Gå til innhold

Har kjøpt meg leilighet. Er bekymret for økonomien min


Anbefalte innlegg

After8 skrev (36 minutter siden):

Tusen, tusen takk for så mange svar! Har pause på jobb nå, så har bare fått skummet igjennom det som har blitt skrevet. Jeg ser det er mange som skriver at jeg bør selge motorsykkelen. Det er den eneste hobbyen jeg har, og når alle mine kompiser kjører sykkel så er det kjipt å sitte igjen alene mens de er ute på tur. Kommer nok ikke til å selge den. 

Betre å få søva skikkeleg om natta enn å køyra sykkel med guta i ny og ne. Skaff deg ein stisykkel istadenfor; kostar null i drivstoff og nesten ingenting i vedlikehald viss du klarer å skru litt. 

Evt. skaff deg dame.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (19 minutter siden):

Smartepenger har en kalkulator som lar deg regne ut månedlig og årlig utgift på elbil kontra bensinbil. Utgiftene er forbausende like, men bor du i Oslo eller annen storby, vil elbil komme mye bedre ut. 

Bør undersøke lademuligheter da, om han ikke får ladet på jobb/hjemme, så blir det dyrt å må belage seg på komersielle aktører. 

Lenke til kommentar
After8 skrev (41 minutter siden):

Sitter og grubler over alle alternativer. 

Har du et ekstra soverom å leie ut? Det kan skaffe deg litt mer handlingsrom.

Har foreldrene dine mulighet til å hjelpe deg med MC-lånet? Altså at du låner penger av de med lavere rente og mer fleksibel nedbetaling? Leasing-avtalen må du prøve å få gjort noe med. Hør først med selgeren eller vurder å selge den videre. 

Husk forresten av staten betaler 20% av rentene på lånet ditt. Du kan justere skatten og få ut noen hundrelapper ekstra i måneden på den måten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er en sannhet med modifikasjoner. Du må dekke kostnadene til ladepunktet og forbruk av strøm selv. Men kostnader til infrastruktur som alle i boligselskapet kan nyte godt av, for eks. økt strømkapasitet inn i boligselskapet, må alle dekke etter fordelingsnøkkelen for felleskostnadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med boligkjøp.

Egen bolig er viktigere enn kjøretøy. Du må ha et sted å bo uansett. Å eie er best.

Du nevner at du er glad i sykkelen. Har ikke MC lappen, men de fleste sykkel interesserte jeg har møtt har en billig til og fra jobb bil på vinterhalvåret og bruker sykkel så ofte de kan.

Dropp leasing bilen hvis du kan. Finn deg en bruktbil som krever lite. Kan nevne at jeg kjøpte nettopp en til og fra jobb bil for to uker siden. Søkte på hvilke biler med minst feil som er 5 år og eldre. Toyota IQ var på topp 5 listen og passet meg perfekt siden jeg ville ha en liten bil på maks 3,5m lengde. IQen er 2,99m 😄

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke selg sykkelen og gå heller over til en bruktbil noe ala Yaris, Corolla som har generelt lave driftskostnader. I tillegg se over andre utgifter som du kan kutte ut.

Du nevner at MC er en hobby for deg, jeg mener at det er viktig å holde på noe som gir deg glede spesielt nå som våren titter fram og det er lite annet sosialt å finne på når store deler av samfunnet er i lockdown. 

Jeg er kanskje litt biased i og med at jeg kjører mc selv, å ta noen turer med sykkelen er en av de få lyspunktene i hverdagen i disse pandemitidene. Og det er ikke sikkert at du har mulighet å ha MC som hobby i senere anledning, ikke uvanlig at folk velger å selge sykkelen grunnet manglende tid, familieforøkelse, sviktende helse osv. Gjør det mens du fortsatt har mulighet. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange, mange gode svar! Har akkurat kommet meg inn døra etter jobb. Ønsker å utdype litt mer og svare på en del ting dere skriver her. Det jeg kan nevne først er at jeg skrev at jeg regnet 35 000 kr utbetalt hver mnd. Håper dere forsto at det er etter skatt, og ikke før, for det glemte jeg selvfølgelig å spesifisere. 

Jeg snakket med en på jobben for et par dager siden. Han leier bil, og betalte 4000 kr i mnd for denne. Da slapp han å betale forsikring, og han kunne levere den tilbake når som helst. Det er kun på vinterhalvåret jeg trenger bil, så kanskje dette hadde vært det mest ideelle for meg. Leie kun på vinterhalvåret, og sykkel på sommeren. Eller gjøre som noen av dere skriver, kjøpe meg en bruktbil. 

 

Som sagt så har jeg ikke rukket å lese igjennom alt dere har skrevet, men jeg må uansett få takke for alle svar, og si at jeg setter pris på god hjelp og gode råd! Har satt opp et nytt budsjett, som faktisk ser mye mer lovende ut. Skal dele det med dere når jeg har fylt ut de siste postene.

Endret av After8
Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til og som du burde være observant på.

13 hours ago, After8 said:

Jeg ser det er mange som skriver at jeg bør selge motorsykkelen. Det er den eneste hobbyen jeg har, og når alle mine kompiser kjører sykkel så er det kjipt å sitte igjen alene mens de er ute på tur. Kommer nok ikke til å selge den. 

 

13 hours ago, After8 said:

Men så kommer mitt store problem: Jeg kan nok leve sånn er år og to, men så er det det at jeg ikke ønsker nok til å bare kunne overleve; jeg vil leve og. 

Så her har du altså bolig, dyr hobby (MC), dyr bil.
Ting som veldig mange ikke har råd til, selv om de er 2 stk som står for økonomien i familien.

Jeg velger i denne posten ikke så si noe om hva du burde og ikke gjøre (det har jeg gjort tidligere), men jeg vil bare påpeke at fra utsiden så virker det som at du ihvertfall ikke har en veldig nøktern livsstil, og at de bevilgningene man gjerne gjør til seg selv "for å leve" i ditt tilfellet allerede er bevilget i form av bolig, MC og bil.

Det kan godt være du ender opp med å ha råd til alt dette ++, det får du finne ut av selv. Jeg bare skriver det jeg leser og slik jeg forstår det :)

Endret av MyLittlePony
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Du må sette inn hver eneste krone du kan på en buffer konto, til du har minst 100 000 kr til uforutsette utgifter. Og du har fått en avtale av banken din, som er på kanten til det som er lov. Så du kommer til å få en veldig stram økonomi, hvis bare renta stiger 2 prosent. Med tanke på at den Norske kronen er så svak, så kommer det nå garantert flere renteøkninger. At renta kan stige opp til 5-6 prosent innen noen år, er ikke urealistisk. Og da vil du slite. Dette er ikke for å være nedlatende. Men du har grunn til bekymring, og igjen. Hva banken din har gjort med deg, vil jeg nesten kalle et svindelforsøk. For med historikken til bankinstitusjonene. Og tiden som har gått. Så pleier det å gå noen tiår, så går renta til værs. Bankene tar tilbake huset ditt, og lar deg sitte igjen med gjeld. Jeg kjøpte leilighet igår. Men jeg turte ikke å investere i noe til mer enn en million, fikk veldig god pris. Men vær sparsommelig, og spar, spar, spar. Og husk. Les om renta, og dens fremtidsutsikter.

Du er heldig som har jobb, og med god innsikt, og en reflektert økonomi, så går sikkert dette bra. Men ikke skaff deg flere dyre hobbyer enn sykkelen. Sosialitet må en ha. Igjen, spar det du kan, og masse lykke til.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eg gjorde egentlig akkurat det samme når eg var 21.

Levde sparsommelig ett par år, så hadde eg fått lønnstillegg og opprykk og hadde plutselig romslig økonomi igjen.

Lykke til, dette går fint!

Men kjøp deg en grei klippemaskin, så tar du hårklippen sjølv. Mannfolk trenger ikkje frisør 😊

Endret av Dragavon
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg si meg enige med alle som sier du bør selge MC og i det minste finne en rimeligere løsning for bil. Jeg vet ikke mye om leasing eller hvilken bil du skal lease, men ser du kan lease feks en Skoda Octavia til 2950 i mnd, og det er sikkert også mye mer bil enn du behøver.

Du har kalkulert med en rente på 2.5%, det skal være fullt mulig å få en effektiv rente nå til rundt 1.6%. Sjekk gjennom evt. fagforening om du kan få enda lavere. Renta skal opp, men bruk tiden med lav rente til å spare litt hver måned slik at du har en buffer. Lavere rente utgjør MYE, ikke vær lojal til banken som ga deg lånet om andre vil gi deg lavere. Du kan spare MYE på å ta en runde med ulike banker og se hvilke avtaler du har.

Om det blir trangt, husk at du sannsynligvis vil gå opp i lønn i årene fremover. Selv om du bare får justering iht. prisvekst, vil de månedlige kostnadene (gitt at renta ikke stiger veldig) forbli det de er i dag. Du vil gradvis få mer disponibelt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

TS du har nok selvinnsikt til å kunne ta grep om økonomien blir skakkjørt. Lev på kanten så lenge du klarer og selg etter behov. Ha bufferkonto klar til uforutsette utgifter og ikke under noen omstendigheter ta opp mer lån/risiko. Pass på at gjeld reduseres og/eller inntekt økes.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 3/24/2021 at 7:04 PM, After8 said:

Tusen, tusen takk for så mange svar! Har pause på jobb nå, så har bare fått skummet igjennom det som har blitt skrevet. Jeg ser det er mange som skriver at jeg bør selge motorsykkelen. Det er den eneste hobbyen jeg har, og når alle mine kompiser kjører sykkel så er det kjipt å sitte igjen alene mens de er ute på tur. Kommer nok ikke til å selge den. 

Jeg vet ikke om jeg nevnte det, men jeg overtar leiligheten i juli. Så har forsåvidt litt tid til å spare opp enda mer egenkapital og å muligens kvitte meg med lånet på den. 

Kan nok lease en billigere bil, men er redd jeg ikke kommer meg ut av den avtalen nå som den er signert og bilen er under produksjon.

Regnet litt på det, og i 2019 fikk jeg utbeltat i gjennomsnitt rundt 38 000 kr i mnd (utenom feriepenger) 

Men så kommer mitt store problem: Jeg kan nok leve sånn er år og to, men så er det det at jeg ikke ønsker nok til å bare kunne overleve; jeg vil leve og. 

Sitter jeg igjen med et par tusenlapper i mnd, så er jo ikke dette nok til å både spare i f.eks. fond, og i tillegg sette av penger til f.eks ferie. 

Jeg er 27 år, og bor hjemme hos mine foreldre. Jeg var ferdig med studier, og begynte å jobbe i juni 2018. Jeg har altså kun fått spart opp i 2,5 år. Når man er 27 år så har man lyst å komme seg ut. Men tror dere det kan være et alternativ å leie ut hele leiligheten i ett år? Leier jeg den ut for f.eks 8 000-10 000 i mnd så vil jeg jo spare litt på det. 

Sitter og grubler over alle alternativer. 

Det høres ikke så altfor vanskelig ut, du har akkurat nok til å få det til å gå rundt.

 

1. Forsøk å snakke med sjefen din om du feks kan få litt overtid. Selv tjener jeg omtrent 80000 ekstra i året (etter skatt) på overtid. Og jeg har en liten regel om at alt som er morro og unødvendig strengt talt skal finansieres med overtid. Feks skjermkort, motorsykkel, tv osv.

2. Har du regnet med rentefradraget på leiligheten? Med et lån på 3.5 millioner vil jo fradraget være på rundt om kring 20 000 kroner i året.

3. Forventer du fremtidig lønnsøkning? Kan du gjøre noe for å øke lønnen? Hva skal til for å bli forfremmet eller få større ansvar.

4. Du har ikke sagt hvilken motorsykkel det er snakk om, men kunne du feks ha gått for noe billigere? En dyrere sykkel har også jevnt over dyrere deler/vedlikehold osv. Og du kan ha det mye morro på feks en A2 sykkel som vil bety myeee lavere forsikringspremie enn en A sykkel. CBR500R, CB500F, CB500X osv er fantastiske sykler.

5. Hvor bor du? Kan du kanskje erstatte leasingen på bilen med bildeling og eventuelt buss? Trenger du virkelig bilen i tillegg til sykkel? Kan du dele bil med en kompis eller søsken?

6. Å spare i fond når man har gjeld oppover ørene er ikke lurt uansett, spare i fond er noe man begynner med når gjeldsgraden synker, gjerne under 50%. Ellers så utsetter du deg for unødvendig risiko. Det viktigste for deg er å få ned gjeldsgraden og reforhandle lånerenten på sikt. Med lavere gjeldsgrad får du lavere rente. Det samme kan skje om du har sikkerhet via foreldre.

7. Leasingavtalen på bilen kan jo kanskje selges videre? Eventuelt kan du jo prøve å kansellere eller forandre den, det kan jo gå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar, og god hjelp!

Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Har jo egentlig lyst å svare dere alle personlig. Jeg skal i alle fall prøve å svare dere alle så godt jeg kan.

Jeg er 27 år, og har bodd hjemme nesten hele livet (Bortsett fra noen år når jeg studerte). Jeg har derfor hatt veldig god inntekt og veldig lite utgifter. Tror derfor tanken om å flytte ut ble en litt for stor omveltning for hjernen min. Så klart er jo ikke situasjonen ideell, men jeg har lest hva dere har skrevet og luftet mine bekymringer både for foreldre og venner. Er godt å kunne snakke litt om det.

Det jeg tenker jeg må gjøre først, er å bli kvitt bilen. Jeg har en treårig leasingperiode på den. Må nok holde på bilen i et år tenker jeg (for å se an situasjonen) før jeg velger å viderelease den på f.eks. Finn.
Er kun på vinterhalvåret at jeg trenger bil for å komme meg til og fra jobb. Så enten så finner jeg meg et mye billigere alternativ, eller så leier jeg bil de månedene det trengs.
Bilen jeg har leaset er en elbil, type Peugeot e-2008. 
Jeg klarer å komme meg ned til 589,87 kr i mnd. på forsikring. 

Motorsykkelen kjøpte jeg i 2019 på lån, med en nedbetalingstid på 8 år. Sykkelen kostet 147 000 kr, og etter to år er lånet snart tilbakebetalt (Mangler 37 462 kr). Planen er at jeg skal bruke feriepengene på å betale ned lånet (Enten kvitte meg med det helt eller at jeg står igjen med noen tusenlapper).
Jeg ser det er mange her som skriver at jeg må kvitte meg med motorsykkelen, fordi det er en dyr hobby. Nå skal jeg ikke forsvare dette; må jeg selge så må jeg selge. 
Men jeg føler ikke at det blir så veldig dyrt (I alle fall nå som jeg har fått kjøpt meg alt jeg trenger av utstyr). Jeg betaler 4 932,72 kr i forsikring i året, og dette inkluderer avgift til staten. Summen blir altså 411,06 kr i mnd. 

Og så med tanke på jobbsituasjonen min: Jeg har ikke mulighet til å gå opp i lønn.
Jeg har mulighet til å leie ut det ene rommet, men ønsker helst ikke å gjøre det. Om jeg ser meg nødt til det er det selvfølgelig noe jeg vil vurdere!

I felleskostnadene inngår tv, internett og forsikring. Strøm må jeg betale utenom, noe jeg har lagt til i mitt nye budsjett.

Jeg har IKKE regnet med rentefradrag på leiligheten! Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg har pr. dags dato et skattetrekk på 37%, og hvis jeg har regnet riktig nå (Noe jeg helt sikkert ikke har gjort), får jeg skattetrekket ned til 34%, noe som også vil hjelpe til!

Tusen takk igjen for utrolig god hjelp! Jeg sover litt bedre om nettene nå ☺️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
After8 skrev (9 timer siden):

Jeg har IKKE regnet med rentefradrag på leiligheten! Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg har pr. dags dato et skattetrekk på 37%, og hvis jeg har regnet riktig nå (Noe jeg helt sikkert ikke har gjort), får jeg skattetrekket ned til 34%, noe som også vil hjelpe til!

Jeg ser du har tatt opp lån på 2 650 000. Så vidt jeg kan se så har du ikke skrevet hvor høy renta er men jeg gjetter på 1,5% effektiv rente. Du får da en rentekostnad på 39 750 pr år og et fradrag på 22% av dette, 8 745 pr år, eller 729 pr mnd. Det er ikke kjempemye, men det hjelper litt. Her er forresten en enkel kalkulator for å se hvor mye du får tilbake ved ulike beløp og rentesatser https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2500-verdien-av-rentefradraget

Lenke til kommentar

Hei! Når det har gått en stund så skaff deg ny verdivurdering. Bor du et sted med stigende priser så kan dette spise deler eller hele topplånet ditt.

Laanekassen har coronafritak på tilbakebetaling av lånet frem til Juni tror jeg. Dette er "gratis" penger som du kan bruke til å bygge en buffer.

Du sier selv at du ikke får sove, så da er det viktig at du angriper alle mulige problemer med EN gang slik at ikke grublingen gruser deg. Det er ikke noe forskjell på påkjenningen kroppen\hjernen får når man har en mulig fiende (Huslån og tap av bolig) og et potensielt rovdyr en eller annen plass. Fra det jeg leser så tror jeg dette skal gå veldig bra, spesielt siden du er så på FØR det går galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...