Gå til innhold

Fortum endrer ladeprisene – blir dyrere i vårt priseksempel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, martin91 said:

Var vitne til en i3 som plugget i og ladet med 15kw på en 150kw lader her i vinter. På begge sidene var 50kw ladere ledig. Så noen har ikke peiling eller bryr seg ikke

Sett det samme selv. Det er mye drevne elbilister i dette kommentarfeltet, men nå er elbil for hvermansen som ikke har satt seg inn i det og som ikke kommer til å gjøre det heller. Det er veldig typisk norske firma at de lager kundeopplevelsen tilpasset de interne mekanismene i produktet heller enn å se på det fra utsiden og lage en god kundeopplevelse som passer for alle. Her er jo egentlig strømselskapene et mye grellere eksempel. Fortum og Mer osv skal være glade det ikke er skarpere konkurranse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og plutselig var det billigere å kjøre dieselbil eller bensinhybrid som RAV4 på langkjøring. Man slipper ladekø og ventefrustasjon. Fortum bruker for øvrig ukesvis på å reparere enkelte hurtigladere i Asker og Lier området. Kan ikke huske å ha sett en drivstoffpumpe stå stille i mer enn et par dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
martin91 skrev (2 timer siden):

Var vitne til en i3 som plugget i og ladet med 15kw på en 150kw lader her i vinter. På begge sidene var 50kw ladere ledig. Så noen har ikke peiling eller bryr seg ikke

Det tror jeg ca 0% på. Selv ikke den dårligste elbil lader så sakte såfremt batteriet ikke er bunnfrossent eller nesten stappfullt. 

Lenke til kommentar

La oss håpe Tesla gjør det, for de andre ladeoperatørene er helt fantastisk udugelige.

1) Ubrukelige betalingsløsninger

2) Dyrt

3) fungerer sjeldent og bruker uker / måneder på å fikse ødelagte ladere

4) Under par i kommunikasjon som f.eks epost. Om jeg får en regning via epost, skriv nå for #&€@ hva jeg skal betale fremfor å tvinge meg innom det spesifiserte vedlegget.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (7 timer siden):

Og plutselig var det billigere å kjøre dieselbil eller bensinhybrid som RAV4 på langkjøring. Man slipper ladekø og ventefrustasjon. Fortum bruker for øvrig ukesvis på å reparere enkelte hurtigladere i Asker og Lier området. Kan ikke huske å ha sett en drivstoffpumpe stå stille i mer enn et par dager.

Det er det jo ikke, det finnes laddevis av operatører langs veien med gode priser, I tillegg lader en ca 1000km for 200 kroner i hver ende.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
martin91 skrev (11 timer siden):

Var vitne til en i3 som plugget i og ladet med 15kw på en 150kw lader her i vinter. På begge sidene var 50kw ladere ledig. Så noen har ikke peiling eller bryr seg ikke

Jeg tror elbilister i litt større grad enn fossilbilister bare vil ha en bil som fungerer uten noe mer fuzz og mekking. Miljø og det å prøve ut nye ting (som bil) assosieres også ofte med relativt unge voksne, som ikke nødvendigvis har erfaring i å fikse selv ganske vanlige feil på biler. Samt at nye B-sertifikater for biler uten manuelt gir er billigere å kjøre opp til.

Altså at det kan godt hende det er mye utvitenhet om lading. Mitt inntrykk er i hvert fall at folk flest er veldig takknemlige og hyggelige når man slår av en prat ved laderne og utveksler erfaringer om lading, kjøreruter, bilene etc. Så mitt tips til alle som opplever slike ting: Slå av en prat og del gjerne dine tips om hvordan andre kan spare penger på ladingen uten at det går tregere. Jeg har bare møtt på vennlighet og smil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ladet en gang på chademo da det kom en dame på ca 25 i en Ioniq og kjeftet meg opp fordi jeg hadde parkert så dumt, hun klarte ikke å rygge inntil så hun kunne koble til bilen sin med CCS kabelen... Jeg måtte da forklare hvordan dette fungerte og at det var bare en likeretter per stolpe. Hun ble sur og så ikke ut til å forstå særlig mye av det jeg sa. Hun parkerte ved siden av og gikk inn på butikken. Folk flest kan nok få seg et lite sjokk når de skal ut på langtur og finner ut hvor lite de kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (12 timer siden):

Det tror jeg ca 0% på. Selv ikke den dårligste elbil lader så sakte såfremt batteriet ikke er bunnfrossent eller nesten stappfullt. 

Du fikk med deg at dette var i *vinter*? Om dette var på østlandet er det gode muligheter for at batteriet var nettopp bunnfrossent..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (13 timer siden):

Sett det samme selv. Det er mye drevne elbilister i dette kommentarfeltet, men nå er elbil for hvermansen som ikke har satt seg inn i det og som ikke kommer til å gjøre det heller. Det er veldig typisk norske firma at de lager kundeopplevelsen tilpasset de interne mekanismene i produktet heller enn å se på det fra utsiden og lage en god kundeopplevelse som passer for alle. Her er jo egentlig strømselskapene et mye grellere eksempel. Fortum og Mer osv skal være glade det ikke er skarpere konkurranse.

Mye ligger også på bilene. Det er litt for stor variasjon på hvor fort bilene lader til at vanlige folk kan følge med. Nå er heldigvis ikke Tesla alene om å tilby biler som lader raskt lenger. Porsche, Audi og Jaguar, har utelukkende modeller som lader med ganske bra hastighet. For de andre merkene er det mer blanda, noen har kun modeller som ligger i nedre enden mens andre litt av hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Du fikk med deg at dette var i *vinter*? Om dette var på østlandet er det gode muligheter for at batteriet var nettopp bunnfrossent..

Ikke når du har kjørt til en hurtiglader. Lite sannsynlig at den sto parkert der over natten og ble koblet til på morgenen ...

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (3 timer siden):

Ikke når du har kjørt til en hurtiglader. Lite sannsynlig at den sto parkert der over natten og ble koblet til på morgenen ...

Blir batteriet på en i3 varmt automatisk når du kjører til en hurtiglader? Det visste jeg ikke, trodde det bare var Tesla og Porsche som hadde implementert den teknologien..

Alternativt, så hadde ikke denne bilen kjørt særlig langt, eller særlig hardt. Å kjøre hardt er et lurt lite triks for å varme et kaldt batteri men det er nettopp den typen triks som skiller de erfarne elbilistene fra de ikke fullt så erfarne. At en i3 sto på en 150kW-lader når 50kW-ladere var ledig indikerer jo en ikke veldig erfaren elbilist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i3 varmer ikke batteriet før hurtiglader. Den har varmefunksjon av batteriet, men må stilles inn minst 3 timer før du kjører, med lading påkoblet, og da varmes den opp til rundt 10-12 grader. i3 har forøvrig svært lav indre motstand og er vanskeilg å få opp batteritempen på, i motsetning til f.eks Leaf 40 og 60.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (23 timer siden):

Og plutselig var det billigere å kjøre dieselbil eller bensinhybrid som RAV4 på langkjøring. Man slipper ladekø og ventefrustasjon. Fortum bruker for øvrig ukesvis på å reparere enkelte hurtigladere i Asker og Lier området. Kan ikke huske å ha sett en drivstoffpumpe stå stille i mer enn et par dager.

Da skal bilen bruke endel over 3 kWh per mil, for å bli dyrere enn en dieselbil som bruker 0,5 liter per mil på samme kjøring og dieselprisen er 15,- per liter, fra man har fylt første gang. På hjemmelader har den sannsynligvis fylt opp med strøm til en langt lavere pris. Snittprisen blir i de fleste tilfeller langt lavere, så turen må da bli relativt lang.

RAV 4 skal ikke kjøre skrekkelig langt på vintervei før batteriet er tømt, og deretter forbruker den mer enn en ren dieselbil. OM vedkommende kjører i hybridmodus, vil det likevel gå lengre tid før forbruker blir på nivå med en dieselbil for den totale turen. Den eneste måten du kommer i nærheten, er om man utelukkende fyller på lynladere. Tar man istedet å fyller på hurtiglader, så skal forbruket over 5 kWh per mil, noe man skal slite hardt med å klare på langtur.

Kort oppsummert, du tar fullstendig feil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (På 26.3.2021 den 23.48):

Og plutselig var det billigere å kjøre dieselbil eller bensinhybrid som RAV4 på langkjøring. Man slipper ladekø og ventefrustasjon. 

Jeg kjører rundt 95% av kilometerne på energi ladet hjemme eller på jobb til fine lave priser. Slipper nå å stå i kø for å fylle drivstoff og har hver dag en bil som ikke må innom for å fylle drivstoff. Kostnaden til drivstoff er så lav at det ikke kan sammenlignes engang med diesel. Da spiller det liten rolle om det i noen helt få tenkte tilfeller kan bli på nivå med diesel for å lade langs veien. Det gjelder kanskje toppen 1% av kilometerne som kjøres. Husker jo også han fra broom som skulle bevise at det ble så dyrt å lade. Han ladet kaldt batteri, betalte med SMS som gir dobbel pris, og så måtte han til slutt doble prisen igjen for å late som om han hadde et poeng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 3/27/2021 at 9:29 PM, kremt said:

i3 varmer ikke batteriet før hurtiglader. Den har varmefunksjon av batteriet, men må stilles inn minst 3 timer før du kjører, med lading påkoblet, og da varmes den opp til rundt 10-12 grader. i3 har forøvrig svært lav indre motstand og er vanskeilg å få opp batteritempen på, i motsetning til f.eks Leaf 40 og 60.

Hvis den har lav indre motstand betyr det at ladningsmobiliteten alt er høy, og høyere temperatur er ikke videre relevant.

On 3/27/2021 at 9:26 PM, Kahuna said:

Blir batteriet på en i3 varmt automatisk når du kjører til en hurtiglader?

Alle batterier blir varmere når de brukes. man trenger ikke et separat varmelement for at det skal skje. Det som skjer når et batteri har lav effektiveffekttetthet (I.e. kan ikke lades med høy effekt) så er det fordi ladningsmobiliteten i cellene er lav. Dette kommer til utrykk som en effektiv motstand i cellene (I.e. indre motstand) denne motstanden er ikke egentlig en motstand, som i at den er lineær, men den VIL medføre et energitap i batteriet som betyr at det produseres varme.

Det er dermed helt rimelig å anta at et batteri ikke kan være bunnfrosset lengre om det har kjørt en ikketriviell distanse for å komme til hurtigladeren. Det har kanskje ikke nådd ekstreme temperaturer ,men det er ikke frosset lengre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Alle batterier blir varmere når de brukes. man trenger ikke et separat varmelement for at det skal skje.

Det jeg sikter til at Tesla og Porsche aktivt bruker bilens varmeelementer for å sikre at batteriene får optimal temperatur når de skal hurtiglade. Jeg har ikke hørt at i3 bruker denne muligheten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...