Gå til innhold

Noen med erfaring av veggfeste TV på gips vegger?


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe ny tv til ny leilighet, tv som er planlagt å kjøpe er en LG GX 65'.

Dette er en tv på rundt 30 kg, så har skjønt at den må festes på strender.
De fleste strender er det 60 cm avstand mellom, og det hadde vært optimalt om veggfestet var 60 cm bredt. Da ville den fått solid ankerpunkt ved å være festet til kun strendere. Det er dessverre ikke slikt, da den er 45 cm bred sist jeg sjekket nettsiden til LG.

Er det sikkert nok at veggfestet er festet på strender kun på høyre eller venstre side?
Og hvis jeg fester på denne måten, er det noe jeg bør være obs på?

Et mareritt er å bruke masse penger på en tv, bruke tid på å feste den perfekt. Så høre riv og smell, se at TV ligger knust på gulvet og hull på veggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller en treplate som skrus fast i hver stender, og som så fungere som bakplate for TV-braketten.

Vil bygge ut ~2 cm ekstra fra veggen avhengig av bordtykkelse, men da får du garantert solid feste uten å måtte ødelegge gipsen for mye.

Det var slik vi nylig hengte opp et par 65" Smartboard-skjermer på jobben, og disse veier godt over 40 Kg.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe slikt? https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/veggfeste-mobler-og-montering/HAMA108771/hama-veggfeste-vesa-600-x-400-108771?&scid=SEM6282&gclid=CjwKCAjwr_uCBhAFEiwAX8YJgT3P67wlcHYv6h-sRf8CFviadzDhOuZAkNiY8bVk5tfcq-en6SqifBoChbgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Altså slik at hvis det settes skruer ytterst, så blir det på stendere med 60 cm avstand. Festet er da ellers regulerbart for flere VESA-mount-standarder.

Når du sier websiden til LG, så var da tanken en form for originalt veggfeste? Ville jo tro at det er VESA 400x400 siden det er en 65". Finnes et rikt utvalg av fester for VESA 400x400.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller bruk en liten magnet festet i en snor, mål 60cm fra hjørnet og finn spikerne med magneten. Der finner du stendere hver 60cm etter dette med magneten.

Jeg kjøpte veggfeste fra Voegels - for eksempel her https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/veggfester-og-tv-moebler/veggfeste/base-05-l-wall-mount-40-86/p-215376/

Dette festet er plasseringsvennlig og bredt nok for å skru inn i to stendere, og så kan også TV-en hektes på skinnen slik at også tv-plassering er fleksibelt.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
RunningRiver skrev (3 timer siden):

Takk for god tips og svar! Hadde tydeligvis ikke email varsler på, så dermed ikke at det hadde kommet innlegg.

Sjekket ut endel på nett og youtube også, og fant ut at gips vegger tåler mer enn jeg har trodd.
Finnes plugger og ankere som alene kan holde 40kg. 

Jo lenger ut fra veggen, jo mer krefter drar i ankeret. Men i teorien bør fire ankre fint holde en skinne på plass helt inntil veggen som igjen holder styr på TV-en.

Jeg helgarderte meg etter å ha lest om en fyr der hele TV-en plutselig bare falt ned fra veggen med 10-20cm store flak med gips pga noe svakhet i gipsen eller pga fukt. For meg var det et skrekkscenario mtp små barn osv, så jeg tok ingen sjanser. Lettere å sparkle over de små skruehullene enn festet til ankrene, noe vi fant ut da vi flytta TV-en forleden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...