Gå til innhold

Har jeg fem års reklamasjonsrett på hodetelefoner fra no.coolshop.com?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Beyerdynamic DT990 Edition for litt over fire år siden på no.coolshop.com og vil reklamere en feil på dem.
Hvis jeg leverer dem inn og coolshop sier at det er kun to års reklamasjonsrett på dem, hvordan argumenterer jeg for at det er fem år?

Det står "Coolshop.com/no er Norsk butik og sender fra Norsk SE nummer til Norske kunder. Alle priser på siden er Norske Kroner inklusiv Norsk moms og toll." på kvitteringen og at organisasjonsnummeret er 996 773 825.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i kontakt med coolshop og de har bedt om et bilde hvor 5 års reklamasjonsrett fremgår.

Fra forbrukerkjøpsloven §27 annet ledd står det at "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Men hvordan argumenterer jeg at hodetelefonene er ment å vare vesentlig lengre?

Lenke til kommentar

Dette er et evig problem på rimligere elektronikkprodukter. Forbrukerrådet mener at bortimot alt skal dekkes av 5 års reklamasjonrett, mens norske importører, leverandører og forhandlere mener at rimligere produkter bare skal ha 2 års reklamasjonrett.

Argumentet for at Beyerdynamic DT990 skal dekkes av 5 års reklamasjonrett er at dette er et premiumprodukt i sin varegruppe hvor man som forbruker forventer vesentlig lenger levetid enn 2 år.

En helt annen ting er at man ikke burde kjøpe noe hos no.coolshop.com etter å ha lest siden dems om reklamasjon. De er helt på bærtur, og referer til feil lov og påstår at det er spesifisert garantitid i Kjøpsloven: "Etter kjøpsloven er der en garanti på 24 måneder på alle produkter. Garantien innebærer at du som kunde kan klage på mangler ved produktet som har oppstått 24 måneder etter kjøpet...".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husker en ansatt på Clas Ohlson forklarte rutinene for reklamasjonstid for meg. 

Elektronikk av vesentlig høy kvalitet - eller som er ment å vare lenge; har 5 år. Småelektronikk/småting som små duppeditter og dingser som er mye i bevegelse osv..... 2 år. Med mindre det er av "ganske høy kvalitet - les: dyrt".

En varmeovn til 149 kr,- gir 2 år.
En varmeovn til 1 800 kr,- forventes 5 år.

Hodetelefoner til 500 spenn... 2 år.
Hodetelefoner til en million 😜 5 år.....

Men er nok et evigvarende problem det greiene der. 

Uansett; veldig tvilsomt om hodetelefoner gir 5 år. Med mindre dette er noen svindyre "high end" hodetelefoner. Men ut fra nettbutikken som er brukt; tviler jeg sterkt på det. 

Dette kan nok diskuteres i det uendelig. Men det er i grunn ganske enkelt. Bruk sunn fornuft og skjønn.

I grunn syns jeg dette er helt greit.... Man kan ikke forvente at hodetelefoner til noen hundrelapper skal vare i en liten evighet. 

Lenke til kommentar

Gitt at norsk rett kommer til anvendelse så har du 5 års reklamasjonsfrist. Jeg har hodetelefoner til 400kr og de varer lengere enn 5 år. 

Du kan enkelt argumentere med at du har 5 års reklamasjonsrett pga prisen du har betalt. Det er langt mer enn vanlig pris for hodetelefoner. 

Jeg antar at norsk rett kommer til anvendelse jf Roma I-forordningen art 6. I HR-2019-1929-A legges det vekt på lovvalgsreglene i EU selv om forordningen ikke er bindende for Norge

Edit: Forbrukerklageutvalget har i FTU-2015-819 slått fast at hodetelefoner har 5 års reklamasjonstid. 

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/hist/wfdocument.ashx?journalpostid=2015018311&dokid=202672&versjon=2&variant=P&

Quote

Til forskjell fra «Mobiltelefondommen», er det i denne saken ikke fremlagt uttalelser om forventet levetid for hodetelefoner. Likevel mener utvalget at hodetelefoner må være ment å vare vesentlig lengre enn to år, og at produktet dermed er underlagt fem års reklamasjonsfrist. Det vises til at de aller fleste hodetelefoner, ikke ulikt mobiltelefoner, er det alminnelig å bruke i hverdagen. De må derfor forventes å tåle hverdagens påkjenninger. Det foreligger heller ingen holdepunkter for at varens art tilsier at den ikke er ment å være vesentlig lenger enn 2 år. Mangler knyttet til hodetelefonene er således underlagt fem års reklamasjonsfrist, og klageren har sin reklamasjonsrett i behold

 

Endret av pedr0a
la til link
  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, pedr0a said:

Gitt at norsk rett kommer til anvendelse så har du 5 års reklamasjonsfrist. Jeg har hodetelefoner til 400kr og de varer lengere enn 5 år. 

Du kan enkelt argumentere med at du har 5 års reklamasjonsrett pga prisen du har betalt. Det er langt mer enn vanlig pris for hodetelefoner. 

Jeg antar at norsk rett kommer til anvendelse jf Roma I-forordningen art 6

Edit: Forbrukerklageutvalget har i FTU-2015-819 slått fast at hodetelefoner har 5 års reklamasjonstid. 

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/hist/wfdocument.ashx?journalpostid=2015018311&dokid=202672&versjon=2&variant=P&

 

Supert funn!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kris85 skrev (På 25.3.2021 den 22.04):

En varmeovn til 149 kr,- gir 2 år.
En varmeovn til 1 800 kr,- forventes 5 år.

Jeg hadde ment en varmeovn skulle hatt 5 år reklamasjonstid uansett pris. Dette er noe som bare skal stå der og generere varme. En dyr varmeovn er ofte dyr fordi den har masse teknologi som skjerm og avanserte kontroller. Ofte er det disse som ryker før en som er billigere, fordi det er mer som kan gå galt.

Det er ett miljøhensyn også, det burde ikke legges opp til at produsenter kan lage ovner og lignende av så lav kvalitet at de ikke er ment å vare særlig lengre enn 2 år. Derfor bør de heller ikke kunne forsvare seg med at ovnen var billig. Hele segmentet ovner bør vare minst 5 år, så må produsentene ta ansvar for at kvaliteten holder mål. 

Jeg har forøvrig hatt 2 dyre ovner fra Mill som begge ble ødelagt etter 2-3 år. Fikk pengene tilbake siden det var utgått vare. Den billige oljeovnen jeg har fra Europris er nå over 5 år og er liv i enda.

Litt mer usikker på headset, da det er en varegruppe som ofte blir utsatt for hardt og kontinuerlig bruk. Men det er jo gratis å sende inn en sak til forbrukertilsynet, om du ikke blir enig med butikken.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...