Gå til innhold

Grave ned kabel - hvilken type?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes kabler som er tiltenkt denne typen bruk. Men hadde kanskje satset på å legge den i rør selv om den skal kunne graves rett ned.

Hvis det er tett på 100 meter.. Teori og praksis for maks-lengde for Ethernet, og potensielle fordeler kanskje med å ha kjørt det via fiber i stedet..... Et par multimode fiber-konvertere koster ikke all verden. Usikker på hva selve fiberen koster i den lengden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Regner med du spør om tips til ethernetkabel men det er virkelig ikke anbefalt å kjøre nettverk på strøm mellom bygninger lengre. Hvis du vet hva du holder på med så er det en annen sak. Optisk (fiber) er tingen, det er ikke spesielt dyrt og komplisert.

Disse er megabra, kan puttes rett i molda eller henges på wire mellom bygninger. For lang levetid bør de puttes i rør. OM2 skal klare 10G opp til 82 m (avhengig av transceiver), OM3 opp til 300 m.

https://www.fs.com/de-en/c/military-grade-fiber-cables-1148

Lenke til kommentar

Benytter stort sett denne utendørs på jobb, men muligens værre å skaffe som privatperson. https://butikk.lanse.no/index.php/kabel/kabel-s-ftp-1x4-par-kat-7-utendors-305m

Ellers har man følgende kabel fra elektroimportøren som fungerer greit nok. https://www.elektroimportoren.no/kat-6-u-utp-pvc-pe-utendoerskabel-sort-305m-linkit/6919464/Product.html?Path=10101891&Event=pathlist

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, HKRoed said:

Ville f.eks denne funket

Nei.  Dvs, den ville sikkert funket en stund.  Forskjellen på en innendørs og en utendørs kabel er hvor mye vann, kulde og sollys de takler, og at du kan bruke kabler som avgir helseskadelig røyk utendørs.  Det viktigste for din bruk er nok at kabelen er vanntett over tid.

Det finnes jo nok av alternativer i kortere lengder også.  F.eks (jeg har ikke verifisert kvaliteten på denne på noen måte - det er bare et tilfeldig google-treff):

https://www.dustinhome.no/product/5010996398/bulkkabel-100-m-svart?ssel=true&gclid=Cj0KCQjwo-aCBhC-ARIsAAkNQisH2vn_K8UEZZJOEBrQ8aRMUgjt5kSydfkMUD9ub3CteZjR6eYVFP4aAoMpEALw_wcB

EDIT: husk forresten at du må ha noe som takler lynnedslag og ordinære potensialforskjeller før du velger bort fiberen.  Fiber er enklere å håndtere enn lange kobberkabler.

Endret av bmork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, bmork said:

husk forresten at du må ha noe som takler lynnedslag og ordinære potensialforskjeller før du velger bort fiberen.  Fiber er enklere å håndtere enn lange kobberkabler.

Var hos en som hadde hengt opp kabler mellom to bygninger. Lynnedslag i nærheten svidde av switchene i begge ender og en haug av utstyret i et tilknyttet serverskap. Passelig dyrt.

Lenke til kommentar

Om man kobler sammen to hus med en nettverkskabel uten noen form for beskyttelse i begge ender tar man en sjanse. Fiber fremstår sånn sett som mye greiere, kolossalt mye dyrere blir det vel heller ikke? Hva med antenne? Det jeg gikk for da jeg hadde problemstillingen. Denne har fungerte helt fint til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Du må ha galvanisk skille om du legg kopar nettverkskabel mellom to hus. Hvis ikkje vil du få problem når (ikkje om) det oppstår jordfeil i eit av husa. Kan også bli problem når ein i nabolaget får jordfeil på det elektriske anlegget. Kan som sagt løysast med utstyr som gir galvanisk skille, eller fiber.

Lenke til kommentar

Bor grisgrendt til, så vi har en trådløst link på 5 km, fra bedriften min. Bruker mikrotik utstyr. 180mbit dønn stabilt. 
 

mellom husene her bruker vi Ethernet kabel. Det er en kabel fra Biltema. Den har ligget delvis i rør (gjennom vei) og delvis rett i jord. Den er 5 år og 140m. Har ikke vært nedetid.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
siDDis skrev (3 timer siden):

Ville gravd fiber, fiber er billigere per meter. Vanlig coax kabel begynner å slite når du nærmer deg 100m. Sjekk ut fiberstore.com for det du trenger.

Jeg har nå og da sett litt på fs.com og tenkt tanken om å legge (henge i luften) fiber mellom to bygninger (30 meter). Det er et mylder av ulike standarder, hva trenger man? Forslag til en kort smørbrødliste?

Kommentarer til vedlagt handleliste? Det er en god del terminologi som er noe ukjent for meg.

Fiber.png

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke 10gig sfp i en 1gig media-konverter.  Bytt dem ut med 1000base-lx SFPer, hvis du ikke absolutt vil ha 10gig.  Så sparer du noen kroner.

Kabelen du har valgt er sterk nok, men det er mulig det uansett er lurt å henge den i en wire hvis du skal ha et 30m spenn?  Da får du vel gjerne behov for å stramme til en del.

EDIT: ser at du har valgt en 10m kabel.  Det stemmer jo ikke med avstanden du oppgir.  Feil?

Litt avhengig av hvor mye du skal koble til i begge ender kan du jo også vurdere om et er mer hensiktsmessig med en switch enn en mediakonverter.  Min erfaring er at ting baller på seg 🙂  Byttet nylig ut mediakonverteren jeg hadde i hageboden med en switch ettersom jeg plutselig trengte en port til der...

Endret av bmork
Lenke til kommentar
bmork skrev (38 minutter siden):

Du kan ikke bruke 10gig sfp i en 1gig media-konverter.  Bytt dem ut med 1000base-lx SFPer, hvis du ikke absolutt vil ha 10gig.  Så sparer du noen kroner.

Kabelen du har valgt er sterk nok, men det er mulig det uansett er lurt å henge den i en wire hvis du skal ha et 30m spenn?  Da får du vel gjerne behov for å stramme til en del.

EDIT: ser at du har valgt en 10m kabel.  Det stemmer jo ikke med avstanden du oppgir.  Feil?

Litt avhengig av hvor mye du skal koble til i begge ender kan du jo også vurdere om et er mer hensiktsmessig med en switch enn en mediakonverter.  Min erfaring er at ting baller på seg 🙂  Byttet nylig ut mediakonverteren jeg hadde i hageboden med en switch ettersom jeg plutselig trengte en port til der...

Takk for svar, bare jeg som var litt for rask da jeg la til kabelen. Det blir bare en router bak, mest bare et prosjekt for å lære dette om jeg skulle slå til. Har forbindelse med uteantenne nå og det fungerer godt.

Skal ta å se hvordan fiberkabelen som henger i luftstrekk inn til huset er festet. 

siDDis skrev (29 minutter siden):

Ikkje kjøp mediakonverter, du får billige switcher med SFP porter
https://www.multicom.no/trendnet-teg-424ws-switch-24/cat-p/c/p2272351

GL
EM det, såg det var bare 200kr

Takk for svar,  ja den kostet ikke avskrekkende mye, en slik switch blir litt for meget for mitt beskjedne oppsett.

Ny liste, la til en converter med to RJ45 uttak når prisforskjellen uansett er såpass beskjeden. 

Noen som har erfaring med hvor mye det blir i gebyrer fra DHL? Lest litt av hvert om DHL at de i noen tilfeller tar seg fryktelig godt betalt for fortolling.

Fiber2.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...