Gå til innhold

Over 200 skip venter på å få komme gjennom Suez-kanalen – her kan du følge dramaet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Kahuna said:

Kontainere flyter, du slenger dem uti, fester på en trosse og drar dem til land et sted hvor noen kan få dem vekk fra kanalen. Skipet er langt nok til at du kan slippe av containere kanskje 5 steder på hver side parallelt. Så har du små båter som huker tak i containerne når de ligger i vannet og drar dem inn til bredden. UTfordringen er heller at skipet ikke har krankapasitet så trucker må løftes ombord. Desstuen må containerne slippes med litt klaring til skipssiden og da må man kanskje installere noen midlertidige ramper som kan slippe containerne litt unna skipet.

x-antall containere med fare for at de synker. Joda, glem alt du har hørt om containere som flyter rundt på havet etter at de har falt over bord. Det ligger flere av de på bunnen enn det flyter rundt omkring, og de synker fort. Dybden i kanalen er ca 24m ish midt i, mindre inn ved land, draught fullastet skip er 14,5m. Å demme opp med containere ? eeerh.. lurt(?). Hmmm, nei, kanskje ikke...

Nei da er det bedre å sette FLO på saken, de kan dette med skips-berging.. Eller nei, kanskje ikke de heller når jeg tenker meg om.

Kanskje vi heller skal vente på noen utenomjordiske..(!) OoO

“The only thing that scares me more than space aliens is the idea that there aren't any space aliens. We can't be the best that creation has to offer. I pray we're not all there is. If so, we're in big trouble.”

― Ellen DeGeneres

 

God Påske, de har hele høytiden å fikse det på ... de finner nok på noe skal dere se, uten vår "hjelp".

 

Endret av EremittPåTur
missed the quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis nederlandere er satt på saken så vil de ganske sikkert løse dette problemet ganske kjapt. Har sett mange av de salvage videoer og de virkelig gjør ting som jeg ikke trodde var mulig å gjøre på åpent hav. 

Så dette er bare barnemat for dem. Tipper at det ordner seg i løpet av 10 dager. 

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke et stort problem for andre enn Egypt. Suez-kanalen blir stengt noen uker og frakten blir dyrere. Det koster sikkert noen få millioner ekstra å seile en uke ekstra rundt Afrika, men hver båt kan sikkert ha med seg en million produkter, så prisen blir bare marginalt høyere. La de bare jobbe i ro og fred, så skal du se at vi ikke kommer til å merke noen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Bare den holder er nok det kritiske her. Hvis man bruker nok kraft kan det hende man river opp skroget istedet for å flytte skipet. Da har du potensiellt et skip som i tilegg til å være strandet et skip som ikke lenger kan flyte og er strandet.

Tviler på at containere flyter noe videre. De er stort sett en stålkasse og er ikke som regel tett. Noen kan nok flyte, men neppe så mange.

Kilde: https://www.cargo-partner.com/trendletter/issue-7/when-containers-go-overboard

Jo ser jo den. Ett totalhavarert containerskip på 400 meter er vel den ultimate katastrofe i Suez. Men jeg tenkte hydraulikk i samarbeid med slepebåter. Det fine med hydraulikk er at den kan finreguleres slik at den ikke trenger å gjøre skade.  Og som sagt,ingen kontrollert kraft kan matche hydraulikk. Det er fortsatt verdens sterkeste regulerbare kraft. 

Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (3 timer siden):

Dette er nok ikke et stort problem for andre enn Egypt. Suez-kanalen blir stengt noen uker og frakten blir dyrere. Det koster sikkert noen få millioner ekstra å seile en uke ekstra rundt Afrika, men hver båt kan sikkert ha med seg en million produkter, så prisen blir bare marginalt høyere. La de bare jobbe i ro og fred, så skal du se at vi ikke kommer til å merke noen ting.

Det betyr at alt blir forsinket med 2-3 uker det får enorme følger for handel og industri.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, ACYBN18O said:

Jo ser jo den. Ett totalhavarert containerskip på 400 meter er vel den ultimate katastrofe i Suez. Men jeg tenkte hydraulikk i samarbeid med slepebåter. Det fine med hydraulikk er at den kan finreguleres slik at den ikke trenger å gjøre skade.  Og som sagt,ingen kontrollert kraft kan matche hydraulikk. Det er fortsatt verdens sterkeste regulerbare kraft. 

Forstod det. Spørsmålet er bare om kraften som skal til for å flytte skipet er under det som skal til for å ødelegge skipet. Det er ikke sikkert dette er et spørsmål om kontroll men om det i hele tatt er fysisk mulig å flytte skipet på den måten (uten å rive det i filler)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (6 minutter siden):

Hva skal man trekke det løst med da? tau? det er ikke bare bare å flytte på den tonnasjen der, man kan jo risikere å rive skipet i filler.

Slippe ut babord anker og slepe i det..? Tåler vel mye kraft på ankerkjettingen siden det er beregnet på å holde 220 000 tonn i dårlig vær..?

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 minutt siden):

Slippe ut babord anker og slepe i det..? Tåler vel mye kraft på ankerkjettingen siden det er beregnet på å holde 220 000 tonn i dårlig vær..?

Anker holder på grunn av vekten av kjettingen og ikke ankeret på enden. Det fungere dårlig på under 50 meters dybde. Vinsjene er ikke laget for å trekke ett skip heller.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Anker holder på grunn av vekten av kjettingen og ikke ankeret på enden. Det fungere dårlig på under 50 meters dybde. Vinsjene er ikke laget for å trekke ett skip heller.

 

 

Vekten på kjettingen holder 220 000 tonn..? Og vindsjene må være på taubåtene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...