Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Karantenehotell for personer som har egen bolig må da vel være brudd på Grunnlovens §94


Gjest b5f57...58b

Anbefalte innlegg

Gjest b5f57...58b

Jeg har oppholdt meg i utlandet noen måneder og planlegger å reise tilbake til norge (er norsk statsborger).

Jeg har en egen enebolig jeg kan ha karantene i helt alene.

Men leser nå at staten tydeligvis krever at jeg må sitte i karantenehotell mens jeg venter på svar på test. Dette må da være et brudd på Grunnloven?


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn/KAPITTEL_5#§94 

Quote

Ingen må fengsles eller berøves friheten på annen måte uten i lovbestemte tilfeller og på den måte som lovene foreskriver. Frihetsberøvelsen må være nødvendig og ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep.

Så vidt meg bekjent stilles det høye krav til nødvendigheten. I et slikt tilfelle er det jo utvilsomt en STØRRE risiko for smittespredning ved å gå på et hotell sammen med andre risiko-personer, enn å oppholde seg i et eget hjem alene.

Hvordan skal det argumenteres for at dette er "nødvendig"?

Hvorfor reagerer ingen på dette?

Anonymous poster hash: b5f57...58b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b5f57...58b
11 minutes ago, The Avatar said:

Det kan kanskje være ein større risiko for deg personleg å blir smitta på smittehotellet om smittevernet ikkje blir ivaretatt slik som det skal, men for det norske folk så er det ein vesentleg større risiko for at du kan spre smitte dersom du er sjuk og får fritt reise inn i landet og heim til huset ditt. Det er også ein fare for at du ikkje held karanteneplikta som du skal.

Vi snakker om Norge, ikke Nord-Korea her. Det er større risiko for smittespredning om norges befolkning kan bevege seg fritt. Skal vi derfor godta portforbud hele døgnet fordi det er en mulighet for at folk ikke følger smittereglene?

 

Ser Advokatforeningen er enig med meg - dette er skrevet FØR det ble innført krav om karantenehotell for norske statsborgere med egnet plass for karantene: https://www.advokatforeningen.no/aktuelt/horingsuttalelser/2020/november/forskriftshjemmel-for-oppholdssted-under-innreisekarantene/

Anonymous poster hash: b5f57...58b

Lenke til kommentar
Sitat

De som kan dokumentere at de er bosatt i Norge, og har vært på en nødvendig reise. Karantene må gjennomføres i boligen eller på annet egnet oppholdssted. De som ikke kan dokumentere at reisen var nødvendig, må oppholde seg på karantenehotell frem til man kan fremlegge negativt testresultat tatt ved PCR-test tidligst tre døgn etter ankomst.

Karantenehotell er her en straff for at du har dratt på en unødvendig reise.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest b5f57...58b skrev (31 minutter siden):

Vi snakker om Norge, ikke Nord-Korea her. Det er større risiko for smittespredning om norges befolkning kan bevege seg fritt. Skal vi derfor godta portforbud hele døgnet fordi det er en mulighet for at folk ikke følger smittereglene?

 

Ser Advokatforeningen er enig med meg - dette er skrevet FØR det ble innført krav om karantenehotell for norske statsborgere med egnet plass for karantene: https://www.advokatforeningen.no/aktuelt/horingsuttalelser/2020/november/forskriftshjemmel-for-oppholdssted-under-innreisekarantene/

Anonymous poster hash: b5f57...58b

Hvis ikke du tåler 3-4 dager på hotell mens du venter på svar bør du bare bli i utlandet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest b5f57...58b
4 minutes ago, Dubious said:

Karantenehotell er her en straff for at du har dratt på en unødvendig reise.

 

1 minute ago, Pc Lynet said:

Hvis ikke du tåler 3-4 dager på hotell mens du venter på svar bør du bare bli i utlandet.

 

Vi er i jussforumet, så vil gjerne ha meg frabett slike useriøse kommentarer.

Anonymous poster hash: b5f57...58b

Lenke til kommentar

Vilkåret om at reisen må ha vært "nødvendig" er problematisk. Det er veldig uklart hva som er "nødvendig" og det kan derfor stilles spørsmål ved om bestemmelsen oppfyller lovskravet etter EMK.

Videre er det et poeng at det ikke er noen god grunn til at de som har vært på en "nødvendig" reise skal slippe karantenehotell mens de som ikke har vært det, må være på karantenehotell. Man er like smitsom uavhengig av om reisen har vært nødvendig eller ikke. 

Denne restriksjonen bryter nok med all sannsynlighet med EØS avtalen art 28 og 36. I tillegg til art 5,6,7 i direktiv 2004/38/EF.

Det avgjørende blir om det å tvinge folk på karantenehotell er et proposjonalt tiltak. 

Etter mitt syn er det ikke det. Det er ikke mer farlig å reise i andre steder i verden enn i Norge. Holder man seg til smittevernreglene, så minker man risikoen for eventuell smittespredning. Man skal jo uansett reise med transport til hjemmet sitt. Dette vil alltid utgjøre en risiko, og utgjør neppe en større risiko enn vanlig reise i Norge. 

Edit: Staten Norge har selv begrunnet karantenehotell med at det er nødvendig for at man skal kunne gjennomføre karantenetiden på et egnet sted. Tidligere har det vært slik at de som har et eget egnet sted ikke trenger å gjennomføre karantenen på karantenehotell. 

Den eneste grunnen til at de har endret dette må i så fall være at de ikke anser å feks bo på egen bolig som et egnet tiltak. Men dette stemmer jo ikke, siden de som har vært på en "nødvendig" reise ikke blir tvunget til å bli på hotell.  

 

Edit 2: bare for å ta med punktene til @The Avatar Det er ingen grunn til å tro at det er større mulighet for at de som reiser inn til Norge sprer mer smitte. Tvert imot må det være motsatt siden alle som skal reise inn til Norge og som ikke er norske statsborgere, må framvise en negativ PCR Covid test tatt 24 timer eller mindre før de ankommer Norge.

Når det gjelder fare for at man ikke overholder karanteneplikten så vil jo dette gjelde også for de som har vært på en "nødvendig" reise. Man må i så fall beslutte at alle må inn på karantenehotell uansett. Da er man tilbake til spørsmålet om et slikt tiltak er proposjonalt. 

Endret av pedr0a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b5f57...58b
2 hours ago, Pc Lynet said:

Uansett hvor mye juss du kommer med så slipper du ikke unna. Loven er lik for alle.

Det er jo nettopp det som er poenget her. Grunnloven er lik for alle, også de som har vært i utlandet (som for øvrig er 100% lovlig om det skulle være noe tvil). Om jeg drar rett hjem i karantene uten å gå på karantenehotell, har de mest sannsynlig ikke hjemmel for å bøtelegge meg. Dvs, godt mulig de kan bøtelegge meg, som jeg nekter å betale, og de dropper fordi de vet de ville tapt i en eventuell rettsak.

Jeg synes det er skremmende å se at Norge nå begynner å innføre frihetsberøvelser vi kun tidligere har sett i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med, og det verste er at folk tydeligvis ikke reagerer. Dette handler ikke om hvorvidt folk må på karantenehotell - dette er en helt prinsippiell sak.

 

1 hour ago, pedr0a said:

Det avgjørende blir om det å tvinge folk på karantenehotell er et proposjonalt tiltak. 

 Veldig bra innlegg! Jeg kan ikke forstå at det er et proporsjonalt tiltak med mindre det er helt spesielle forhold på plass. F.eks at det er svært sannsynlig at en er smittet. Å reise i seg selv betyr ikke at en sannsynligvis er smittet. Det er antagelig langt over 99% sannsynlighet for at en ikke er smittet.

Når det gjelder mitt tilfelle, altså hvor jeg har egen bolig jeg kan oppholde meg i alene, klarer jeg ikke å se logikken i det hele tatt. Selv om jeg skulle være smittet, hvorfor skulle det være bedre at jeg oppholdt meg på et hotell enn hjemme? Hva er hensikten bak denne regelen?

(jeg reiser for øvrig fra en region som i følge EUs smittekart har 35 smittede per 100k, så sjansen min for å bli smittet på hotellet er antagelig vesentlig høyere enn at jeg blir smittet før ankomst i Norge).

Anonymous poster hash: b5f57...58b

Lenke til kommentar

Desto mer smitte det er i Norge, desto strengere tiltak kan myndighetene iverksette, men jeg ser ingen holdbar grunn til å gjøre forskjell på de som har vært på en nødvendig reise og de som ikke har vært på en nødvendig reise. 

Man testes når man ankommer flyplassen.

Man skal også teste seg på dag 7 hvis man ikke gjennomfører innreisekarantenen på hotell.

Hensynet til den offentlige helsen blir tilstrekkelig ivaretatt gjennom disse tiltakene etter mitt syn. 

 

Det er nok ikke så stor grunn til å bekymre seg for å bli smittet på et karantenehotell. Som sagt må utenlandske teste seg 24 timer før de ankommer Norge. Alle må igjen teste seg på grensen. Mest sannsynlig vil dermed ingen ha Covid. Det kan derimot bli noe kø hvis man drar til et karantenehotell, noe som kan føre til at folk står nærmere enn de bør. På et karantenehotell vil du for det meste oppholde deg på rommet ditt og du får 3 måltider pr dag.

 

Lenke til kommentar
pedr0a skrev (1 time siden):

Desto mer smitte det er i Norge, desto strengere tiltak kan myndighetene iverksette, men jeg ser ingen holdbar grunn til å gjøre forskjell på de som har vært på en nødvendig reise og de som ikke har vært på en nødvendig reise. 

 

I så fall har du ikke forstått selve konseptet forholdsmessighetsvurdering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b5f57...58b skrev (15 timer siden):

Når det gjelder mitt tilfelle, altså hvor jeg har egen bolig jeg kan oppholde meg i alene, klarer jeg ikke å se logikken i det hele tatt. Selv om jeg skulle være smittet, hvorfor skulle det være bedre at jeg oppholdt meg på et hotell enn hjemme? Hva er hensikten bak denne regelen?

Her er du inne på selve poenget. Vi kan ikke ha unntak og egne regler for alle og enhver. Jeg synes det er bra at alle som kommer fra utlandet nå må på karantenehotell, da jeg vet at alt for mange tar svært lett på karantene. Hensikten er å få kontroll på smitten, når man ser at man ikke kan stole på at folk faktisk holder karanten må tiltak som dette til. 

Angående ditt tilfelle, hvordan skal du komme deg hjem fra flyplassen uten å risikere å smitte andre? Jeg regner med at du ikke har hatt bilen stående på flyplassen i så lang tid?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (2 minutter siden):

Det er lettere å kontrollere at du holder deg i karantene om du er på karantenehotell. Dette skulle vi hatt på plass i januar 2020, hadde sluppet alt av innenlandske tiltak da.

Men bekvemmelighet er ikke et argument mot grunnleggende frihet. Det er også bekvemmelig å passe på at du er lovlydig ved å innføre totalovervåkning.

Lenke til kommentar
Gjest b5f57...58b
8 hours ago, ITtraktor said:

Her er du inne på selve poenget. Vi kan ikke ha unntak og egne regler for alle og enhver. Jeg synes det er bra at alle som kommer fra utlandet nå må på karantenehotell, da jeg vet at alt for mange tar svært lett på karantene. Hensikten er å få kontroll på smitten, når man ser at man ikke kan stole på at folk faktisk holder karanten må tiltak som dette til. 

Angående ditt tilfelle, hvordan skal du komme deg hjem fra flyplassen uten å risikere å smitte andre? Jeg regner med at du ikke har hatt bilen stående på flyplassen i så lang tid?

Den kjøper jeg ikke, som sagt lever vi i Norge. Svært mange tar lett på andre smitteverntiltak også, kan ikke innføre portforbud for alle av den grunn. Selvfølgelig kan en ikke ha unntak for alt mulig, men dette kunne svært enkelt vært ordnet opp i med et veldig simpelt unntak "dersom en har egnet oppholdssted for karantene". Dette har vel vært et unntak før også.

Det er for øvrig, så vidt meg bekjent, ingen undersøkelser som viser at det er de "unødvendige" reisene som står for importsmitten. Det er jo mye mer sannsynlig at smitten har kommer fra de som er unntatt karanteneplikt. 

Jeg hadde tenkt å få bilen levert til flyplassen, men siden det tydeligvis er lovlig for folk å ta offentlig transport til karantenehotellet, vil jeg også benytte meg av den muligheten (bilen står parkert i nærheten av flyplassen).

 

Nå blir det tydeligvis innført krav om at hele karantenen gjennomføres på hotell.

Idiotien er komplett:

Regjeringen: "Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå og strenge lokale tiltak, bør du ikke reise på hotell eller liknende overnattingssted der mange samles."

Også regjeringen: "Du MÅ reise på hotell, selv om du har egen bolig"

Anonymous poster hash: b5f57...58b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...