Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frontlysproblemer Opel Astra J 2012


Anbefalte innlegg

På min Opel Astra J 2012-modell er frontlysene begynt å skru seg av og på under kjøring. Det er nesten sånn at det er flaut å ligge bak andre biler fordi de kan tro at jeg blinker med lysene til dem, hvilket jeg ikke gjør. På dashborddisplayet kommer det opp meldingen "Automatisk lyskontroll av", så skifter det til "Automatisk lyskontroll på", og så tilbake igjen, og vice versa. Sånn fortsetter det. Det kan hende lysene holder seg stabile en kort stund, før de så begynner å slå seg av og på igjen. Hva kan det skyldes, og hva skal/kan jeg gjøre for å fikse det? Er det en slik feil at bilen bør på verksted?

Endret av tromso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste service hos merkeforhandler ble tatt i 2017. Etter det har årlig service blitt utført på andre godkjente bilverksteder. Bilen har fulgt alle servicer siden den ble tatt i bruk første gang. Jeg kjøpte bilen i mars i fjor, og hadde den på service hos Mekonomen i september. Jeg forbinder ikke feilen med besøket hos Mekonomen. Bryteren fungerer og går tilbake til utgangsposisjon når jeg skrur den mot venstre. Skiftinga mellom "Automatisk lyskontroll av" og "Automatisk lyskontroll på" skjer uansett posisjon jeg setter lysbryteren i: Auto, Parklys, Hovedlys. Det er bare langlysene som går av og på. Tror jeg bare må få den på verksted. Kan Mekonomen fikse dette,, eller bør jeg dra til et autorisert Opel-verksted?

Endret av tromso
Lenke til kommentar

Ok, så skjer dette også når du styrer langlysene manuelt?

Både manuell og automatisk styring av langlysene styres med samme hendel. Trykk den inn vs dra den to ganger i mot deg.

Men bruker man automatikken feil / ikke vet hvordan den styres, så kan det fort oppleves som om langlysene oppfører seg rart.  F.eks om man kommer fra en bil der vanlig manuel styring av langlysene gjøres motsatt av det det gjør på denne. (Selv opplevde jeg den automatiske styringen som så tilfeldig at funksjonen ikke ble mye brukt. )

Lurt å sjekke om du bruker lysstyringen rett før du bruker tid/penger på å få feilsøkt dette på verksted. Skrur man på langlysene på "feil" måte så vil det veksle mellom "Automatisk lyskontroll av/på" og de vil leve sitt eget liv.

Lenke til kommentar
tromso skrev (På 25.3.2021 den 20.32):

På min Opel Astra J 2012-modell er frontlysene begynt å skru seg av og på under kjøring. Det er nesten sånn at det er flaut å ligge bak andre biler fordi de kan tro at jeg blinker med lysene til dem, hvilket jeg ikke gjør. På dashborddisplayet kommer det opp meldingen "Automatisk lyskontroll av", så skifter det til "Automatisk lyskontroll på", og så tilbake igjen, og vice versa. Sånn fortsetter det. Det kan hende lysene holder seg stabile en kort stund, før de så begynner å slå seg av og på igjen. Hva kan det skyldes, og hva skal/kan jeg gjøre for å fikse det? Er det en slik feil at bilen bør på verksted?

Sjekk bryterhendel for nær/langlys og eventuellt lysrele før du leverer den på verksted. Bryterhendel bruker å ryke på opel og da blinker det mellom lang og nærlys. Var forholdsvis enkel å bytte selv på vectra c og b som jeg eide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...