen.

Kompletts maskin har oppgitte støytall (ville endret viftene til Noctua NF-A14, RAMen til 32 GB 3200 MHz, hovedkortet til Asus B560-F - kan med det droppe det ekstra WiFi-kortet - SSD-en til Corsair MP510, og droppet RGB CPU-kjøleren til fordel for den svarte for å spare noen kroner), mens Elkjøps har et langt bedre skjermkort.

Personlig, som selv-bygger, er jeg veldig skeptisk til ferdig PC-er hvor jeg ikke får vite eksakte komponenter eller se et bilde innenfra.

Hei,

Takk for gode tips!
Skjønner at selvbygging er å foretrekke. Men det er nå som det er. Jeg tror ikke jeg kommer dit!

Sånn generelt, ville du da anbefalt ferdige modeller som Elkjøp serverer, eller Komplett-PC sin løsning der man kan velge litt mer oppsettet? (Om med de Komplett-PC'ene får man vel vite de eksakte komponentene? )

Ser at Komplett har en versjon av "Super silent" et hakk opp i pris, der bedre skjermkort ser ut til å være en faktor. Men da er man over på AMD. Og det blir jo en del tusenlapper mer. Tilsvarende vesentlig bedre?

https://www.komplett.no/product/1182025/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-a130-core-gaming-pc-super-silent?feature=freightwidget


 

Lenke til kommentar
odh skrev (56 minutter siden):

Ser at Komplett har en versjon av "Super silent" et hakk opp i pris, der bedre skjermkort ser ut til å være en faktor. Men da er man over på AMD. Og det blir jo en del tusenlapper mer. Tilsvarende vesentlig bedre?

https://www.komplett.no/product/1182025/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-a130-core-gaming-pc-super-silent?feature=freightwidget

Garantert skjermkortet som gjør det prishoppet. Med mindre du tenker å spille nyere spill med raytracing, så tenker jeg at et RTX 30xx-kort vil være overkill. Så på systemkravene til Football Manager og jeg måtte sjekke med 3 forskjellige sider før jeg trodde de var så lave.

Jeg tror heller ikke AMD vs Intel prosessor vil være merkbart i ditt tilfelle, så du står egentlig fritt der. Mtp. prisfaktoren - Acer PC-en hos Elkjøp (og ferdig PC-er generelt) er gjerne middelmodige komponenter i et fancy kabinett, så jeg vil anbefale noe fra Komplett hvor du kan konfigerer litt selv.

Men jeg vil anbefale at du går for noe med 32 GB RAM (kan konfigureres hos Komplett) - dette er mer RAM enn stengt tatt anbelfalt for en spill-PC, men du skal drive med mer enn bare spill også.

Synd Komplett ikke har noen RTX 2060 Super liggende, med mindre de også har noen ferdig PC-er med et slikt kort inkludert. Tenker dette ville vært den gylne middelvei for din bruk.

EDIT:
Hva med denne da, prismessig?
https://www.komplett.no/configure/1159973/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-i140-core-gaming-pc

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
odh skrev (13 timer siden):

Prismessig går det an det. 
Nå ble jeg litt betatt av "super silent" i tittelen på den andre. Bare markedsførings-gimmick, eller reelt en merkbar forskjell?

https://www.komplett.no/product/1182025/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-a130-core-gaming-pc-super-silent?feature=freightwidget

Glem alt jeg har skrevet før i dette innlegget - det begynner å bli sent for meg nå.

Den har et bra kabinett med sikkert kurrante vifter - nå kjenner jeg ikke Carbide-kabinettene personlig, men vil anta de kommer med noen ~20 dB vifter som standard. De fleste vil kalle det "super silent". Det kan også være satt en egen "silent" vifteprofil i BIOS.
https://www.komplett.no/product/1119264/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/corsair-carbide-series-275q#

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
odh skrev (13 timer siden):

Nå ble jeg litt betatt av "super silent" i tittelen på den andre. Bare markedsførings-gimmick, eller reelt en merkbar forskjell?

Er mer våken nå og det gjør det lettere: Corsair Carbide Series 275Q kommer fra fabrikk med støydempingsmatter i kabinettet, så det er mye der det ligger med "super silent".
https://www.corsair.com/ca/en/Categories/Products/Cases/Mid-Tower-ATX-Cases/Carbide-Series-275Q-Mid-Tower-Quiet-Gaming-Case-—-Black/p/CC-9011164-WW#tab-overview

Slike matter utgjør definitvt en forskjell på oppfattet lyd- / støynivå, men størsteparten av pristilegget ligger i maskinvaren, bla.a. det RTX 3060-skjermkortet som følger med.

Problemet ligger i logistikken med AMD-prosessoren som følger med som standard - den er ikke på lager, og har mest sannsynlig ukjent leveringstid. Jeg kjenner ikke AMD produkter godt nok til å kunne uttale meg om forskjellen på f.eks. 5600x vs. 3700x.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...