Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forhold-økonomi


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil gjerne fortelle hvordan forholdet til meg og min forlovede er. Vi er begge i 30 årene, har leilighet, ingen barn enda, da jeg er så usikker på forholdet. Vi har det fint, men vi er ikke så flink til dette med økonomi, og blir alltid endel diskusjoner om det. Jeg er synes det er viktig å pleie forholdet å finne på noe. Jeg blir lei og gretten om vi går hjemme hele tiden og ikke finner på noe. Jeg har nå mast om å dra på hytta i det siste, men han sier alltid at han ikke har råd. Selv om han har endel på sparekonto. Jeg ser ikke problemet at det er dyrt å dra på hytta, da vi tar med maten hjemmefra. Men det er alltid det svaret jeg får om jeg foreslår noe, at han har ikke råd. Han er ganske gneten på pengene sine og liker å spare. Han vet ikje hva han sparer på engang.. Ofte så kjøper han veldig dyre ting til seg selv, som data, kajakk osv.. Aldri noe til oss.. Så blir han blakk igjen, å begynner å spare igjen.. Jeg drar som oftest alene til hytta og utflukter, da han sier at han ikke har råd.. Han liker seg på hytta og sier ofte han vil dra til snart.. Eneste vi må bruke penger på til hytta er ferge og drivstoff. (Er to timer å kjøre) men om det er noe han har lyst til, så har han plutselig råd, men aldri på oss.. Jeg har nok penger til å dele, så han trenger ikke å betale alt selv om vi skal noe.. Han hater å sløse penger. Synest det er trist, da jeg føler forholdet svinner henn.. Er mer opptatt å bruke penger på seg selv, enn på oss.. Selv om jeg sier at jeg kan spandere alt, så vil han ikke.. Jeg går også mye på tur alene, da han heller vil drive med sitt.. Er fortvilt.. Føler at vi bare bor sammen å ikke har noe å prate om, finne på noe.. Alt dreier seg om penger visstnok..  Vi har pratet om dette tidligere, at vi føler at forholdet er dårlig og at jeg føler meg alene i forholdet. Han tok seg sammen og beklager seg at han var slik mot meg, men nå føler jeg det samme, bare han bruker økonomien som unnskyldning til alt.. 

Råd mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke snakk ned forumet, snakk med personen. Del dine meninger om dette. Dere har åpentbart forskjellige interesser så kanskje det er best å gå videre. Å endre på slike holdninger er ofte vanskelig. Men åpenhet er viktig.

En annen ting er felles konto, anbefaler at dere oppretter dette til felles kostnader i tillegg til sparing osv. Vi setter inn rundt 33000 til felles kostnader her i huset, mye er faste utgifter men det er alltid en god slant igjen. Det brukes til felles formål som oppgradering av bolig, ferier etc. Da blir det aldri ett tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ikke snakk ned forumet, snakk med personen. Del dine meninger om dette. Dere har åpentbart forskjellige interesser så kanskje det er best å gå videre. Å endre på slike holdninger er ofte vanskelig. Men åpenhet er viktig.

En annen ting er felles konto, anbefaler at dere oppretter dette til felles kostnader i tillegg til sparing osv. Vi setter inn rundt 33000 til felles kostnader her i huset, mye er faste utgifter men det er alltid en god slant igjen. Det brukes til felles formål som oppgradering av bolig, ferier etc. Da blir det aldri ett tema.

Vi har felles konto, men kun bolig konto. Annet felles konto er han uinteressert i. 

Lenke til kommentar
futtifart skrev (3 minutter siden):

Spander du og dra på hytta? Som du selv sier så koster det lite. Jeg ser ikke problemet. Det er ikke lett å være så spandabel om man ikke har så mye, du høres kravstor ut. Enig med forslag om felleskonto til felles utgifter

Jeg har tilbydd meg ja, eller at vi deler på utgiftene. Vi har én felles konto, og det er bolig konto som vi betaler likt hver mnd. Annet felles konto er han uinteressert i. 

Lenke til kommentar
Annemi skrev (3 minutter siden):

Vi har felles konto, men kun bolig konto. Annet felles konto er han uinteressert i. 

Det er jo dette du må ta tak i. Dere har ulike økonomiske interesser. Over tid vill dette ødelegge forholdet, så det er like greit å ta det opp nå og gå videre om det ikke løser seg. Det er iallefall slik jeg hadde håndtert situasjonen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Økonomi er kilde til konflikt for mange, dessverre. Jeg sitter ikke på noen fasit, men som andre her har vært innom tidligere har vi løst dette med å sette inn en fast prosent (om man har forskjell i lønn) av vår inntekt hver måned til felles brukskonto, felles regning, sparing, avsetning til barn osv. Pengene da hver av oss har til overs bruker vi som vi vil. Vi opplever dette som veldig ryddig og rettferdig. 
 

Hytteturer kan da være en av mange poster i det årlige budsjettet som dere hver måned setter inn penger til å dekke, slik at det ikke behøver å være noe dyrere enn man liker for å ta seg en hyttetur. 

Lykke til, uansett hvilken løsning dere kommer frem til. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 78f84...937

Kall meg gjerne kynisk, men dette er ikke noe som kommer til å endre seg. Han vil alltid se på hans penger som hans penger og dine penger som felles, det viktigste for han synes å være at han kan gjøre som han vil med sine penger. Siden han ikke har noe problem å bruke sparepengene sine på dyre ting så lenge de er noe han har lyst på selv, men ikke prioriterer å bidra til noe felles for å komme deg imøte og bedre forholdet, viser han ganske tydelig at han setter seg selv foran dere. Og akkurat det vil aldri forandre seg. Han selv og hans ønsker vil alltid komme foran familieferie, investeringer i hjemmet eller ting til barna. Så du må bestemme deg for om du kan godta at det er sånn ,eller om det er på tide å avslutte forholdet. Selv om du har penger til å spandere felles greier betyr det ikke at det er riktig at du gjør det, det burde være 50/50. Det blir fort et mønster at du tilbyr deg å betale og han "lar deg", dvs bruker deg. Vær forberedt på at han kommer til å være mest opptatt av å sikre seg selv ved brudd, ikke forvent at han er fair. 

Anonymous poster hash: 78f84...937

Lenke til kommentar
raab skrev (2 timer siden):

Økonomi er kilde til konflikt for mange, dessverre. Jeg sitter ikke på noen fasit, men som andre her har vært innom tidligere har vi løst dette med å sette inn en fast prosent (om man har forskjell i lønn) av vår inntekt hver måned til felles brukskonto, felles regning, sparing, avsetning til barn osv. Pengene da hver av oss har til overs bruker vi som vi vil. Vi opplever dette som veldig ryddig og rettferdig. 
 

Hytteturer kan da være en av mange poster i det årlige budsjettet som dere hver måned setter inn penger til å dekke, slik at det ikke behøver å være noe dyrere enn man liker for å ta seg en hyttetur. 

Lykke til, uansett hvilken løsning dere kommer frem til. 

Har snakket om det, at det hadde vært bedre om vi la penger inn på en felles konto som vi kan bruke på reise osv. Men det vil han ikke, da han tror jeg kommer til å låne/ta penger derfra. Jeg pleier av og til å låne penger om det er igjen noe kroner på hus kontoen, men det er mine penger som jeg har ført over selv som er igjen. Fører alltid tilbake igjen. Vondt når han ikke stoler på meg.. 

Lenke til kommentar
Annemi skrev (3 timer siden):

Jeg går også mye på tur alene, da han heller vil drive med sitt.. Er fortvilt.. Føler at vi bare bor sammen å ikke har noe å prate om, finne på noe.. Alt dreier seg om penger visstnok..  Vi har pratet om dette tidligere, at vi føler at forholdet er dårlig og at jeg føler meg alene i forholdet. Han tok seg sammen og beklager seg at han var slik mot meg, men nå føler jeg det samme, bare han bruker økonomien som unnskyldning til alt.. 

Hvor lenge hadde du tenkt å sparke på den døde hesten?

Livet er alt for kort for å sløses bort på mennesker som overhode ikke bidrar til å gjøre livet bedre. Du vet veldig godt hvilken vei dette tar. Nå er det bare å bestemme seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sett dere ned å snakk sammen. Målet må være å sette av penger som skal brukes til fellesposter som feks. felles ferie/kos som dere kan ta av til slike formål. For han er det åpenbart vanskelig å bruke penger å da er det uheldig at hver gang dere skal på hytta så blir det en valgsituasjon om penger. Dere burde ta et slikt valg rolig å rasjonelt sammen på forhånd ved at dere setter opp en budsjett. Da slipper dere at det alltid blir en vurderingssituasjonom penger og det blir heller et spørsmål om det er penger igjen på felles ferie kontoen eller ikke. Valget er da allerede tatt, fra en felles rasjonel situasjon.

Det kan også være fint å snakke om hva en ønsker å  bruke tiden på. Hva liker en å gjøre sammen. Hvis en får klarhet i dette kan en letter være enige om hvor pengene bør prioriteres.

 

Dersom han nekter å bli med på et minimumsnivå av en fellespot dere kan bruke på å være sammen så blir ikke du prioritert. Hvis du ikke ser en mulighet for at dette kan endre seg så bør du tenke på om dette er et forhold du mener du vil trives i over tid (noe du antageligvis ikke gjør da du skrev denne posten). Men! du må også si dette til han. Det siste en ønsker er at forholdet ble slutt fordi han ikke forsto alvoret i situasjonen fordi du bare snakket om problemene med folk på nett og ikke han selv. Det er mange eksempler der ute av forhold som tok slutt da kvinne fikk nok der mannen ikke engang var klar over at det var store problemer pga dårlig kommunikasjon. Hver tydelig å direkte med han. 

Endret av Haak91
Lenke til kommentar

Må bare legge til at du / dere som tror at hans adferd mot TS har med gjerrighet og penger å gjøre, tror feil.
Det TS beskriver er et skolebokeksempel på hvordan en person med åpenbare "issues" kanaliserer dette mot et tilfeldig livsområde der vedkommende kan utøve en form for kontroll.
Grovt forklart er dette klare kjennetegn på mer dyptliggende problemer som bunner i en følelse av manglende mestringsevne, manglende trygghetsfølelse, manglende selvbilde som gir tydelige egosentriske- og narsissistiske tendenser.

Det er altså lite mening å diskutere økonomisk fordeling i dette forholdet når mannen trenger terapi for noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...