Gå til innhold

Rog Strix B450-F Gaming. Får ikke brukt 6 sata + nvme


Anbefalte innlegg

Oppgraderte pc'en i fjor med blandt annet dette hovedkortet. Kjøpte det fordi det var 6 Sata kontakter til harddiskene mine og SSD, men har nå fått en NVME til å sette i M.2 slot. Da jeg gjorde det så slutta 2 av sata portene å funke. Såvidt jeg har skjønt så velger detta hovedortet å slå av sata port 5 og 6 når M.2 er i bruk.

Hva kan jeg gjøre for å få brukt alle 6 sata portene og M.2 slot samtidig? kjøpe ett pci kort med M.2 eller flere sata porter? eller kjøpe ett annet hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Svein M sier stemmer ifølge håndboken.

Enten kan du kjøpe et PCIe -> NVMe adapter, eller evt. et PCIe -> SATA kort. Opp til deg egentlig.

Om du kun skal ha èn M.2 NVMe SSD i maskinen er nok førstnevnte billigste opsjon. 

Som f.eks. dette hos komplett: https://www.komplett.no/product/1102994/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/tilbehoer/akasa-m2-ssd-to-pcie-adapter-card?feature=freightwidget

Edit: Bare husk at et evt. PCIe adapter vil trenge ledige PCIe lanes. Om du allerede har andre kort installert i PCIe slotene på HK er det ikke sikkert du vil få full ytelse på SSD.

Endret av Radford
Presisering.
Lenke til kommentar
Profanity skrev (12 minutter siden):

Takk for tips, vurderer å kjøpe det adapteret du linker til over her da.

Har bare skjermkort plugget i, så har vel 4 lanes eller no til overs til NVME. Tror det er 24 lanes på Ryzen5 3600, og 4 av dem går til chipset eller no.

Stemmer det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...