Gå til innhold

hvilken billig (e)regnskapsfører for consulting eget AS?


magnus12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Camlon skrev (På 11.4.2021 den 20.39):

Ingen. Skaff deg et regnskapsprogram, ta noen kurs og fiks regnskapet selv.

Som revisor er det med gru jeg hører reklame for Fiken og andre typer regnskapsprogram som sier hvor "enkelt" det er å gjøre selv. Erfaringsmessig kan de til slutt få en kostnad som godt overstiger det de ville fått med regnskapsfører og revisjon samlet, grunnet sider med korreksjoner. 

Så blir det kanskje ikke revisjonsplikt med det første her, men lover og regler skal følges uansett. Er det mer enn noen få bilag og spesielt om du skal ha lønn/ansatte, så anbefales regnskapsfører uten tvil. Bokettersyn, masse korreksjoner og potensielle tilleggsgebyrer blir fort en kostbar affære, både mentalt og økonomisk. Eksempelvis kan du relativt raskt bli personlig ansvarlig for feilaktig behandling av forskuddstrekk eller OTP, dersom du har ansatte.

Da er ikke tiden det tar å føre på toppen av daglig jobb medregnet. Jeg ville heller betalt 30 000 til regnskapsfører og kunne hatt den innsatsen selv i omsetningen (eller fritid), enn å føre regnskapet "gratis" etter jobb. 

Så skal det sies at dette avhenger av størrelsen på selskapet og hvor interessert man er i regnskap. Er det snakk om et relativt lite antall bilag i løpet av en termin, uten særlig MVA-utfordringer og ansatte, så kommer man langt selv med litt innsats. Det blir som med oppussing i bolig, man kan gjøre en del selv og det avhenger av interesse og erfaring. Andre ganger kan det være billigst å sette det bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (5 timer siden):

Som revisor er det med gru jeg hører reklame for Fiken og andre typer regnskapsprogram som sier hvor "enkelt" det er å gjøre selv. Erfaringsmessig kan de til slutt få en kostnad som godt overstiger det de ville fått med regnskapsfører og revisjon samlet, grunnet sider med korreksjoner. 

Det finnes gode mellomting for de som ønsker det. Kjenner flere som har god erfaring med regnskapsføring i samarbeid med regnskapsfører. Dvs man starter gjerne med å få opplæring av regnskapsfører. Etter det prøver man å føre så godt man kan og spør når man ikke er sikker. Etter å har ført div så kommer regnskapsfører tilbake og sjekker over hva som er gjort. Etter relativt kort tid kan man utføre standardføringene sine selv, inklusive lønn.

Revie skrev (5 timer siden):

spesielt om du skal ha lønn/ansatte, så anbefales regnskapsfører uten tvil

Hvorfor det? Alle (?) regnskapsprogram har egne funksjoner for lønnskjøring og det er kanskje området hvor det er vanskeligst å gjøre noe feil i min erfaring. Relativt enkle ting som kjøp av tjeneste fra ulandet kan være mye lettere å bomme på mtp mva f.eks.

Revie skrev (5 timer siden):

Så skal det sies at dette avhenger av størrelsen på selskapet og hvor interessert man er i regnskap. Er det snakk om et relativt lite antall bilag i løpet av en termin, uten særlig MVA-utfordringer og ansatte, så kommer man langt selv med litt innsats.

Min erfaring, som it-konsulent, er kanskje ikke representativ. De som jobber som meg sender gjerne en faktura i mnd og har nesten ingen kostnader ut over lønn til seg selv. Jeg opplever at mange i den type firmaer fint klarer regnskap selv etter å ha fått veiledning av regnskapsfører i begynnelsen. Det er ingen jeg vet om som har gått på smeller ifm bokettersyn.

Lenke til kommentar

@nirolo

Jeg kunne sikkert påpekt mer ettertrykkelig at jeg baserer meg på egen erfaring og samtaler fra kontoret jeg arbeider på nå og arbeidsplassen jeg kom fra tidligere. Det er en "running joke" hos oss at det ikke blir mye tid til familien på den aktuelle ansatte når det kommer slike typer regnskap inn til revisjon. 

Så kunne jeg også gjort det klart at det selvsagt ikke gjelder alle. Det er mange selskap som fører regnskapet selv uten problemer, enten helt internt eller med regnskapsfører som en konsulent i forbindelse med årsoppgjøret. Dette kan absolutt fungere helt fint, men (min) erfaring tilsier at disse selskapene gjerne har minst en av to følgende forhold:
- De har en eller flere dedikerte økonomiansatte, gjerne med relevant utdanning eller i det minste noen kurs.
- De har få bilag og små juridiske og regnskapstekniske utfordringer.

For å svare deg på de tre paragrafene dine, så er den første helt klart en løsning å foretrekke om man ønsker å føre selv. Her støtter du deg i eksemplet på faglærte. Det vil bidra til et bedre regnskap og mindre sjanse for vesentlige feil, men jeg svarte altså på et innlegg hvor svarer skrev at TS ikke trengte regnskapsfører i det hele tatt. Bistand fra RF er billigere enn å sette helt bort, men samtidig er det økonomisk kostnad i tillegg til tiden du selv må bruke. 

Punkt to: Igjen, av egen erfaring: Vi fratrådte eksempelvis relativt nylig et oppdrag grunnet svake rutiner hos en kunde vi aksepterte med forbehold om at disse rutinene skulle forbedres. Noe som ikke ble gjort. Nå har kunden fått krav på flere hundre tusen i manglende forskuddstrekk fra ansatte over flere år tilbake, noe det ikke finnes penger i selskapet til å betale. 

Jeg kan ikke uttale meg om hvor representativ du er som IT-konsulent. Det kan være at du har svært solid forståelse for regnskap, selv om du ikke nødvendigvis har utdannelse og lang erfaring. Akkurat som en regnskapsfører, revisor, snekker eller lege kan være av veldig varierende kvalitet "med papirer", kan også ufaglærte være gode innenfor et yrke. Om jeg fremstod bastant, beklager jeg det. Det er forskjell på folk! 🙂

Mitt innlegg var ment mer som en generell advarsel til å føre selv. Jeg mener ikke at et selskap med hundre bilag i året nødvendigvis trenger regnskapsfører, men skal man holde styr på et lass av bilag, A-meldinger, MVA-terminer, oppsett av ligningspapirer osv , så kan det være billigere på sikt å sette det bort. I tillegg får du tid (og overskudd?) til å drive opp omsetningen i stedet. 

Det er en grunn til at regnskapsføring er et eget fag med en beskyttet tittel og som revisor har jeg respekt for gode regnskapsførere. Det er ikke mye man skal kikke i regnskapet før man merker forskjell på disse. Reklameføring som eksempelvis Fiken driver med, blir for enkelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var ikke ment som kritikk av deg @Revie, jeg bare synes det er interessant å få synspunkter fra noen som har regnskap som fag. Jeg tror dog det å bruke regnskapsprogram ala fiken reduserer sjansen for å bli skyldig hundre-tusener i manglende skattetrekk og andre slike gedigne blemmer. Det som jeg tror det er letter å tulle til ting på er mva. Hva har hvilken sats og når får du fradrag for hvor mye av mva'en du har betalt. Det er ikke opplagt i alle tilfeller og noen lar seg vel også friste av å gi seg selv fradrag de ikke har krav på.

Er uansett enig i at de som kan ca 0 om regnskap og ikke har tid eller interesse for regnskap bør overlate det helt til en regnskapsfører. Personlig så fører jeg regnskap (med hjelp av regnskapsfører) fordi jeg har lyst til å lære. Tror det er en yrkesskade av å jobbe med fag der man kontinuerlig må lære seg nye ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye snakk her om hva slags feil man kan gjøre selv, men hva med feil som blir gjort av regnskapsføreren? Det er ikke gøy å ha betalt flere titusen i året for elendig arbeid og så måtte lete etter en ny regnskapsfører for å fikse opp rotet. Det blir fort veldig dyrt.

Jeg vil naturligvis ikke anbefale å føre regnskapet selv om man har mange ansatte, men TS skal bare drive med consulting. Mange regnskapsbyråer tar ikke slike små selskaper seriøst og tar seg godt betalt for enkelt arbeid.

Det viktigste er å ha et regnskapsprogram. F.eks. du bommer ikke på forskuddskatt om du sender A-melding igjennom regnskapsprogrammet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 minutter siden):

Det viktigste er å ha et regnskapsprogram. F.eks. du bommer ikke på forskuddskatt om du sender A-melding igjennom regnskapsprogrammet. 

Forskuddsskatt går ikke gjennom a-melding - men skattetrekk gjør det 😉

Men ellers er det også mitt inntrykk - jeg opplever at det er helt andre ting som er vanskelige.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (14 timer siden):

Forskuddsskatt går ikke gjennom a-melding - men skattetrekk gjør det 😉

Men ellers er det også mitt inntrykk - jeg opplever at det er helt andre ting som er vanskelige.

Tror dere bommer litt på betegnelsen begge to; skatten som er knyttet til ansatte og innberettes heter forskuddstrekk. Her kan dere slå sammen pjaltene, så blir det riktig 😉 Denne skal gå via en separat konto (bundne midler) kalt skattetrekk, mens forskuddsskatt er rett og slett selskapets skatt som betales på forskudd, basert på forrige avlagte regnskapssummer. Sistnevnte kan enkelt justeres ved en søknad i Altinn, om man vet årets skattepliktige inntekt vil være langt unna den, eks underskudd. 

En tittel er ikke ensbetydende med kvalitet, som @Camlon er inne på. Det gjelder i alle yrkesgrupper. Mitt poeng var, i tillegg til at faget kan være krevende, også tar tid og energi man kunne brukt på andre ting - ren omsetning eller fritid. Det kan fort bli litt likt å spare seg til fant, om man bruker enormt med tid på et regnskap man eventuelt må ha andre til å rydde opp i.

Igjen, dette blir i takt med selskapets størrelse og driftens kompleksitet. 

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...