Gå til innhold

Hva er «FORMUE ETTER GJELD» på skattekortet?


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ingenting når jeg prøver å lese skattekortet. Det er som om alle ordene bare detter ut igjen. Men jeg prøver! Nå ser jeg noe som heter FORMUE ETTER GJELD å jeg forstår ikke hva det er. Jeg lever kun av trygd og har ingen formue. Jeg har nesten aldri penger spart opp. Jeg ser at det er knyttet til hoved bank kontoen min, så er det nummeret hentet fra hvor mye som tilfeldig vis var på den kontoen når de «tok målingen» får å si det slik?

Endret av Anonymidiot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er din (antatte) ligningsformue. D.v.s hva du har på kontoer eiendom etc pr 31-12 2020 med fradrag for gjeld. Det har ingen påvirkning på skatten din før det passerer 1500000.

Siden det er på skattekortet er det hva skattemyndighetene legger til grunn for skatteberegning for 2021. Om du vil ha et annet beløp der kan du bare si fra, det riktige beløpet kommer i ligningen din for 2021, skattekortet er bare et estimat.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har verken gjeld eller formue i form av aksjar, verdipapir, eigedom osv. så er det ganske enkelt kronesummane du hadde på konto 31. desember 2020.

Summen som står der har skattemessig ingen betydning om du har ligningsformue på under 1.5 millionar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...