Gå til innhold

Tips til hvor man kan få tak i et stålrør med diameter 250mm?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er litt i planleggingsfasen for å lage en kaffebrenner. I den forbindelse trenger jeg et stålrør av litt større dimensjoner. 250mm diameter med veggtykkelse 3mm (+/- 1mm) hadde vært helt perfekt, men dette viser seg litt vanskelig å finne. Jeg har sendt mailer til diverse stålforhandlere uten særlig hell. Tipper det er litt for sært for de fleste. 🙂

Er det noen som har et tips til hvor man kan skaffe sånt? Det trenger ikke å være langt -- jeg planlegger med 250mm lengde. Materiale bør helst IKKE være rustfritt da det har en del dårligere varmeledningsevne OG er dyrere, ellers er ikke ståltypen veldig viktig (karbonstål eller mildt stål er helt fint).

Fallbacken min er 200mm røykrør ment for ovn. Men tykkere er bedre...

Alle gode tips tas imot med takk. 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, geir__hk said:

Om du bor i en by nær kysten, tenker jeg det er naturlig å prøve å spørre et av de lokale skipsverftene.

Godt tips - jeg kjenner ikke til noen verft i nærheten dog, men dette kan jeg sjekke ut (jeg bor i Mjøndalen, nær Drammen).

 

9 minutes ago, DrAlban3000 said:

Nå skal ikke jeg gå inn på hva slags materiale du bør bruke, for det vet du sikkert best selv, men om det finnes et dreie verksted i nærheten hadde jeg hørt der.

Hadde jeg fortsatt vært Cnc operatør kunne jeg tatt dette for en 500 lapp og brukt noe materiale vi hadde liggende.

Dette er interessant. Jeg ser det er et dreieverksted på andre siden av Oslo i forhold til der jeg bor (Mjøndalen). Jeg skal ta kontakt.

Vet du om det er andre typer verksted som gjerne har utstyr for sånt? Eller er det gjerne veldig spesialisert?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Janak said:

Hva med en gammel varmtvannsbereder?

Mulig disse er rustfri, men de er enkel å få tak i hvis du bor i nærheten av en rørleggerforretning.  

Varmtvannsbereder blir muligens litt i største laget 🙂 Noe særlig mer enn 250mm diameter blir nok litt voldsomt for mitt prosjekt.

5 minutes ago, Hansien said:

219, 244 eller 273mm rør er jo å få tak i hos de fleste som selger stål. Muligens du må alliere deg med noen som har firmakonto der. Eventuelt ta kontakt med et firma som driver med fundament-/brønnboring for å høre om de har skrapstål i passe dimensjon? 

Jeg har sett på noen av disse rørene som selges og fant nok noen i de dimensjonene - men de var gjerne VELDIG tykke (8-10mm veggtykkelse). Gir vel sikkert litt mening gitt bruksområdet med boring... Men jeg kan prøve å ta kontakt med dem type firma som du nevner. Kan jo være de har noe liggende. 🙂

Lenke til kommentar
hallgeirl skrev (6 minutter siden):

Jeg har sett på noen av disse rørene som selges og fant nok noen i de dimensjonene - men de var gjerne VELDIG tykke (8-10mm veggtykkelse). Gir vel sikkert litt mening gitt bruksområdet med boring... Men jeg kan prøve å ta kontakt med dem type firma som du nevner. Kan jo være de har noe liggende. 🙂

219 og 273 skal ihvertfall være mulig å oppdrive med veggtykkelse på 4.5mm

Lenke til kommentar
hallgeirl skrev (2 timer siden):

Godt tips - jeg kjenner ikke til noen verft i nærheten dog, men dette kan jeg sjekke ut (jeg bor i Mjøndalen, nær Drammen).

 

Dette er interessant. Jeg ser det er et dreieverksted på andre siden av Oslo i forhold til der jeg bor (Mjøndalen). Jeg skal ta kontakt.

Vet du om det er andre typer verksted som gjerne har utstyr for sånt? Eller er det gjerne veldig spesialisert?

Ikke veldig spesialisert, søk etter maskineringsverksteder. Cnc maskin er heller ikke nødvendig, en enkel dreiebenk løser jobben.

Det er en gruppe på Facebook som heter verktøymaskinklubben. Legg en post der, få med alle mål på det du ønsker å få produsert. Det er flere som kan lage dette med maskiner de har i garasje/kjeller.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Ikke veldig spesialisert, søk etter maskineringsverksteder. Cnc maskin er heller ikke nødvendig, en enkel dreiebenk løser jobben.

Det er en gruppe på Facebook som heter verktøymaskinklubben. Legg en post der, få med alle mål på det du ønsker å få produsert. Det er flere som kan lage dette med maskiner de har i garasje/kjeller.

Takker så meget for tips! 🙂 Dette skal jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...