Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp til valg av ny TV.
TV'n brukes til å se fotball, gaming og Netflix etc..mest sannsynlig skal TV være en 75". En god og fin meny til Smart-TV er også viktig.

Vi har en del lysinnslipp i stuen, da det er mye vinduer i bakgrunnen, så Oled utgår vel, siden denne skjermen gir mye gjenskinn..

På Elkjøp og Power anbefalte de meg ganske raskt Samsung QE75Q70, og Q80T. De anbefalte også å kjøpe Q90, fordi jeg ville få mye igjen for dette..men til dere som har en slik tv, er det nødvendig å gå for toppmodellen? Holder det fint med f.eks Q70? Evt, er det en annen TV, istedet for Samsung dere ville hatt som alternativ?

 

Også siste spørsmål..er Hdmi 2.1 viktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, vi har 65" Q80T og er etter 4,5 måned ganske fornøyd. Vi bruker bare apper på TV, som Netflix, Disney+, Discovery+, Spotify, Youtube, HBO Nordic. Har en PS5 koblet til også. Men har per nå til gode å se bruken for 120HZ HDMI 2.1. Mener spill som Call of Duty benytter 120Hz, men ellers lite relativt sett. Til og med forrige generasjon spill kjører ikke mer enn 60 FPS.

TV står i stua med stort vindu ved siden av. Den gir like mye gjenskinn  som vår "billige" Philips fra 2016. Det er bare noe du må regne med tror jeg.

Ellers så er den første TV jeg har hatt som faktisk har gjort en innsats for litt lydkvalitet, det er innebygd subwoofer blandt annet. Ikke noe som erstatter noe anlegg riktignok.

Det som slår meg er brukervennligheten. Bildekvaliteten er også behagelig og bildebehandlingen er bra også, noe som var viktig for meg.

Vi kjøpte TV på black friday for 13000,-.  Dette blir en TV vi beholder lenge tenker jeg.

Sjekk omtale på rtings.com

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (1 time siden):

Hei, vi har 65" Q80T og er etter 4,5 måned ganske fornøyd. Vi bruker bare apper på TV, som Netflix, Disney+, Discovery+, Spotify, Youtube, HBO Nordic. Har en PS5 koblet til også. Men har per nå til gode å se bruken for 120HZ HDMI 2.1. Mener spill som Call of Duty benytter 120Hz, men ellers lite relativt sett. Til og med forrige generasjon spill kjører ikke mer enn 60 FPS.

TV står i stua med stort vindu ved siden av. Den gir like mye gjenskinn  som vår "billige" Philips fra 2016. Det er bare noe du må regne med tror jeg.

Ellers så er den første TV jeg har hatt som faktisk har gjort en innsats for litt lydkvalitet, det er innebygd subwoofer blandt annet. Ikke noe som erstatter noe anlegg riktignok.

Det som slår meg er brukervennligheten. Bildekvaliteten er også behagelig og bildebehandlingen er bra også, noe som var viktig for meg.

Vi kjøpte TV på black friday for 13000,-.  Dette blir en TV vi beholder lenge tenker jeg.

Sjekk omtale på rtings.com

Spennende, testen gir den god karakter! Er det en grunn til at du nettopp valgte Q80T istedet for Q70/Q90? 
 

Det med gjenskinn på Qled går nok fint, er nok hakket verre med Oled👍

Lenke til kommentar

Q60, Q70, Q80 og Q90 for etter det jeg husker når jeg sjekket opp for en kompis, for med meste nokså like til at det utgjør så stor forskjell for de med medium krav. De store forskjellen var lysstyrken (Nits) som de støttet.

HDMI 2.1 gjør ting enklere i fremtiden hvis man skal ha TVen en del år. Kanskje ikke nødvendig for de fleste men godt å ha. Har man utstyr som kan utnytte det så er det en fordel å ha. Konsoller med 120Hz er nytt, og blir bedre og bedre etter hvert også.

Vurdere selv ny TV, og utelukker selv Samsung da de ikke støtter Dolby Vision, de tviholder på HDR10+ som ikke ser ut til å få noe fotfeste. DV er den nye standarden for HDR som justere seg fra scene til scene, og ikke fast for alt som HDR10 er i dag.

Sony og Philips er vel de som tradisjonelt er best på bildeprosessorer, og oftest er best på fotball, hvor panoreringer har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Tranceformation said:

Spennende, testen gir den god karakter! Er det en grunn til at du nettopp valgte Q80T istedet for Q70/Q90? 
 

Det med gjenskinn på Qled går nok fint, er nok hakket verre med Oled👍

Jeg ville egentlig ha LG CX , men jeg vil ikke legge for mye penger i det. Og så er OLED gjerne mer utsatt for innbrenning uten at jeg kan si hvor sensitive de er på det. Tipper personlig det ikke er noe problematikk lenger i dag, slik som plasma for 10 år siden.

Jeg valgte Q80T også pga rtings.com. Jeg er allergisk mot grøtete bilde som gjerne skjer i panoreringer eller sport, Q80T gjorde det bra på slike tester.

Min mor har faktisk LG OLED CX65, man merker et hopp i bildekvalitet og behandling. Så den på tilbud til 17 000,- i går mener jeg. Hennes tv står også i et belyst rom, merker ikke så forskjell, om noe i det hele tatt  mtp gjennskinn og slikt. Hadde valgt LGn i dag om jeg skulle velge i dag, mtp pris. Fjernkontroller og hvor brukervennlig i daglig basis så er Q80T bedre etter min mening, men dette er småpirk. LG har heller ikke støtte for Discovery+ app mener jeg.

Skal du ha Q80T så venter du til den kommer på tilbud til minst 13000.

Hvis det står mellom Q80T 65" til 19000 eller andre modeller, så hadde jeg glatt gått for LGCX 65" til 17 000,- (elkjøp)

 

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (På 26.3.2021 den 11.30):

Jeg ville egentlig ha LG CX , men jeg vil ikke legge for mye penger i det. Og så er OLED gjerne mer utsatt for innbrenning uten at jeg kan si hvor sensitive de er på det. Tipper personlig det ikke er noe problematikk lenger i dag, slik som plasma for 10 år siden.

Jeg valgte Q80T også pga rtings.com. Jeg er allergisk mot grøtete bilde som gjerne skjer i panoreringer eller sport, Q80T gjorde det bra på slike tester.

Min mor har faktisk LG OLED CX65, man merker et hopp i bildekvalitet og behandling. Så den på tilbud til 17 000,- i går mener jeg. Hennes tv står også i et belyst rom, merker ikke så forskjell, om noe i det hele tatt  mtp gjennskinn og slikt. Hadde valgt LGn i dag om jeg skulle velge i dag, mtp pris. Fjernkontroller og hvor brukervennlig i daglig basis så er Q80T bedre etter min mening, men dette er småpirk. LG har heller ikke støtte for Discovery+ app mener jeg.

Skal du ha Q80T så venter du til den kommer på tilbud til minst 13000.

Hvis det står mellom Q80T 65" til 19000 eller andre modeller, så hadde jeg glatt gått for LGCX 65" til 17 000,- (elkjøp)

 

Men hadde du gått for Oled istedet for Qled npr det gjelder gjenskinn? 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Tranceformation said:

Men hadde du gått for Oled istedet for Qled npr det gjelder gjenskinn? 

Jeg opplever ikke noe "aha" opplevelse  i forskjell, men det er nå meg.

gjennskinn er et "problem" uansett hvis man skal se tv på dagen når det er sol ute.

Hos meg så er det gjenskinn når det er overskyet ute også. Men jeg er ingen fasit..

la ved tegning av stuen min hvis det kan hjelpe

79998382_gjennskinnKopi.thumb.jpg.1a3b5a334ded97ca74cba53452aaf1c0.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir ikke helt klok på hva jeg skal velge. LG sin Oled virker veldig bra! Se presentasjonen til LG om Oled, og hvorfor den er så bra: https://www.lg.com/no/tv/lg-oled77c15la

Har sett en del sammenligningsvideoer på YouTube, hvor de sammenligner gjenskinn mellom Oled og Qled også. Qled har hakket bedre på gjenskinn, men ikke med god margin. Oled sitt bilde er helt enormt bra!

Men er det noen som har kjøpt denne Oled TVn, som bruker den i et lyst rom? Er gjenskinn et problem? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...