Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bil med mer pant enn verdi - hva kan gjøres


Gjest aba46...c9c

Anbefalte innlegg

Gjest aba46...c9c

Jeg har en venn. Denne bilen er det eneste h*n eier av verdi, og nå har h*n satt seg i en situasjon der han har en del gjeld.

Bilen er verdt ca 50.000 på markedet, og første pant i bilen er staten (restskatt) på omtrent bilens verdi.

Nå er det sånn at det er en god del kreditorer som har kommet inn etterpå og tatt pant i bilen, så totale heftelser er nå ca 120.000.

Er det noe å gjøre med dette? Det h*n ønsker er jo å selge bilen og få betalt ned det bilen er verdt, men sånn det ser ut for meg blir dette vanskelig.

 

Alternativet er å vrake bilen og få 3000,- i vrakpant, men sånn jeg ser det er det da ~45000 i tap dersom det er mulig å gjøre noen annet.

 

 

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest aba46...c9c
5 hours ago, Dubious said:

Tviler på at de faktisk har tatt panten i bilen
Er dette tinglyst?  Staten har kanskje gjort det, men de ville heller ha trukket vedkommende i lønn og tvangssolgt bilen.

Bruk https://www.brreg.no/ så finner du ut hvor mye det faktisk er i pant på bilen.

Ja det er tinglyst pant for ca 120.000 i bilen.

32 minutes ago, Darkbill said:

Hva skulle vrake bilen hjulpet? 

Gjelda forsvinner ikke. Den vil forsatt bli krevd inn. Du bare går glipp av muligheten til å få nedbetalt noe av gjelda. Dumt forslag. 

Bilen blir tvangssolgt til slutt. 

Bilen er verdt 0 slik den står nå, den går ikke og må repareres skulle den eventuelt blitt solgt. I tillegg eksisterer en nedbetalingsavtale/lønnstrekk  med staten på den gjelden med "best" prioritet - så nei, jeg tror ikke den blir tvangssolgt - den blir bare stående de årene det tar å nedbetale restskatten, og skulle det komme noen å begjære den tvangssolgt da vil den antagelig være verdt enda mindre enn å selge delere/vrake den nå etter å ha stått ute i flere år.

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Lenke til kommentar

Det man gjør er å kontakte samtlige kreditorer for å få samtykke til et frivillig salg mot heftelsesfrihet, dvs at kreditorer som ikke får dekning forplikter seg til å slette utlegget når bilen er solgt. 

Dette skjer sjelden. Kreditor har ingen incentiver for å akseptere en slik frivillig ordning, fordi tvangssalg går ikke ut over dekningsløse kreditorer (rettsgebyrene dekkes av skyldner eller foranstående kreditorers andel av salgssummen). Tvangssalg er derfor dessverre ofte det eneste alternativet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest aba46...c9c
2 hours ago, krikkert said:

Det man gjør er å kontakte samtlige kreditorer for å få samtykke til et frivillig salg mot heftelsesfrihet, dvs at kreditorer som ikke får dekning forplikter seg til å slette utlegget når bilen er solgt. 

Dette skjer sjelden. Kreditor har ingen incentiver for å akseptere en slik frivillig ordning, fordi tvangssalg går ikke ut over dekningsløse kreditorer (rettsgebyrene dekkes av skyldner eller foranstående kreditorers andel av salgssummen). Tvangssalg er derfor dessverre ofte det eneste alternativet. 

Det var det jeg fryktet - og som nevnt så kommer ikke staten til å kreve tvangssalg. - Så i utgangspunktet er dette da helt låst?

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Lenke til kommentar
Gjest aba46...c9c
4 hours ago, Guest aba46...c9c said:

Det var det jeg fryktet - og som nevnt så kommer ikke staten til å kreve tvangssalg. - Så i utgangspunktet er dette da helt låst?

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Hadde det vært enklere å få til hvis jeg overdro bilen til meg? Slik at det ikke lenger er noen kobling mellom skyldner og panteobjektet?

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Lenke til kommentar
Gjest aba46...c9c skrev (42 minutter siden):

Hadde det vært enklere å få til hvis jeg overdro bilen til meg? Slik at det ikke lenger er noen kobling mellom skyldner og panteobjektet?

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Jeg tror at det ikke er lov å prøve å skjule eiendeler som er under pant. Det eneste han kan gjøre er å selge bilen til noen men han må først ta kontakt med kreditorer og si til dem at han vil beholde resterende gjeld etter salg slik at pant ikke følger med bilen og på den nye eieren. 

Lenke til kommentar
Gjest aba46...c9c skrev (På 27.3.2021 den 15.16):

Hadde det vært enklere å få til hvis jeg overdro bilen til meg? Slik at det ikke lenger er noen kobling mellom skyldner og panteobjektet?

Anonymous poster hash: aba46...c9c

 

Heftelser på bilen følger typisk bilen. Kjøper du en bil til 50000 med heftelser på 120000 koblet til bilen, har du kjøpt deg et problem. Det er en grunn til at man er anbefalt å sjekke om det er heftelser på biler man vurderer å kjøpe.

Jeg tror også krikkerts løsning har noe for seg. Dersom bilens verdi bare faller, er det verd å undersøke om kreditorene kunne gå inn på en avtale kun for å bli kvitt bilen, som enten forholdsfordeling av pengene som kommer inn, eventuelt annen fordeling kreditorene synes er rimelig. Kreditorene skjønner også at man ikke får mer for bilen enn det den er verd.

Lenke til kommentar
Gjest aba46...c9c
2 minutes ago, Cascada81 said:

 

Heftelser på bilen følger typisk bilen. Kjøper du en bil til 50000 med heftelser på 120000 koblet til bilen, har du kjøpt deg et problem. Det er en grunn til at man er anbefalt å sjekke om det er heftelser på biler man vurderer å kjøpe.

Jeg tror også krikkerts løsning har noe for seg. Dersom bilens verdi bare faller, er det verd å undersøke om kreditorene kunne gå inn på en avtale kun for å bli kvitt bilen, som enten forholdsfordeling av pengene som kommer inn, eventuelt annen fordeling kreditorene synes er rimelig. Kreditorene skjønner også at man ikke får mer for bilen enn det den er verd.

Som nevnt så er altså den kreditoren med "best" sikkerhet staten, og de vil selvsagt ikke gå med på noe så lenge avdragene blir betalt. -Og de går jo heller ikke med på noen deling med andre kreditorer (Bilen er nå mindre verdt enn gjelden til staten)

Vet ikke om det hadde vært mulig å enten få en av små-kreditorene til å begjøre tvangssalg, eller å slutte å betale til staten slik at de gjør det for å få løst saken - men er usikker på om det blir noe mer igjen enn vrakpanten til å dekke gjeld uansett med den metoden.

Anonymous poster hash: aba46...c9c

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...