Gå til innhold

Over 200 skip venter på å få komme gjennom Suez-kanalen – her kan du følge dramaet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er et tankekors at Europa sliter massivt med vareleveranser bare på grunn av noen forsinkelser fra Asia. Kunne vi gjort noe (stort politisk prosjekt for hele verdensdelen) for å gjøre oss mindre avhengige av leveranser fra Asia? Bli mer selvforsynt på en rekke områder?

Med tiden vil det løse seg selv, de fleste Asiatiske land som oppnår større rikdom vil også måtte gi sine arbeidere bedre vilkår, noe som vil føre til høyere lønninger blant annet, når disse landene får samme velferdsnivå som oss her i Norden,, vil det være mer lønnsomt å produsere teknologi her hjemme blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/25/2021 at 11:37 PM, KjeRogJør said:

Att det ikke fantes potente løsninger på en slik knipe, det hadde jeg ikke trodd.

Underlig at dette ikke skjer oftere(?)

Sidevind kan ødelegge skikkelig.

 

 

Det krever ekstrem spesialkunnskap for å jobbe med dette. Det var derfor engelskmennene trodde de bare kunne trekke ut arbeiderne når de mistet den, så ville de ikke mestre arbeidet.

Lenke til kommentar

Ever Given er 400 meter lang og 59 meter bred og 1 kubikmeter fortrengt vann veier 1 tonn så for å løfte skipet 1 meter må man teoretisk laste av 400 x 59 = 23 600 tonn.Det kan bli mer enn 2360 containere og 10 minutter per container gir 17 dager for 1 kran i kontinuerlig drift.

Og det må nok minst 1 meter til siden bunnmalingslinjen på fremparten er 2 meter over vannlinjen mens den bak er under. I tillegg må man overkomme sugeeffekten i gjørme som kan holde igjen på skroget selv om det teoretisk skulle løftet seg. Kompliserende faktorer for alternativet mudring er at kanalmyndighetene sier at bredden der inneholder mye stein og solid masse, noe som vil forvanske operasjonen og i tillegg kan ha skadet skipet.

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi her i vesten og spesielt Norge har ødelagt for oss selv med høye lønninger. Er ikke mulig å masseprodusere det som produseres i Asia med det lønnsnivået og kostnadsnivået vi har, til en pris som forbrukere (aka oss selv) er villig til å betale.

Samme holder på å skje med matvarer også, mer og mer importeres.

Nå ser vi konsekvensene bare en båt blokkerer en kanal 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OC-Freak said:

Vi her i vesten og spesielt Norge har ødelagt for oss selv med høye lønninger. Er ikke mulig å masseprodusere det som produseres i Asia med det lønnsnivået og kostnadsnivået vi har, til en pris som forbrukere (aka oss selv) er villig til å betale.

Samme holder på å skje med matvarer også, mer og mer importeres.

Nå ser vi konsekvensene bare en båt blokkerer en kanal 😛

Globaliseringen gjelder ikke bare Norge.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (22 minutter siden):

når nok milliarder har rent ut i sanden

Pun intended?

De kan sende ned norske NAVere og flåten Kon-Tiki, og la dem frakte varene på flåten forbi skipet? Og etterpå, en 15 dagers karantene på vann og brød. Men mulig de store kontainerne er sikret mot innbrudd så det ikke lar seg gjøre. 

Suezkanalen er et enormt viktig sted. Tar det bare en uke å ta båten rundt Afrika.. det kan også være pirater utenfor Somalia. 

Main-shipping-routes-and-strategic-passa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Salvager hopes to free ship blocking Suez Canal by start of next week

ISMAILIA, Egypt (Reuters) - A giant container ship grounded in the Suez Canal could be freed by the start of next week if heavier tugboats, dredging and a high tide succeed in dislodging it, a Dutch firm working to free the vessel said.

The 400-metre (430-yard) long Ever Given became wedged diagonally across a southern section of the canal amid high winds early on Tuesday, disrupting global shipping by blocking one of the world’s busiest waterways.

About 15% of world shipping traffic passes through the canal, and dozens of vessels are waiting in the waterway and around its northern and southern entrances for the blockage to be cleared.

Dredgers had removed some 20,000 tonnes of sand from around its bow by Friday, but tugging operations to free the ship were suspended overnight.

“We aim to get it done after the weekend, but everything will have to work out exactly right for that,” Peter Berdowski, chief executive of Boskalis, told Dutch TV programme Nieuwsuur late on Friday.

 

Boskalis owns Smit Salvage, which was brought in this week to help with efforts by the Suez Canal Authority (SCA) to dislodge the ship.

“The bow is really stuck in the sandy clay, but the stern has not been pushed totally into the clay, which is positive. We can try to use that as leverage to pull it loose,” Berdowski said.

“Heavy tugboats, with a combined capacity of 400 tonnes, will arrive this weekend. We hope that a combination of the tugboats, dredging of sand at the bow and a high tide will enable us to get the ship loose at the beginning of next week.”

Shipping rates for oil product tankers nearly doubled after the ship became stranded, and the blockage has scrambled global supply chains, threatening costly delays for companies already dealing with COVID-19 restrictions.

 

If it drags on, shippers may decide to reroute around the Cape of Good Hope, adding about two weeks to journeys and extra fuel costs.

Three shipping agents said on Saturday that none of the ships waiting at the canal’s entrances had yet requested to be rerouted.

Berdowski said a land crane would be brought in at the weekend which could lighten the Ever Given’s load by offloading containers, though experts have warned that such a process could be complex and lengthy.

“If we don’t succeed in getting it loose next week, we will have to remove some 600 containers from the bow to reduce the weight,” he said.

“That will set us back days at least, because where to leave all those containers will be quite a puzzle.”

https://www.reuters.com/article/uk-egypt-suezcanal-ship-idUSKBN2BJ098?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (4 minutter siden):

Nå kunne de trenge sluseporter her og der.

Å stenge sluseportene, og pumpe sjø inn for å heve vannstanden, da ville skipet trykke mindre mot underlaget, ja kanskje til og med flyte av igjen.

Dette kunne bokstavelig talt "lettet" på situasjonen...

Skulle de hatt sluseporter i hele kanalen da eller? I andre enden er det to løp, det burde det vært hele veien.

Lenke til kommentar

Dragonlove     675

Dragonlove
  KjeRogJør skrev (2 timer siden):

Nå kunne de trenge sluseporter her og der.

Å stenge sluseportene, og pumpe sjø inn for å heve vannstanden, da ville skipet trykke mindre mot underlaget, ja kanskje til og med flyte av igjen.

Dette kunne bokstavelig talt "lettet" på situasjonen...

Vis sitat  

《Skulle de hatt sluseporter i hele kanalen da eller? I andre enden er det to løp, det burde det vært hele veien.》

Dette skal være den trangeste delen og mest utsatt for ufrivillig avsperring ved hendelser.

Ja, kanalen har delvis to løp.

Hadde gjort seg med to løp her, men det koster også tid og resurser, så uansett tror jeg slusepoter hadde vert bra.

Spesielt ved uforutsatte hendelser, som er det mest normale hendelsene, men også for vedlikehold.

NOE er det i allefall sikkert at de trenger, det er de nok smertelig klare over. Dagens løsninger er usikre og langtekkelige.

Ikke sikkert det blir like lenge til neste hendelse.

Forrige gang var etter hva jeg fant, fra seksdagers krigen til Yom kippurkrigen 1967-73...

Da hadde tekniske løsninger selvfølgelig hatt lite å bidra med.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Det er et tankekors at Europa sliter massivt med vareleveranser bare på grunn av noen forsinkelser fra Asia. Kunne vi gjort noe (stort politisk prosjekt for hele verdensdelen) for å gjøre oss mindre avhengige av leveranser fra Asia? Bli mer selvforsynt på en rekke områder?

Du tenker på slik som det var tidligere, før Kina kom inn i bildet og Japan produserte ræl? Jeg tar litt ekstra vare på gamle bruksting som har made in [sett inn europeisk land].

Lenke til kommentar
^fmj skrev (53 minutter siden):

Du tenker på slik som det var tidligere, før Kina kom inn i bildet og Japan produserte ræl? Jeg tar litt ekstra vare på gamle bruksting som har made in [sett inn europeisk land].

Ja, Kina er i dag der hvor Japan var for lenge siden, når Kina og andre land har fått opp velstanden på lik linje med de nordiske landene kan vi begynne å konkurrere på pris her hjemme også.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...