Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hund i sameie med fellesgang


Sameier

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn helt ny leilighet for snart to år siden. Vi er 3 leiligheter som deler en stor felles gang. I månedene etter innflytting klør jeg stadig i mer eller mindre grad, og innser til slutt at det må være nabohunden. Var klar over at jeg var allergisk mot hunder men hadde aldri trodd at det lille som kommer inn fra fellesgangen skal gi så mye plager. Nå er allergien min blitt så ille at jeg begynner å klø i nese, ansikt og øyne bare jeg går forbi hunder utendørs! 
Går på middvaksinasjon og har også pollenallergi, men vaksine for hundeallergi er kun for aller nødvendigste caser.

jeg har av hensyn til naboen funnet meg i dette, har mang en gang angret kjøpet og sprayer nesa, drypper øyne og hiver innpå  flere allergimedisiner daglig. Men nå begynner lunta å bli kort. Jeg har to eldre tenåringer og de er ofte sene i helgene, så to ganger har jeg nå blitt utskjelt for de går i yttergangen på nettene og ytterdøra vekker de opp. Jeg har og blitt utskjelt for hun ene datteren min spilte høy musikk midt på dagen. 
Jeg også sure meldinger om gangvask og støy på dagtid, og hun har hengt meg ut i sameie for jeg ikke vasker fellesgangen. Enda hun insisterte på at de tok all vasking da vi flyttet inn pga de har hund.
Den er stor og gammel og røyter nesten hele året. Når ytterdøren da bruker litt tid på å slå igjen ser jeg at hårene siver inn til meg. Så jeg støvsuger hver dag og vasker ofte for å minimere plagene. Men begynner å bli lei.. 

Så hva er mine rettigheter her mtp hunden og allergien? Kan jeg kreve at den må flyttes? Er det ingen regler om dyrehold i sameie når det gjelder nybygg? 

Endret av Sameier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi flyttet inn samme dag.
 

Jeg hadde ikke så sterk allergi når jeg signerte halvannet år før. Og jeg hadde heller aldri kommet på at jeg ville få reaksjon fra fellesgang. Skal nevnes at de går tur opptil 6-8 ganger daglig, og jeg har sett datteren tørke av hunden i gangen når det har regnet. I verste røyte perioden etter de flyttet inn måtte jeg be de tørke over oftere enn ukentlig for det lå store dotter rundt omkring. Etter det er de flinkere men hunden er stor, langhåret og røyter mye. Og jeg fin er ofte hårene inne hos meg.På asfalten utenfor ser en også mye hår. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er om jeg har noen rettigheter her.. klart ikke hunden ligger i gangen hele tiden da hadde jeg vel ikke skrevet de gikk ut på tur ofte. Det at de går så mye ut og inn gjør at det blir mye hår (allergener) i fellesgang som svever inn til meg når vi åpner døren. Med to tenåringer blir det mye tråkk ut og inn, selv nå med korona.. 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...