Gå til innhold

Hvor mange boliger kan du eie for å utleie.


Anbefalte innlegg

jeg lurte hvor mange boliger du kan eie for å leie ut. Boliger som du ikke bor i altså som du leier ut til folk. Det med skatt også da, hvor mye skatt må du betale for en eller flere boliger for utleie? Også lurte jeg på om hva en aksjeselskap er? Har hørt at du burde registrere aksjeselskap for å leie ut boliger, ikke privat, men hva er det egentlig? er det en bra investering? Også lurte jeg på hvordan jeg burde investere i boliger. Det er mange forskjellige måter, men hva er en rask, bra måte? Har hørt at du burde ta en lån, og de som leier huset betaler for lånet og da har jeg igjen litt penger, for å eks investere i aksjer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du betaler 22% skatt av overskuddet (inntekter-kostnader).
Kostnader kan være husleie, forsikring, oppussing osv.

Meg bekjent er det ingen begrensning på antall leiligheter man kan ha.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, logaritmemannen said:

Om jeg ikke tar helt feil, vil det regnes som næringsvirksomhet når en privatperson leier ut flere enn fire boenheter Da vil man måtte betale nærmere 50 % skatt i stedet for 22 %. 

Må jeg betale 50% hvis jeg registrer i et aksje selskap?

Lenke til kommentar
mohamfjq skrev (5 timer siden):

Må jeg betale 50% hvis jeg registrer i et aksje selskap?

Alle AS betaler 22% på overskudd og eier av AS må betale 31,68% av det gjenstående hvis han skal ha det ut som utbytte. Totalt må man da skatte 46,7% av overskuddet.

AS'et kan selvsagt lønne deg og gitt at du tjener lite utenom, så kan det være gunstig. I hvert fall opp til et visst nivå. Men du havner fort på 46,7% skatt av overskuddet ja.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

Alle AS betaler 22% på overskudd og eier av AS må betale 31,68% av det gjenstående hvis han skal ha det ut som utbytte. Totalt må man da skatte 46,7% av overskuddet.

AS'et kan selvsagt lønne deg og gitt at du tjener lite utenom, så kan det være gunstig. I hvert fall opp til et visst nivå. Men du havner fort på 46,7% skatt av overskuddet ja.

Så hvist jeg registerer i aksjeselskap så betaler jeg 22% istede for 46.7% selv om jeg har flere enn 4 boliger? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, mohamfjq said:

Så hvist jeg registerer i aksjeselskap så betaler jeg 22% istede for 46.7% selv om jeg har flere enn 4 boliger? 

Nei. Gjennom et aksjeselskap vil du bli beskattet 46,7% av inntektene når du tar de ut privat. Selv om du bare eier en utleieenhet gjennom ASet. Eier du inntil 4 enheter privat, vil du kun bli beskattet med 22%.

Derfor: de første 4 utleieenhetene eier en privat. For nr 5 og videre oppretter en et AS og putter de inn der.

Lenke til kommentar
mohamfjq skrev (41 minutter siden):

Så hvist jeg registerer i aksjeselskap så betaler jeg 22% istede for 46.7% selv om jeg har flere enn 4 boliger? 

Nei. ASet betaler 22%. Men penger som et AS har kan ikke du benytte deg av privat. Du må i tillegg betale 31,68%, noe som medfører 46,7% skatt før du kan bruke pengene privat. Et AS har derfor ikke på noen måte lavere skatt enn om du leier ut boligene privat, verken når du har 1 eller 5 eller 10 boliger.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, nirolo said:

Nei. ASet betaler 22%. Men penger som et AS har kan ikke du benytte deg av privat. Du må i tillegg betale 31,68%, noe som medfører 46,7% skatt før du kan bruke pengene privat. Et AS har derfor ikke på noen måte lavere skatt enn om du leier ut boligene privat, verken når du har 1 eller 5 eller 10 boliger.

Bolig nr 5 og mer bør en vurdere å legge inn i AS. Da begrenses skatten til 22% (mot ca 50% privat når en driver virksomhet). Den sparte skatten kan en benytte til reinvesteringer. Nåverdien av den reduserte skatten kan bli betydelig..

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (9 minutter siden):

Bolig nr 5 og mer bør en vurdere å legge inn i AS. Da begrenses skatten til 22% (mot ca 50% privat når en driver virksomhet). Den sparte skatten kan en benytte til reinvesteringer. Nåverdien av den reduserte skatten kan bli betydelig..

Ikke forvirr TS nå. Skatten i et AS blir ikke lavere selv om du har flere boliger.

Ja, jeg vet man kan la være å betale utbyte og reinvestere mye annen morro, men føler vi bommer på TS sin problemstilling om vi går dit.

Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Ikke forvirr TS nå. Skatten i et AS blir ikke lavere selv om du har flere boliger.

Ja, jeg vet man kan la være å betale utbyte og reinvestere mye annen morro, men føler vi bommer på TS sin problemstilling om vi går dit.

Jeg prøver bare å være høflig og ikke forutsette at han er idiot. Den effektive skatten, som er det som betyr noe, blir minimert med det jeg skisserte. Uansett; han skal sikkert ikke starte opp med 5+ utleieenheter med en gang..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (47 minutter siden):

Fordelen med AS er at man kan kjøpe masse varer på firmaet og spare 25%

Det forutsetter at du er mva pliktig og det er du kun om du har mvapliktig omsetning over 50.000. Utleie kan være mva-pliktig, men da forutsetter vi nok at det er utleie til bedrifter og ikke til privatpersoner. Usikker på om det er gunstig å sikte seg inn på det markedet bare for å kunne få mvafradrag på virksomhetsrelevante varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...