Gå til innhold

Forbrukertilsynet advarer mot kryptovaluta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener det er feil at det ikke er egnet som betalingsmiddel det er jo perfekt designet hvis noen f.eks kidnapper ungene dine og krever løsepenger eller hvis du skal betale for annen kriminell virksomhet.

Ellers så er det mye som minner om pyramidespill og at de som kommer inn sist taper stort når det går nedover en dag.

Hvis jeg har valget mellom dagens slaveri 2.0 som noen kaller det og et slikt anarki med virtuell valutta så tror jeg at jeg velger dagens slaveri.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (11 timer siden):

Selvsagt kommer de med sånt som dette. Dette er den største trusselen for deres økonomiske regime og hvis det forfaller, vil historien beskrive det som slaveri v 2.0.

Selvsagt? På hvilken måte har forbrukertilsynet en egeninteresse i fiat-penger? Med mengden crypto ponzi-schemes som har vært de siste åra så er jeg sjokkert at forbrukertilsynet ikke har vært på banen tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gavekort said:

Selvsagt? På hvilken måte har forbrukertilsynet en egeninteresse i fiat-penger? Med mengden crypto ponzi-schemes som har vært de siste åra så er jeg sjokkert at forbrukertilsynet ikke har vært på banen tidligere.

Helt greit å advare mot ponzi schemes. Den mest kjente fra 2017, BitConnect, forsvant over natten med pengene til mange nordmenn. 

Men når de snakker om at det er lite egnet som betalingsmiddel er de ute å kjøre. Seriøse kryptovaluta er uendelig mye tryggere enn å droppe kredittkort-detaljer i alle slags nettbutikker

Lenke til kommentar
Lugmeister skrev (11 timer siden):

Alt er en risiko til og med å kjøpe strukturerte spareprodukter i DNB som de prakket på folk med at de ble tilbudt lån fra de for å kjøpe fond. Mange som tapte penger og banken tapte i retten på flere av produktene.

Ja, og det er jo fordi banker som DNB har lover og reguleringer å forholde seg til.  Da har man som forbruker rettigheter i ryggen om man blir lurt eller ikke tilstrekkelig informert. For kryptovaluta eksisterer det knapt noenting av forbrukerrettigheter.

atlemag skrev (13 minutter siden):

Men når de snakker om at det er lite egnet som betalingsmiddel er de ute å kjøre. Seriøse kryptovaluta er uendelig mye tryggere enn å droppe kredittkort-detaljer i alle slags nettbutikker

Nå er vel det bare en liten del av hva som betyr at noe kan egnes som et betalingsmiddel. Problemet i dag er modenhet og at det er upraktisk og komplisert for mannen i gata.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
atlemag skrev (25 minutter siden):

Men når de snakker om at det er lite egnet som betalingsmiddel er de ute å kjøre. Seriøse kryptovaluta er uendelig mye tryggere enn å droppe kredittkort-detaljer i alle slags nettbutikker

Jeg tror det heller er en litt uheldig formulering. Bitcoins ble jo laget for å være et betalingsmiddel, men i dagens situasjon så ville det vært som å betale med gullbarrer på Coop Prix. Jeg har vært stor fan av bitcoins, og jeg er fortsatt stor fan av ideen. Men bitcoins i dag er ikke bitcoins som vi nerder eller Satoshi Nakamoto så for oss for over 10 år siden.

Det jeg tror de mente er at bitcoins per i dag har en minimal verdi som valuta, og det kommer til å fortsette slik så lenge volatility er så høy som den er nå. Skal bitcoins bli et betalingsmiddel så må vi begynne å se på det som penger, ikke gull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cje skrev (27 minutter siden):

Når du skriver som du gjør, har du tenker på hvor mye svindel som foregår med Fiat? Har du f.eks hørt om "Panama papers"?

Dumme ting skjer med begge deler, men du må fortsatt være i stand til å kunne se hvilke av dem som har mest risiko. Det blir som å avblåse kritikk om at Somalia er et farlig land med å si at knivstikking også skjer i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at de som investerer i kryptovaluta burde være forberedt på å miste pengene sine. Dette er nytt og det er mange scams og dårlige prosjekter der ute. Innenfor begrepet 'kryptovaluta' finnes det mye. Potensialet som ligger i en programmerbar blockchain som Ethereum burde ikke undervurderes. Det har enorme muligheter som finansiell og sosial teknologi. Å beskrive det som pengespill blir bare for dumt. Når det gjelder kryptovaluta som betalingsmiddel og svingninger finnes det stablecoins som ikke svinger i verdi.

 

Lenke til kommentar

I stedet for å være teknologiske sinker burde Norge legge ned all oljeindustri og annen kraftkrevende industri og heller satse 100% på digital gruvedrift. Å gå direkte fra strøm til penger vil også være langt mer miljøvennlig enn å gå via dyr, risikabel og avansert råvareproduksjon.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med mye her, men store svigninger skjer vel også med den norske kronen?

I Mars 2020 økte feks prisen for USD med 23% iløpetav 13 dager. Vi kan også se på et lengre perspektiv at den norske kronen har mistet 33% av verdien sin mot USD siden 2013. Samtidig som USD har mistet rundt 12% av verdien sin MTP inflasjon.

Tatt dette i betraktning så vet jeg ikke om vi bør se på kryptovaluta som et pengespill, eller den norske kronen langsiktig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...