Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan dette jeg kjenner i testikkelen være? Burde lege oppsøkes?


Coby0

Anbefalte innlegg

Hei! Har siden november vil jeg si kjent på en 1-2 mm stor «kul» oppå en lang streng, vil si den er blitt mindre. Vil egt ikke si det er en kul, da den er ekstremt liten, og jeg må gjerne lete litt for å finne den. Som sagt er den festet til en streng, og opplegget ligger noen cm unna testikkelen. Ikke vokst noe. Ligger altså ikke på selve testikkelen og vokser der. Begge testiklene er helt normale, ingen smerter/ubehag. 

Har lest rundt om sikkert 100 artikler, og alle sier det er en Spermatocele, en såkalt ekstremt vanlig cyste på bitetestikkelen som er den lange strengen jeg kjenner den ekstremt lille dingsen er festet til.

Vurderer å bestille time bare for å være 100% sikker at den ikke er noe annet. Hva tenker dere?

Tar imot beroligende råd, å krisemaksimere vil bare gjøre angsten verre 😅

Kom over dette på helsenorge, og ligner veldig på mitt problem "Bitestikkelen er begynnelsen på sædlederen og ligger inntil den ene siden av testikkelen som en myk, ruglete streng. Det er ikke uvanlig at det danner seg et lite trillrundt, knapt ertestort, avgrenset hulrom fylt med væske, en såkalt cyste, i denne strengen. Slike cyster er ufarlige og krever vanligvis ingen behandling. Større hevelser eller smerter i bitestikkelen kan skyldes en betennelse. Da er det som regel nødvendig med en antibiotikakur"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt innafor å bestille legetime for. Du har oppdaget noe du ikke har merker før. Det går man til legen for, også stoler man legens vurdering :)  Sannsynligvis ufarlig, og mulig du ikke engang trenger å gjøre noe med det, men noen ganger trenger man en betryggelse fra lege, og/eller evt. en antibiotika-kur hvis det skyldes en betennelse. 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Dette er helt innafor å bestille legetime for. Du har oppdaget noe du ikke har merker før. Det går man til legen for, også stoler man legens vurdering :) Sannsynligvis ufarlig, og mulig du ikke engang trenger å gjøre noe med det, men noen ganger trenger man en betryggelse fra lege, og/eller evt. en antibiotika-kur hvis det skyldes en betennelse. 

Takker! Ja, tenker det er lurest.

Jeg tenker jo om det hadde vært eksempelvis kreft, så hadde vel kulen vært på testikkelen og vokst på den, og den hadde vel og vokst i størrelse siden november? For å ikke nevne at den vel ikke bare hadde vært noen mm. Kontra nå, hvor jeg kjenner en "fri" og ganske så myk kul, som er fri fra selve testikkelen. 

 

Endret av Coby0
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var hos urologen, og tok ultralyd, begge testiklene var helt normale og perfekte, akkurat slik de skal være. Han drev jo og tok på testiklene og kjente etter, alt var normalt. Tror han fant den kulen jeg kjente på ultralyden, men han reagerte ingenting, skal jeg går vel utenifra at det var en spermatocele jeg kjenner? Eller han sa det var helt normalt å ha små kuler i bitetestikkelen, men han nevnte ingen spesifikk cyste eller spermatocele.

Bør jeg være bekymret? Jeg går vel utifra at det desidert viktigste er at testiklene er normale.

Endret av Coby0
Lenke til kommentar
Coby0 skrev (3 minutter siden):

Var hos urologen, og tok ultralyd, begge testiklene var helt normale og perfekte, akkurat slik de skal være. Jeg tror faktisk ikke han fant den kjenningen jeg kjenner, eller han sa det var vanlig med kuler i bitetestikkelen eller noe sånt, litt usikker. Jeg går vel utenifra at det var en spermatocele jeg kjenner.

Bør jeg være bekymret? Jeg går vel utifra at det desidert viktigste er at testiklene er normale.

Alt i orden bare å slappe av 👍

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (14 timer siden):

Du har vært til urolog, som da er legespesialist på slike ting. Du kan ta det helt med ro mao. Han hadde sagt ifra.

Ja, sant.

Men jeg kan fremdeles kjenne den greia foran på bitetestikkelen tho, skal jeg gå utifra at det er en cyste/spermatocele?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...