Gå til innhold

Over 200 skip venter på å få komme gjennom Suez-kanalen – her kan du følge dramaet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis skipet ikke er ute senest onsdag vil høyvann minke med 10 cm, eller vekten av 250 containere, om dagen de første 2. Det kan fort bli en nullsumspill avlastning og de foreslåtte 600 containere avlastet fra baugen vil neppe gjøre mye forskjell. Den tidevannstabellen jeg ser på fortsetter å gå nedover til 20 april når det er 60 cm eller 1500 containere lavere.

Hva som er skuffende er at kanalmyndigheten ser ut til å prøve en ting og først når den feiler begynner å planlegge og samle sammen utstyret for plan B. Istedetfor å paralellplanlegge og iverksette å få inn utstyret for planene A til Z nå så det blir mindre dødtid mellom hver. Tid er tydeligvis ikke penger der i strøket.

Lenke til kommentar
Martin O. Nygård skrev (1 minutt siden):

Hvis skipet ikke er ute senest onsdag vil høyvann minke med 10 cm, eller vekten av 250 containere, om dagen de første 2. Det kan fort bli en nullsumspill avlastning og de foreslåtte 600 containere avlastet fra baugen vil neppe gjøre mye forskjell. Den tidevannstabellen jeg ser på fortsetter å gå nedover til 20 april når det er 60 cm eller 1500 containere lavere.

Hva som er skuffende er at kanalmyndigheten ser ut til å prøve en ting og først når den feiler begynner å planlegge og samle sammen utstyret for plan B. Istedetfor å paralellplanlegge og iverksette å få inn utstyret for planene A til Z nå så det blir mindre dødtid mellom hver. Tid er tydeligvis ikke penger der i strøket.

Ja det er jo litt rart, de tjener jo penger på hver passering, så det må jo være hensiktsmessig å få åpnet så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Det kan også ende med at de må drive ned midlertidig spunt på hver side.

Dette for å få hevet vannstanden, om massen under og på sidene i kanalen ikke er forsterket, eller armert på noen måte.

Ellers måtte de bli en mobil demning i form av en svær pose for fylling sand og/eller sjø. Som måtte være høyere enn vannstanden når den ble full, og en slik på hver side av skipet.

Samme hvordan dette gjøres har det et potensiale i seg til å bli et omfattende prosjekt.

Det finnes neppe snarveier som virker.

Lenke til kommentar

Mudderverket på plass kan kun mudre/drille nesten til siden av skipet men ikke under det. Og nå har de funnet en bergformasjon under baugen av Ever Given og et hull i skroget (ballast tank) de prøver å tette. Så det tok nok mer enn sand for å stoppe skipet fra å gå mye lengre inn i siden av kanalen med den farten det hadde. Selv om de sist natt kunne bevege akterenden noen meter side til side har de nå utsatt kveldens høyt tidevann operasjon. Offisielt inntil de har mer trekkraft på plass, men en må tro at de også vil finne ut om de kan skade skipet ytterligere hvis det faktisk henger fast på fast grunn med fjell gjennom skroget.

Da er kanskje løsningen som noen foreslo å grave en ny kanal rundt det hele. Men hvor raskt det kan gjøres er vel sterkt avhengig av at det er sand og ikke bergformasjoner rundt området. Både det og tanken om å demme opp for a løfte vannstanden en meter eller to bør fra senest siste høye tidevann på onsdag vurderes i paralell til avlasting av containere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er en kjent sak at man må bestikke losene med sigaretter og sprit. Så ikke overraskende at Egypt driver med utpressing. 

Sitat

Egypt beslaglegger «Ever Given» og krever 900 millioner dollar fra eier

«Bergingsbonus» og «tap av omdømme» gjør kompensasjonskravet skyhøyt, ifølge forsikringsselskap.

Tidligere har E24 meldt om at Egypt kunne kreve én milliard dollar i kompensasjon. Nå har kravet blitt fastslått i egyptisk rett til å være på 900 millioner dollar, ifølge den statseide avisen Al-Ahram.

Summen tilsvarer rundt 7,5 milliarder norske kroner.

– Kompensasjonen dekker kostnadene ved å få skipet løst og vedlikehold i etterkant, sier Osama Rabie, sjef for det statseide Suez Canal Authority (SCA).

Det er SCA som har beslaglagt skipet inntil de 900 millionene er betalt.

Sitat

Lloyd’s List meldte allerede forrige uke at eierne av gigantskipet «Ever Given» har erklært felleshavari, såkalt «general average», et prinsipp innen maritim lov. Eierne skal ha erklært dette 1. april, ifølge samme kilde.

 

Dette innebærer at alle som eier varer på skipet kan bli tvunget til å bidra til å dekke eventuelle tap som følge av forsinkelsen, selv om varene er i god behold.

 

Wall Street Journal melder også at vareeiere må betale et sikkerhetsdepositum på rundt 10 prosent av den totale verdien på varene som en betalingsgaranti, noe som skal være en del av vanlig praksis for felleshavari.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/OQOpAk/ever-given-kan-gi-kjemperegning-for-selskaper-med-varer-om-bord

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...