Gå til innhold

Flåklypa Grand Prix og Dustborn er blant spillene som får pengestøtte fra NFI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjerne vite hvordan fordelingen foregår, hvorfor er det så store forskjeller på hva enkelte spill får i tilskudd.

Kan man lage en oversikt som viser fordeling av antall ansatte per prosjekt? Og legge med hvordan fordeling av tilskudd er gitt?

Feks Dustborn - Når fikk de første tilskudd? Hvor lenge har de fått tilskudd? Hvordan har det spredt seg utover?

Jeg synes også det ville vært interessant å se hva disse tilskuddene har gitt oss, hvilke spill er utgitt? og ikke minst hva er ikke utgitt?

Er det mørketall angående tilskudd der prosjekter ikke har blitt noe utav?

Ser også at NKI gir støtte til type filmfestivaler og arrangementer angående film. Hvorfor gis det ikke støtte til feks Telialigaen? eller The gathering? Faller disse utenfor eller innunder en annen støtteordning?

Og hvor mye er egentlig 45 millioner? Hvordan har denne posten i statsbudsjettet utviklet seg over tid? I år er det valg, kan man gjøre intervjuer med feks kulturminister? Hvem stiller de kritiske spørsmålene? Kan man få Abid Radja med på en stream under helgens OnLAN eller TG neste helg?

Kan man sammenligne tilskuddene med hva andre land gir? Hva gir Sverige til sine utviklere? Hva får musikere? Hvilke kulturaktiviteter kan man sammenligne spilling med?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (11 timer siden):

1. Jeg vil gjerne vite hvordan fordelingen foregår, hvorfor er det så store forskjeller på hva enkelte spill får i tilskudd.

2. Kan man lage en oversikt som viser fordeling av antall ansatte per prosjekt? Og legge med hvordan fordeling av tilskudd er gitt?

3. Feks Dustborn - Når fikk de første tilskudd? Hvor lenge har de fått tilskudd? Hvordan har det spredt seg utover?

4. Jeg synes også det ville vært interessant å se hva disse tilskuddene har gitt oss, hvilke spill er utgitt? og ikke minst hva er ikke utgitt?

5. Er det mørketall angående tilskudd der prosjekter ikke har blitt noe utav?

6. Ser også at NKI gir støtte til type filmfestivaler og arrangementer angående film. Hvorfor gis det ikke støtte til feks Telialigaen? eller The gathering? Faller disse utenfor eller innunder en annen støtteordning?

7. Og hvor mye er egentlig 45 millioner? Hvordan har denne posten i statsbudsjettet utviklet seg over tid? I år er det valg, kan man gjøre intervjuer med feks kulturminister? Hvem stiller de kritiske spørsmålene? Kan man få Abid Radja med på en stream under helgens OnLAN eller TG neste helg?

8. Kan man sammenligne tilskuddene med hva andre land gir? Hva gir Sverige til sine utviklere? Hva får musikere? Hvilke kulturaktiviteter kan man sammenligne spilling med?

 

1. Utviklere søker om tilskudd basert på budsjettene til prosjektene sine. Noen søker om små beløp, andre om store. NFi sitter ikke og bestemmer hvor mye en søker skal få, det er søkeren som spesifiserer hvor mye penger de ønsker å få i tilskudd.

2. Ja, all data er offentlig og er tilgjengelig på NFI sine sider eller hvis hvem som helst ber om innsyn, så dette kan du fint lage.

3. Det ligger på NFI sine sider, er bare å søke på en spilltittel så får du en oversikt over alle tilskudd det aktuelle spillet har fått: https://www.nfi.no/tildelinger/utvikling-og-produksjon/dustborn

4. Det kan du finne ut ved å gå gjennom alle tilskuddene som er gitt. Mye er gitt ut, noe ble aldri ferdigstilt. Tilskuddet er kulturstøtte som skal hjelpe utviklere å realisere ideer og konsepter, det er ingen krav til ferdigstillelse. 

5. Mørketall finnes ikke, også prosjekter som har blitt avlyst må levere rapporter på hva tilskuddene har blitt brukt til.

6. Det heter NFI. Filmfestivaler er kulturfestivaler som gjerne viser norske filmer sammen med utenlandske og skaper arenaer der norske filmskapere og produsenter møter utenlandske filmskapere og produsenter og utveksler erfaringer og får ny innsikt og nettverk, og noe som stimulerer filmkulturen og filmbransjen i Norge. Om Telialigaen eller The Gathering skulle søkt støtte via NFI måtte de bydd på noe kompetansehevende for den norske spillbransjen. Den norske spillbransjen og den norske esportbransjen er to forskjellige ting. Spillbransjen lager kulturprodukter som når et internasjonalt publikum, esportbransjen organiserer konkurranser mellom spillere i dataspill.

7. Tilskudd til utvikling av dataspill dukket opp i 2008, da med rundt ti millioner i året i tilskudd (om jeg husker rett). Størrelsen på potten har vokst jevnt og trutt og de fleste kulturministre siden Trond Giske presenterte spillrapporten i 2008 har vært positive til støtteordningen. Det er selvsagt mulig å lage intervjuer med kulturministeren eller få han med på stream, det er bare å sende en mail til [email protected] og spørre. Han var bl.a. med i starten av den norske spillbransjens årlige prisutdeling Spillprisen for et par uker siden (https://youtu.be/AxLmXSxEuSA - fra 3:25)

8. Ja det er selvsagt mulig å kartlegge dette på et vis. Det finnes ulik type næringsstøtte, kulturstøtte og andre stimuli til spillbransjen i forskjellige land. Kulturrådet er et bra sted å starte for å kartlegge i Norge, der får mange ulike kulturuttrykk støtte. 

Lenke til kommentar

Hyggelig at du har tatt deg tid til å svare @Pastor Lorentzen

Ser at jeg har misforstått et par punkter, som at 45 mill ikke er bare til spillutvikling. Trudde kanskje tilskuddene delte seg over flere ganger pr år og at 45 var totalt kun til spill. 

Veldig gøy at dere fikk kulturministeren med på spillprisen! Det har gått meg hus forbi, leste bare saken angående spillprisen på gamer.no og kan ikke minnes at det var nevnt at han var med der. 

Ellers legger jeg merke til at du oppfordrer meg til å undersøke selv for å få svar på mine spørsmål. Akkurat der tenker vi kanskje litt forskjellig, for jeg spurte nettopp fordi jeg ikke har kompetanse angående slike tilskuddsordninger eller kjenner næringen godt nok. Da synes jeg hvertfall det er bedre å henvende seg til profesjonelle som har peiling og kan gi meg et lite innblikk.

Men jeg sjekket litt på det som lå åpent og hvis man ser på flåklypa, som flere spør etter her, ser jeg at de har fått støtte 4 ganger. Den første gangen var i 2018. Da fikk de tilskudd to ganger på til sammen 3 millioner selv om oppgitt totalbudsjett var på 2,670. Neste gang de får tilskudd er i 2020, da får de  2,5 millioner, men så kommer det som jeg synes er interessant. Budsjettet har økt til 7 807 688 millioner! Hva skjer her? Kan vi si noe om prosjektstyringen ut fra en 3 dobling av budsjettet i løpet av to år? Til slutt får de 350 000 i år. Betyr det at de nærmer seg lansering? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (På 24.3.2021 den 11.03):

Jeg vil gjerne vite hvordan fordelingen foregår, hvorfor er det så store forskjeller på hva enkelte spill får i tilskudd.

Kan man lage en oversikt som viser fordeling av antall ansatte per prosjekt? Og legge med hvordan fordeling av tilskudd er gitt?

Feks Dustborn - Når fikk de første tilskudd? Hvor lenge har de fått tilskudd? Hvordan har det spredt seg utover?

Jeg synes også det ville vært interessant å se hva disse tilskuddene har gitt oss, hvilke spill er utgitt? og ikke minst hva er ikke utgitt?

Er det mørketall angående tilskudd der prosjekter ikke har blitt noe utav?

Ser også at NKI gir støtte til type filmfestivaler og arrangementer angående film. Hvorfor gis det ikke støtte til feks Telialigaen? eller The gathering? Faller disse utenfor eller innunder en annen støtteordning?

Og hvor mye er egentlig 45 millioner? Hvordan har denne posten i statsbudsjettet utviklet seg over tid? I år er det valg, kan man gjøre intervjuer med feks kulturminister? Hvem stiller de kritiske spørsmålene? Kan man få Abid Radja med på en stream under helgens OnLAN eller TG neste helg?

Kan man sammenligne tilskuddene med hva andre land gir? Hva gir Sverige til sine utviklere? Hva får musikere? Hvilke kulturaktiviteter kan man sammenligne spilling med?

 

Du stiller veldig mange interessante spørsmål, og eg skulle gjerne ha sett artikkel frå Gamer.no om alt dette. Eg trur Pressfire.no har skrive meir detaljert om dette temaet. Dei har vore flinke til å stille kritiske spørsmål om dette.

Eg veit at den førre kulturministeren, Trine Skei Grande, har blitt intervjua om dette. Ho er veldig interessert i spel.

Eg har følgt litt med på spel som har fått tilskot, og har forsøkt å søke om tilskot sjølv. Dei aller fleste, kanskje alle omtalte prosjekt i slike artiklar har det blitt noko av i ei eller anna form. Prosjektet har kanskje endra seg litt frå første tildeling til lansering i nokre tilfelle. Når eg har søkt om støtte til no, har eg fått avslag, men fått høfleg vite at viss eg får litt meir erfaring og planlegg grundigare til neste søknad, så har eg ein sjanse. NFI, filmsentra og filmfonda gir berre støtte til prosjekt som dei har tru på kan bli gjennomførte, etter det eg har skjønt. Skulle gjerne ha lese ein analyse frå Gamer.no eller Pressfire.no om gjennomføringsgraden til prosjekt som har fått støtte offentleg støtte minst ein gong.

Uansett er det ikkje tale om mørketal om tilskot til prosjekt som det ikkje har blitt noko av. Alle prosjekt som har fått tilskot, blir kunngjorte av NFI, filmsentra eller filmfonda. Ein journalist må berre setje saman denne statistikken. Det kan gjerast med å sjekke kor mange firma som har fått tilskot, men som som ikkje finst lenger. Eg er sikker svært sikker på at det er få slike tilfelle.
Men klart, det er nokre prosjekt som dreg ut i tid for gjennomføringa si.

Det har nettopp kome ei ny forskrift "om tilskudd til utvikling, lansering og formidling av dataspill" (gyldig frå 1. mars i går):

Forskrift om tilskudd til utvikling, lansering og formidling av dataspill - Lovdata

Eg trur kapittel 5 og spesielt 6 dekker det som du som etterlyser av støtte til spelrelaterte arrangement.

Abid Raja var med på stream for Spillprisen nettopp, men det var eit førehandsinnspelt video-opptak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kindleguy skrev (1 time siden):

Du stiller veldig mange interessante spørsmål, og eg skulle gjerne ha sett artikkel frå Gamer.no om alt dette. Eg trur Pressfire.no har skrive meir detaljert om dette temaet. Dei har vore flinke til å stille kritiske spørsmål om dette.

Eg veit at den førre kulturministeren, Trine Skei Grande, har blitt intervjua om dette. Ho er veldig interessert i spel.

Eg har følgt litt med på spel som har fått tilskot, og har forsøkt å søke om tilskot sjølv. Dei aller fleste, kanskje alle omtalte prosjekt i slike artiklar har det blitt noko av i ei eller anna form. Prosjektet har kanskje endra seg litt frå første tildeling til lansering i nokre tilfelle. Når eg har søkt om støtte til no, har eg fått avslag, men fått høfleg vite at viss eg får litt meir erfaring og planlegg grundigare til neste søknad, så har eg ein sjanse. NFI, filmsentra og filmfonda gir berre støtte til prosjekt som dei har tru på kan bli gjennomførte, etter det eg har skjønt. Skulle gjerne ha lese ein analyse frå Gamer.no eller Pressfire.no om gjennomføringsgraden til prosjekt som har fått støtte offentleg støtte minst ein gong.

Uansett er det ikkje tale om mørketal om tilskot til prosjekt som det ikkje har blitt noko av. Alle prosjekt som har fått tilskot, blir kunngjorte av NFI, filmsentra eller filmfonda. Ein journalist må berre setje saman denne statistikken. Det kan gjerast med å sjekke kor mange firma som har fått tilskot, men som som ikkje finst lenger. Eg er sikker svært sikker på at det er få slike tilfelle.
Men klart, det er nokre prosjekt som dreg ut i tid for gjennomføringa si.

Det har nettopp kome ei ny forskrift "om tilskudd til utvikling, lansering og formidling av dataspill" (gyldig frå 1. mars i går):

Forskrift om tilskudd til utvikling, lansering og formidling av dataspill - Lovdata

Eg trur kapittel 5 og spesielt 6 dekker det som du som etterlyser av støtte til spelrelaterte arrangement.

Abid Raja var med på stream for Spillprisen nettopp, men det var eit førehandsinnspelt video-opptak.

Skulle gjerne likt å sett noe dypdykk selv! 

Det der var en rykende fersk forskrift! Tolker jeg rett når jeg tolker § 6-6 i retning av at vanlige dataspill arrangementer med innlagte forelesninger der feks en utvikler kommer på besøk kan søke tilskudd for utgifter i forbindelse med nevnt forelesning? Nå har jeg aldri vært på noe større LAN-partys eller lignende, men er ikke det relativt vanlig at de har slike forelesninger, stands eller lignende? I såfall er jo dette et kjempeløft!

Lykke til i videre søking! Kanskje neste tilskuddsrunde er din runde?  

Leste gjennom dekningen av spillprisen på gamer.no, og vil gi de et spark bak for ikke å ha nevnt at Abid Raja var med som gjest. Det synes jeg rett og slett er for dårlig. Et lite sammendrag av hva han sa ville jo svart på mye av det jeg har lurt på her.

Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (22 timer siden):

Men jeg sjekket litt på det som lå åpent og hvis man ser på flåklypa, som flere spør etter her, ser jeg at de har fått støtte 4 ganger. Den første gangen var i 2018. Da fikk de tilskudd to ganger på til sammen 3 millioner selv om oppgitt totalbudsjett var på 2,670. Neste gang de får tilskudd er i 2020, da får de  2,5 millioner, men så kommer det som jeg synes er interessant. Budsjettet har økt til 7 807 688 millioner! Hva skjer her? Kan vi si noe om prosjektstyringen ut fra en 3 dobling av budsjettet i løpet av to år? Til slutt får de 350 000 i år. Betyr det at de nærmer seg lansering? 

Når vi snakker om Flåklypa, så ser jeg Ravn Studio har lagt ut melding på hjemmesiden om at spillet blir lansert våren 2021 til Switch og PC.

Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (2 timer siden):

Skulle gjerne likt å sett noe dypdykk selv! 

Det der var en rykende fersk forskrift! Tolker jeg rett når jeg tolker § 6-6 i retning av at vanlige dataspill arrangementer med innlagte forelesninger der feks en utvikler kommer på besøk kan søke tilskudd for utgifter i forbindelse med nevnt forelesning? Nå har jeg aldri vært på noe større LAN-partys eller lignende, men er ikke det relativt vanlig at de har slike forelesninger, stands eller lignende? I såfall er jo dette et kjempeløft!

Lykke til i videre søking! Kanskje neste tilskuddsrunde er din runde?  

Leste gjennom dekningen av spillprisen på gamer.no, og vil gi de et spark bak for ikke å ha nevnt at Abid Raja var med som gjest. Det synes jeg rett og slett er for dårlig. Et lite sammendrag av hva han sa ville jo svart på mye av det jeg har lurt på her.

Heisann, 

Vi tar til oss kritikk om at kan bli bedre på dekningen på og rundt norske spill. Det er noe jeg er klar over og enig i. 

Rajas introduksjon til Spillprisen er noe jeg kanskje kunne omtalt i min artikkel, men da det skjedde vurderte jeg det den veien at han ikke kom med noe nytt som vi ikke allerede har skrevet om i sin åpningstale. Det var mest en kort repetisjon av intensjonen om å gjennomføre Spillstrategien 2020 - 2022. Valget falt på å fokusere på prisen og spillene. Det kan godt hende det var feil vurdering. 

At vi kan gå NFI-støtten mer i sømmene er godt mulig. Som det er nevnt er det så vidt jeg kan spore lite mørketall å  hente fra de offentlige tallene. Spill er komplekse prosjekter som ikke alltid kommer i mål, men jeg har til gode å finne et prosjekt som åpenbart kun eksisterer for å trenere offentlige midler. Hvis noen som leser dette har et tips om et slikt tilfelle, tar jeg gjerne imot det. 

Til sist kan jeg liste opp noen tidligere artikler fra oss som er innom deler av det du savner her – ikke alt, men noe.

Norsk spillbransje har flere i arbeid enn tidligere (tall for bransjen slik den var i 2019) 

Regjeringen vil doble støtten til den norske spillbransjen (artikkel om Spillstrategien 2020 - 2022 som regjeringen la frem i 2019. Denne følges opp fremdeles, nå nyligstmed den nye spillforskriften dere har tatt opp)

Til sist: et eldre knippe artikler som jeg gjorde om NFI-støtten slik den var i 2014, i perioden da jeg hadde mer tid til å jobbe med skriving selv (noen elementer er annerledes/oppdatert, særlig nå med den nye forskriften):

Dette norske spillet ble aldri lansert – selv med støtte fra staten (intervju med Tumbleweed Studio om hvordan det var å feile med å utgi spill som var statsstøttet - 2014)

– Uten spillstøtten hadde vi aldri kommet i mål (intervju med Ravn Studio om støtten fra 2014)

Krillbite har enda ikke gitt ut et spill, men har mottatt pengestøtte lenge (intervju med Krillbite om støtten fra 2014)


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...