Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verkstedet mener glødepluggene er fastgrodde


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått min golf (VI 4WD Diesel 2009 modell) gjennom eu kontrollen. Verkstedet fant da ut at glødepluggene bør skiftes. Jeg synes selv at bilen har begynt å bli litt tungstartet. Derfor fikk jeg verkstedet til å skifte glødepluggene. Når verkstedet skulle skifte glødepluggene fant de ut at glødepluggene satt så godt fast at de var redd for at de ville knekke. Da ringte verkstedet meg , og sa at de avbrøt reparasjonen slik at jeg fikk tenke meg om, hva jeg ville gjøre. De sa at verste senario var at hele topplokket må demonteres, og dette er en omfattende jobb som fort kan koste opp mot 30.000 kroner. De fortalte meg også at hvis glødepluggen knakk så var det en liten sannsynlighet for at de kunne få den ut med det verktøyet de hadde, men at dette var lite sannsynlig. Jeg er glad for at verkstedet ikke tok sjansen siden dette kan bli veldig dyrt. Jeg kjøpte bilen, for et halvt år siden og er veldig fornøyd med bilen, og den har nylig bikket 200000 km. Jeg hadde bilen hos automester tror du det er større sannsynlighet, for at merkeverkstedet møller kan få ut glødepluggene selv om de er fastgrodde? Er det verdt å kanskje koste på bilen som er verdt rundt 60000 kr så mye? Hva blir konsekvensen med å kjøre med slitte/defekte glødeplugger over tid? Er det ofte at glødeplugger knekker, og at de må opp med hele motoren? Dette er dyrt for meg på 18 år, som kanskje må bruke så mye penger bare på å skifte glødeplugger. Hva anbefaler du meg å gjøre med denne kjedelige saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste rådet jeg kan gi er å spraye på penetrerende olje på glødepluggene 2-3 ganger i uka i en periode på 2 mnd for og se om de kan hjelpe. 

Det er heller ikke mulig å fastslå hvor mye kraft personen som har prøvd å skifte pluggene tørr å bruke. 

https://lakkspesialisten.no/produkter/OME 636 En av de beste penetrerende oljen er denne og prisen for 1 sprayboks er deretter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge du får start på den så er det vel kanskje en unødvendig risiko å bytte de.

Regner med at de har målt motstand før de slo fast at de var slitt for hvis ikke så kan det være andre årsaker til at den har blitt tungstartet.

Kan også være feil med ledningsnettet til pluggene.

Samt en gjenganger er defekte temperatur sensor til kjølevann, dette kan gjøre de veldig tungstartet. Spesielt når varm.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 minutt siden):

Så lenge du får start på den så er det vel kanskje en unødvendig risiko å bytte de.

Regner med at de har målt motstand før de slo fast at de var slitt for hvis ikke så kan det være andre årsaker til at den har blitt tungstartet.

Kan også være feil med ledningsnettet til pluggene.

Samt en gjenganger er defekte temperatur sensor til kjølevann, dette kan gjøre de veldig tungstartet. Spesielt når varm.

Takk for svar😀Etter diagnose med feilkodeleser fikk de feilmelding på glødepluggene. Derfor er det mest sannsynlig at problemet ligger hos slitte glødeplugger. Har opplevd at bilen har vært tungstartet med defa motorvarmer, men skulle kanskje ha hatt den i lenger. Har hatt motorvarmer stått i 1 og halv time når jeg har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Bernhard02 skrev (Akkurat nå):

Takk for svar😀Etter diagnose med feilkodeleser fikk de feilmelding på glødepluggene. Derfor er det mest sannsynlig at problemet ligger hos slitte glødeplugger. Har opplevd at bilen har vært tungstartet med defa motorvarmer, men skulle kanskje ha hatt den i lenger. Har hatt motorvarmer stått i 1 og halv time når jeg har opplevd dette.

Ja da det kan det tyde på det, men ville ha dobbeltsjekke det med multimeter. Kan være ledningsnettet og ikke pluggene.

Lenke til kommentar

Ville Nok hørt med Møller ja og at de kunne ha gitt en garanti på at de kan skifte de uten at det blir noen merkostnader for deg, altså be om en fastpris på jobben.

Du må huske på at merkeforhandler har nok byttet mange glødeplugger.

Burde selv ha byttet på min BMW 550D da jeg har feilmelding på glødeplugg, men jeg har gruet meg sånn for å bytte da det er aluminiumstopp og regner egentlig med at jeg kommer til å få problemer, så jeg tror jeg leverer denne jobben til verkstedet selv om jeg gjør stort sett alt selv med mine biler.

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (40 minutter siden):

Beste rådet jeg kan gi er å spraye på penetrerende olje på glødepluggene 2-3 ganger i uka i en periode på 2 mnd for og se om de kan hjelpe. 

Det er heller ikke mulig å fastslå hvor mye kraft personen som har prøvd å skifte pluggene tørr å bruke. 

https://lakkspesialisten.no/produkter/OME 636 En av de beste penetrerende oljen er denne og prisen for 1 sprayboks er deretter. 

Takk for svar😄

Dette hørtes interessant ut. Olja kosta litt, men det er verdt hver eneste krone hvis det hjelper. Har fått time hos automester den 9 april. Da skal de gjøre et forsøk til på å skifte glødepluggene, og eventuelt demontere hele topplokket hvis glødeplugger knekker. Det er vel ikke noe annet som tar skade av denne olja hvis jeg sprayer den på glødepluggene? Eller det er ikke noe risiko ved å gjøre det. Har fortsatt ikke bestemt meg om jeg skal ta timen den 9 april, men er det for tidligt når du skriver at olja må sprayes på i  2 måneder?

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Ville Nok hørt med Møller ja og at de kunne ha gitt en garanti på at de kan skifte de uten at det blir noen merkostnader for deg, altså be om en fastpris på jobben.

Du må huske på at merkeforhandler har nok byttet mange glødeplugger.

Burde selv ha byttet på min BMW 550D da jeg har feilmelding på glødeplugg, men jeg har gruet meg sånn for å bytte da det er aluminiumstopp og regner egentlig med at jeg kommer til å få problemer, så jeg tror jeg leverer denne jobben til verkstedet selv om jeg gjør stort sett alt selv med mine biler.

Takk for svar😀

Har fått time hos automester den 9 april, har fortsatt ikke bestemt om jeg skal ta timen hos de eller til Møller. Jeg tenker at møller har bedre erfaring og mer spesial tilpasset verktøy til golf enn automester, så vurderer å ringe de. Risikoen ved å ha den på møller er at hvis glødepluggen knekker, og de må demontere hele topplokket så blir det nok en del dyrere enn hos automester. Har hatt den tidligere på møller, så skal kontakte de å høre om de har noen erfaring. 

Lenke til kommentar
Bernhard02 skrev (1 time siden):

Takk for svar😄

Dette hørtes interessant ut. Olja kosta litt, men det er verdt hver eneste krone hvis det hjelper. Har fått time hos automester den 9 april. Da skal de gjøre et forsøk til på å skifte glødepluggene, og eventuelt demontere hele topplokket hvis glødeplugger knekker. Det er vel ikke noe annet som tar skade av denne olja hvis jeg sprayer den på glødepluggene? Eller det er ikke noe risiko ved å gjøre det. Har fortsatt ikke bestemt meg om jeg skal ta timen den 9 april, men er det for tidligt når du skriver at olja må sprayes på i  2 måneder?

Det er ingen fasitsvar på akkurat 2 mnd, bare et eksempel. 

Nå går det mot varmere tider og du blir mindre og mindre avhengig av glødepluggene fremover, så om du bor et sted hvor det ikke er minusgrader på natta lenger, så kan du jo bruke dette som en forberedelse til at noen skal gjøre et forsøk på å løsne pluggene. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (29 minutter siden):

Det er ingen fasitsvar på akkurat 2 mnd, bare et eksempel. 

Nå går det mot varmere tider og du blir mindre og mindre avhengig av glødepluggene fremover, så om du bor et sted hvor det ikke er minusgrader på natta lenger, så kan du jo bruke dette som en forberedelse til at noen skal gjøre et forsøk på å løsne pluggene. 

I BMW sin TIS (Technical Information System) står fremgangsmåten for min motor når man skal skifte glødeplugger og det er å spraye ett stoff rundt glødepluggene å kjøre motor varm, så ja det er ikke så dumt å gjøre det slik.

Lenke til kommentar

De fleste innleggene her er nonsens. Hvis glødepluggene bare sitter fast, så får en de lett løs med litt tolmodighet, slik en del skriver her. Problemet i dag er imidlertid så og si alltid mer komplisert. Glødepluggene soter så kraftig på tuppen at selv om de skulle løsne i gjengene, så vil en ikke få de ut. Det finnes verktøy som i teorien kan ordne problemet, men selv med det beste verktøyet er det ren lotto. Verkstedet ditt har nok rett, og Møller har ikke noen bedre løsninger.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

De fleste innleggene her er nonsens. Hvis glødepluggene bare sitter fast, så får en de lett løs med litt tolmodighet, slik en del skriver her. Problemet i dag er imidlertid så og si alltid mer komplisert. Glødepluggene soter så kraftig på tuppen at selv om de skulle løsne i gjengene, så vil en ikke få de ut. Det finnes verktøy som i teorien kan ordne problemet, men selv med det beste verktøyet er det ren lotto. Verkstedet ditt har nok rett, og Møller har ikke noen bedre løsninger.

Hvilket innlegg tenker du spesifikt på?

Feilmelding slår ut når motstanden i pluggene er utenfor spesifikasjonene, men har erfart at pluggene ofte er i orden men er andre ting som ledningsnett eller irrete kontakter som gjør det. Å da er det ikke en dum ide å faktisk bruke 2min å sjekke om det er pluggene eller noe annet før man bytter de. Spesielt når verkstedet beskriver et potensielt problem som kan koste tusenvis av kroner å fikse.

Lenke til kommentar

Det finnes eget luftverktøy til nettopp glødeplugger, vi gikk til innkjøp av dette hos oss (Møller) sammen med en spray fra Wurth (Injector-EX). Har selv stått med glødeplugger jeg trodde skulle knekke, og glødeplugg-luftverktøyet har tatt de med en gang. En som jobbet hos oss før, kom fra Ford hvor dette var et mye større problem med glødeplugger som satt fast, og de hadde gått til innkjøp av samme type luft-verktøy.

Knekte glødeplugger finnes det også verktøy for, kommer man til selve glødepluggen så får man ut dette ganske ukomplisert, men det må gjøres i flere "steg" og krever ofte litt demontering eller plass for å komme til glødepluggen.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar😀.

Bestemte meg for å gjøre dette hos møller, siden jeg tror sannsynligheten for at glødepluggene knekker under skifte hos de er mindre enn hos automester. Timen er bestilt 8 april håper virkelig ikke dette koster skjorta. Hvis dette går som det skal må jeg ut med rundt 3600 kr.

image.png.856a1df4fbaf664cb3856a59d0d32779.png

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bernhard02 skrev (På 29.3.2021 den 18.45):

Takk for alle svar😀.

Bestemte meg for å gjøre dette hos møller, siden jeg tror sannsynligheten for at glødepluggene knekker under skifte hos de er mindre enn hos automester. Timen er bestilt 8 april håper virkelig ikke dette koster skjorta. Hvis dette går som det skal må jeg ut med rundt 3600 kr.

image.png.856a1df4fbaf664cb3856a59d0d32779.png

Håper det ordnet seg!

Lenke til kommentar

image.png.f8e85820b87c220c707fa24a18866a76.png

Jeg hadde bilen hos møller, de fikk til bare å bytte 2 av 4 fire gløde plugger, siden 3-4 var svært fastsittende. De regnet ut prisen på hva det ville koste vis de knakk, og det ble nærmere 30000 kr. De anbefalte meg heller ikke gjøre dette. De henviste meg til sylinder verkstedet cylmo som ligger i Trondheim. De har spesialverktøy, for å ta ut knekte glødeplugger. Jeg skal la de prøve seg med å skifte de to siste glødepluggene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...