Gå til innhold

Skal det være et vaksinepass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke helt begeistret for den Israel-vinklingen. Hva er poenget med denne historien om Pfizer-sjefen og jødiske foreldre? Er det forsøk på å insinuere noe? Har noen gjort noe galt?

Når man skriver "de okkuperte områdene på Vestbredden og Gaza", mener man da at Gaza er okkupert? Gaza er såvidt jeg vet et selvstendig område - eller skal Israel både ta i mot raketter fra og sende vaksiner til Gaza?

Ang. Vestbredden, er det rimelig at Israel skal vaksinere folk i dette området like fort som egen befolkning? Hadde vi gjort det samme? Gjør noen det samme? Det finnes en selvstyremyndighet også i Gaza som helt sikkert har ansvaret for dette, og det skulle ikke forundre meg om også folk på Vestbredden og Gaza etterhvert får vaksine, noen få måneder etter de som har betalt for hele gildet.

Endret av Morten Simonsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eneste argumentet jeg ser mot vaksinepass som er relevant her er usikkerheten om hvor stor grad man fortsatt kan være bærer av smitte om man er vaksinert. Det hjelper lite om man lar vaksinerte reise om de fortsatt kan frakte smitte mellom områder med forskjellig smittetrykk.

At det er frivillig å bli vaksinert betyr ikke at folk skal skjermes for naturlige konsekvenser av de valg man tar. Så lenge det er faglig begrunnet ser jeg ingenting diskriminerende med forskjellige restriksjoner for vaksinerte og uvaksinerte.

Når det gjelder om fordelingen av vaksine er urettferdig, så er det et helt annet spørsmål. Det vil være urettferdig med eller uten vaksinepass.

Når det gjelder meg selv så er jeg lite plaget av Korona-restriksjoner og har ikke noe mot at andre med f.eks. mer publikumsrettede yrker, eller for den saks skyld bare mer sosiale personer får gå foran meg i køen, men jeg vil ta vaksinen når det er min tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Morten Simonsen said:

Ikke helt begeistret for den Israel-vinklingen. Hva er poenget med denne historien om Pfizer-sjefen og jødiske foreldre? Er det forsøk på å insinuere noe? Har noen gjort noe galt?

Når man skriver "de okkuperte områdene på Vestbredden og Gaza", mener man da at Gaza er okkupert? Gaza er såvidt jeg vet et selvstendig område - eller skal Israel både ta i mot raketter fra og sende vaksiner til Gaza?

Ang. Vestbredden, er det rimelig at Israel skal vaksinere folk i dette området like fort som egen befolkning? Hadde vi gjort det samme? Gjør noen det samme? Det finnes en selvstyremyndighet også i Gaza som helt sikkert har ansvaret for dette, og det skulle ikke forundre meg om også folk på Vestbredden og Gaza etterhvert får vaksine, noen få måneder etter de som har betalt for hele gildet.

Israel må tåle at søkelyset settes på dem, det samme for deres tilhengere. Historien rettferdiggjør ikke handlingene som gjennomføres på vestbredden. 

Ps: greit å generalisere alle palestinerne som rakett-skytende terrorister, og derfor mener de er mindreverd enn israelere? Eller for å snu på det; de skal ha rett til å gjøre livet til andre jævelig hver dag men ikke til å sørge for at de får nødvendig vaksine??

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karstein H skrev (18 timer siden):

Vaksinepass tenkt brukt for å gi eller nekte folk tilgang til tjenester, som restaurant, reiser, konserter, etc, er selvfølgelig helt hårreisende urimelig, da alle har krav på å ikke bli diskriminert.

På hvilken måte er dette diskriminering? Det er omtrent like diskriminerende som å kreve at nærsynte personer bruker briller eller linser når de kjører bil(og at det føres inn i førerkortet).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Karstein H skrev (På 26.3.2021 den 17.58):

Vaksinepass tenkt brukt for å gi eller nekte folk tilgang til tjenester, som restaurant, reiser, konserter, etc, er selvfølgelig helt hårreisende urimelig, da alle har krav på å ikke bli diskriminert.

Dette er ikke diskriminering, du har misforstått hva det betyr.

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (18 timer siden):

Det er som jeg har forstått ikke blitt avklart enda, så inntil videre antas det at man fortsatt kan være en bærer selv når man er vaksinert. 

Statistikken viser at man fortsatt kan smittes av Covid-19 selv om man er vaksinert men smitteraten reduseres drastisk. 

200 vaksinerte personer har blitt coronasmittet i Sverige - VG Nå: Nyhetsdøgnet

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...