Gå til innhold

Hvor mye kan en elektriker tjene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål som er like lett å svare på som hvor lang er en fisk?

Men tror tariff for fagarbeider er vel 221/time fra 2020. Så er det ansenitet som vanligvis er 2,3,4,5,6% etter antall års erfaring. Kommer også an på om det er en større by eller på landet, i byene er gjerne timelønnen høyere enn på landet.

Å strekke kabel på bygg i et stort firma er nok de som har lavest lønn. Så ligger vel de som installerer små bolighus over det, og service over det igjen. På topp lønnsmessig er nok de som jobber for spesial/industri kunder, offshore etc, da er det ofte mer overtid også.

Jeg vil tippe at gjennomsnittslønn er nok rundt 250-280, med utliggere oppe i 330ish. (før overtid) 

Lenke til kommentar

Fagforeninga i Trøndelag lager statistikk på dette for sitt område. Lønn vil nok være veldig forskjellig for andre deler av landet, men undersøkelsen gir en pekepinne.

Lønnsstatistikk 2020

  • 33 klubber med 1059 fagarbeidere har deltatt i undersøkelsen
  • Tallene er hentet inn i februar-mars 2020
  • Det sentrale tillegget på 3,10 kr fra 1. mai er lagt til
  • Vektet snittlønn: 260,27 kr/t
  • Fagarbeidertillegg kommer i tillegg

https://fagforeninga.no/lonnsstatistikk-2020/

Lenke til kommentar

Dei to store faktorane for kor mykje du kan tene som elektrikar er openbart timeslønna og kor mange timar du får jobbe.

I utgangspunktet skal ikkje overtidsarbeid være ei fast greie, men mange jobbar likevel mykje og ofte overtid. Derfor skal du ikkje rekne med å få jobbe overtid sjølv om det er sannsynleg at du får jobbe nokre overtidstimar i løpet av året.

Når det gjeld lønna så vil den også variere ein del. Mange får nok berre tarifflønn, men tarifflønn er i utgangspunktet berre den lavaste lønna som partane er einige i skal være lov å betale i lønn, tariffavtalen er ikkje til hinder for at flinke arbeidstakarar kan få meir.

Om eg les rett ut frå tariff-tabellen frå 01.05.2020 så vil ein nyutdanna elektriker tene:
Timelønn fagarbeidar, 220,73 kr + fagarbeidartillegg på 4,41 kr, tilsammen 225,14 kr per time.
Ein "gammal" fagarbeidar med meir enn 11 års erfaring skal ha minst timelønn som fagarbeidar, 220,73 kr pluss fagarbeidartillegget på 13,24 kr, tilsammen 233,97 kr. I tillegg kjem eventuell overtid.
Dette betyr at med minst 11 års erfaring som elektrikar i ei tariffbedrift så skal du ha misnt 233,97 kr timen (som blir justert kvart år). Om du ser på statistikken som Big_JT viser til så er den reelle snittlønna 260,27 kr timen, altså 26,30 kr meir enn garantilønna. Enkel logikk tilseier derfor at mange (dei fleste?) har høgare lønn enn garantilønna.

 

Som du kanskje også ser så er det ikkje enorme lønnssvingingar frå nyutdanna til maks ansiennitet og opp til gjennomsnittlønna (i trøndelag). Det som virkelig får stor betydning for årslønna di er med andre ord ikkje om du har 220, 260, eller 300 kr timen, det er kor mykje du jobber. Med vanlig 7,5 timers arbeidsdag i 1950 timar så er årslønna 429 000 kr med 220 kr timen, 507 000 kr med 260 kr timen, og 585 000 kr med 300 kr i timen. Men har du muligheit til å jobbe fleire timar så aukar innteninga veldig fort.

Så beste rådet om du skal tene mest mogleg så bør du påsjå at du er i konstruktivt arbeid mest mulig. Får du ikkje arbeidstimane du vil ha som elektriker så kan du ta ein kvelds og helgejobb i tillegg sjølv om du då får dårlegare betalt per time.

Lenke til kommentar

Finn deg en elektrikerjobb hvor de trenger folk på vakt døgnet rundt, året rundt. Forsvaret, lufthavner, kontrollsentraler, e-tjenesten, datacentre etc. Det vil normalt kreve en del tillegg fra deg (sikkerhetsklarering & autorisasjon, tilleggsutdanninger av diverse sorter) og det kan bety en del dødtid på jobb og ubekvem arbeidstid som går utover privatlivet, men du belønnes veldig godt for alt dette.

Lenke til kommentar
7 hours ago, ali q said:

Finn deg en elektrikerjobb hvor de trenger folk på vakt døgnet rundt, året rundt. Forsvaret, lufthavner, kontrollsentraler, e-tjenesten, datacentre etc. Det vil normalt kreve en del tillegg fra deg (sikkerhetsklarering & autorisasjon, tilleggsutdanninger av diverse sorter) og det kan bety en del dødtid på jobb og ubekvem arbeidstid som går utover privatlivet, men du belønnes veldig godt for alt dette.

Hvilken av de stedene betaler best? 

Lenke til kommentar
mohamfjq skrev (22 timer siden):

Hvilken av de stedene betaler best? 

Aner ikke, men jeg er rimelig sikker på at det er store lokale forskjeller og at Forsvaret (som inkluderer E-tjenesten) betaler dårligst. Til større konsekvenser det er å være uten skikkelig kraftforsyning, til mer ansvar har du og dine kollegaer og til enklere er det å gå opp i lønn hvert år.

Lenke til kommentar

En smart vei å gå i dag er nok vindkraft. Få deg kursing innenfor dette. Her blir det mye arbeid fremover og sannsynligvis gode risiko tillegg for høyde osv. Vet det er ett stort kurs senter i koszalin, Polen iallefall. Vi har fabrikk der og pleier å "feste" med kursdeltakerne når jeg bor i byen. Er vist veldig bra. Men finnes nok noe nærmere også.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
looopieee skrev (6 timer siden):

Kommer veldig an på hvor i landet du bor. Men i de større byene, om du er veldig flink, og attraktiv, så kan du tjene opp mot 300 kroner timen, men mer realistisk er nok 260-270. På "bygda" er det nok betydelig lavere lønninger.

Tror aldri jeg har hørt om elektriker med mer enn 300 i timen foruten offshore og perioder med akkord.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Tror aldri jeg har hørt om elektriker med mer enn 300 i timen foruten offshore og perioder med akkord.

 

Skrev opp mot ;) . Kjenner en som har/hadde 295 i Oslo, og en jeg kjenner ble tilbudt 295, som elektriker. Ikke anleggsleder eller noe slikt. Men da skal man være attraktiv ogsånt, og et firma som har lyst å betale ekstra. Tror ikke det er realistisk å forvente å tjene opp mot 300 kroner nei.

Lenke til kommentar

Om man jobber i et firma som satser på akkord er det, om forholdene ligger til rette for det, ikke noe problem å tjene godt over 300 kr/t. Men det innebærer risiko, og man er avhengig av at alle rundt seg drar sin del av lasset.

PS: selv tjener jeg 276 kr/t som serviceelektriker i Drammen, jobber for en landsdekkende aktør.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Salvesen. skrev (På 1.4.2021 den 21.11):

Tror aldri jeg har hørt om elektriker med mer enn 300 i timen foruten offshore og perioder med akkord.

 

Joda, jeg bor i en mindre/mellomstor by i Nordland.  Drar du til en småbedrift(3-8mann) får man fastlønn og over 300kr timen i 2020. 

Jeg jobber som Serviceelektriker i en større bedrift, full ansinitet, 2 fagbrev, en rekke kurs, 16års farstid i faget. 

Jeg har en årsinntekt på 565000 uten overtid og bastillegg under større Service jobber. 

Drar jeg til ett søsterfirma i nabokommunen med 9000 innbyggere har dem 10 kr mer i timen enn oss i byen grunnet større konkurranse. 

Kjører jeg 2 timer til og det er 30 kr i timesforskjell på byen jeg bor i og en mindre by grunnet konkurrane og industri. 

Det jeg skal fram til er at ei timelønn på 300kr timen er oppnåelig om man leter litt og er flyttbar. 

Salvesen. skrev (På 1.4.2021 den 21.11):

Tror aldri jeg har hørt om elektriker med mer enn 300 i timen foruten offshore og perioder med akkord.

 

 

Lenke til kommentar
ElektrikerRuben skrev (27 minutter siden):

Joda, jeg bor i en mindre/mellomstor by i Nordland.  Drar du til en småbedrift(3-8mann) får man fastlønn og over 300kr timen i 2020. 

Jeg jobber som Serviceelektriker i en større bedrift, full ansinitet, 2 fagbrev, en rekke kurs, 16års farstid i faget. 

Jeg har en årsinntekt på 565000 uten overtid og bastillegg under større Service jobber. 

Drar jeg til ett søsterfirma i nabokommunen med 9000 innbyggere har dem 10 kr mer i timen enn oss i byen grunnet større konkurranse. 

Kjører jeg 2 timer til og det er 30 kr i timesforskjell på byen jeg bor i og en mindre by grunnet konkurrane og industri. 

Det jeg skal fram til er at ei timelønn på 300kr timen er oppnåelig om man leter litt og er flyttbar. 

 

565 er jo under 300 kroner timen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ElektrikerRuben skrev (14 timer siden):

Jeg sa ikke at jeg hadde, jeg sa at jeg vet om folk som har, med ca samme erfaring men i mindre bedrifter der de ikke har kontorfolk og styrer dagene ca helt selv. 

Jeg har ikke 300, men ikke langt unna. 

Er det virkelig så stort behov at selskaper betaler 30-40% mer enn tariff?

Jeg jobbet I ett stort selskap i industrien tidligere, der var det slavisk el og it tariff. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...