Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan bore i mur (eller betong?) ?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle sette opp en rullegardin i dag, og dermed bore 4 hull (6mm). Det tok meg et par timer (!!!!) og fortsatt fikk jeg ikke boret de to siste hullene ordentlig og måtte gi opp.

Jeg vet ikke om veggene er laget av mur eller betong, men det er en blokkleilighet fra 70-tallet. Kanskje noen vet hva som er mest sannsynlig?
Jeg brukte en "vanlig" boremaskin (710W Black & Decker) med slagborfunksjon. Jeg prøvde ulike murbor, men de virket ikke å gjøre mer enn å skrape overflaten. Ganske utrolig at jeg greide å lage hull i det hele tatt!

Jeg prøvde ulik hastighet, legge press på boremaskinen, la den "bore selv" (ikke trykke) og en kombinasjon av alt dette. Hva gjør jeg galt? Trenger jeg spesialutstyr (som evt. kan leies)?

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du truffet jern i veggen. Normalt er det en bærebjelke av metall over vinduet i murvegg. Da er det bare en cm med murpuss foran.

Dessuten må murborr være av merkevare, billige borr fra Europris o.l. er bare søppel. Erfarte det selv hvor stor forskjell det er på billige borr kontra merkevare.

Lenke til kommentar
2 hours ago, minimax said:

Jeg brukte en "vanlig" boremaskin (710W Black & Decker) med slagborfunksjon. Jeg prøvde ulike murbor, men de virket ikke å gjøre mer enn å skrape overflaten. Ganske utrolig at jeg greide å lage hull i det hele tatt!

Du har brukt fullstendig feil verktøy. En vanlig borremaskin vil kun rotere borret. Slagfunksjonen er bare at den vil slå borret i roterende retning hvis det blir motstand. Ellers vil det som du sier bare skrape overflaten.

En ordentlig slagborremaskin/borrhammer slår borret hardt inn og ut. Som en meisel.

600767500_01_640.jpg.88f7d15e640cff91a572520d02a15f6b.jpg

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Dessuten må murborr være av merkevare, billige borr fra Europris o.l. er bare søppel.

Da er det viktigere å se på styrken på motoren. Det er ganske lite futt med en maskin på 710 watt og det ville gått mye raskere med en maskin med mer watt.

Argumentene over er litt som å si en må bytte til et annet bilmerke når en i praksis kan bytte til en bil i samme merke med større motor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (21 minutter siden):

Da er det viktigere å se på styrken på motoren. Det er ganske lite futt med en maskin på 710 watt og det ville gått mye raskere med en maskin med mer watt.

Argumentene over er litt som å si en må bytte til et annet bilmerke når en i praksis kan bytte til en bil i samme merke med større motor. 

Tja, helt klart lite futt i en slik maskin, men med utholdenhet går det normalt greit til noen små hull i liten diameter ca 3 cm dype. Støtter det over at en skikkelig slagbormaskin er å foretrekke, men burde ikke være nødvendig til så små hull..

Det ER enorm forskjell på murbor, hvis man har vært å kjøpt noe på f.eks. Europris  🙂 Men vil kunne se at billigbor av ukjent merke vil bli spist opp av muren, i stedet for merkebor der boret spiser opp muren. Det handler om materialet og herdingen av boret...

Eller for å ta bilsjargong... En bil har like dårlig veiegenskaper på dårligste dekk fra Kina, hjelper lite om bilen er Tesla eller Fiat, stor eller liten motor....

Til trådstarter, prøv et av disse borene, forskjellen er stor...: Bosch murbor | Clas Ohlson

Dersom det er brukt skikkelig merkebor, så holder jeg litt på metall teorien, at man har truffet metallbjeken som er over og litt ut på siden over vinduet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
9 hours ago, ilpostino said:

Da er det viktigere å se på styrken på motoren. Det er ganske lite futt med en maskin på 710 watt og det ville gått mye raskere med en maskin med mer watt.

Her tar du fullstendig feil. F.eks en vanlig Hilti med pneumatisk slag er bare på 500-600 watt. Likevel er den bjørnesterk. Men det er ikke det viktigste, det er styrken på slaget. Se heller på joule slagkraft. 1000 watt europris "hammer" er bare kinawatt, og har elendig slag (mekanisk type) som ikke funker noe særlig på armert betong.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Da er det altså håp 🙂
Noen svar fra meg på ting det ble spurt om, og enda flere spørsmål:

1) Jeg har prøvd både med "billigbor" fra Clas Ohlson osv. og Black & Decker Piranha bor. Jeg husker ikke hva sistnevnte kostet, men mener å huske at jeg var på utkikk etter kvalitetsbor og endte derfor opp med disse

2) Jeg tror ikke jeg har truffet jern i veggen fordi det virket "umulig" å bore i veggen helt fra starten av (bortsett fra helt i starten da -der det er et tunt lag med tapet og maling). Jeg greide også å bore 2 hull på samme område (2-3cm dypt) også etter stooor utholdenhet, og det skulle vel ikke være mulig med et murbor på jern, eller? Jeg burde vel også da se jernspon komme ut av hullet, noe jeg ikke gjorde. Men jeg utelukker selvsagt ingenting da jeg ikke har så mye erfaring med dette.

 

17 hours ago, plankeby said:

Tja, helt klart lite futt i en slik maskin, men med utholdenhet går det normalt greit til noen små hull i liten diameter ca 3 cm dype. Støtter det over at en skikkelig slagbormaskin er å foretrekke, men burde ikke være nødvendig til så små hull..

Det ER enorm forskjell på murbor, hvis man har vært å kjøpt noe på f.eks. Europris  🙂 Men vil kunne se at billigbor av ukjent merke vil bli spist opp av muren, i stedet for merkebor der boret spiser opp muren. Det handler om materialet og herdingen av boret...

Så med med min vanlige 710W Black & Decker boremaskin (med "slagbor" innstilling) og et skikkelig kvalitetsbor skulle det gått an å bore hullene? Og hva er å regne som et kvalitetsbor for denne bruken (merke, navn)?
Isåfall, hvor lang tid høres i et slikt tilfelle rimelig ut at det tar å bore et cm dypt (og 6mm diameter) hull? Det ble nevnt ca. 10 sek. med en spesialboremaskin av Kremt (se sitat rett nedenfor). Og hva er isåfall riktig teknikk? Sakte fart, middels eller maks? La boremaskinen gjøre jobben eller trykke den inn mens den går?

Ettersom det ikke er en daglig greie for meg å bore hull i betongveggene ville det vært fint om dette gikk med en vanlig boremaskin. Ellers må jeg vel ty til å leie en spesialboremaskin og planlegge godt slik at jeg får med meg det meste jeg trenger å bore, og ikke ha behov for det igjen med det første.

 

18 hours ago, kremt said:

Billige maskiner har bare mekanisk slag og er bortimot ubrukelig på armert betong. En maskin med pneumatisk slag er det du vil ha, type Hilti. Denne borrer som i smør, et hull er kanskje 10 sekunder. Jeg ville lånt/leid en maskin var jeg deg.

10 sekunder og smør høres bedre ut ja!
For meg føltes det mer en et par timers "spikking med sløv kniv" på et fjell eller stor stein 🙁

 

17 hours ago, sedsberg said:

Du har brukt fullstendig feil verktøy. En vanlig borremaskin vil kun rotere borret. Slagfunksjonen er bare at den vil slå borret i roterende retning hvis det blir motstand. Ellers vil det som du sier bare skrape overflaten.

En ordentlig slagborremaskin/borrhammer slår borret hardt inn og ut. Som en meisel.

Så det er usannsynlig at Plankeby sitt forslag (se sitat ovenfor i denne meldingen) om å forsøke igjen med samme boremaskin, bare med skikkelig kvalitetsbor vil fungere, eller at det bare vil ta lenger tid?
Hvor hen får man leid slike maskiner, og hva må man regne med å betale? Har jeg planlagt godt trenger jeg ikke mer enn 2-3 timer fra jeg henter til jeg leverer tilbake om jeg har planlagt alt på forhånd.
Er det slagboremaskin jeg skal spørre etter? Har kikket litt på prisjakt.no under boremaskiner og der finnes både "slaghammer" og "borhammer". Hva er forskjellen, og hva trenger jeg til dette bruket? Gjetter på at noen av disse er bedre egnet til å slå ifra hverandre mur og er dermed ganske røffe og kraftige mens det jeg trenger er jo å bore noen fine og (relativt iallefall) nøyaktige småhull som er tilpasset det jeg skal sette opp (gardinstang, rullegardin, bilder osv.). En syl (eler tilsvarende for mur) er vel ikke så dumt å starte med.

Så det er altså betong som vegger i en blokkleilighet er laget av, og ikke mur? Det ble nevnt armert betong i denne tråden. Hva er forskjellen på de to?
Er det slik at det finnes både betongbor og murbor, eller er det begreper som blandes og brukes om hverandre?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Du kan leie mange steder. I mitt nærområde er det flere byggevarebutikker, for eksempel Obs Bygg, og Clas Ohlson som leier ut verktøy. Du kan også kjøpe en, dersom du regner med å bruke den flere ganger. For eksempel denne med disse til (20 % rabatt i dag). På ingen måte utstyr i kvalitet for håndverkere, men holder fint til "hjemmebruk".

Jeg har flyttet fra villa og kvittet meg med alt verktøyet jeg hadde, men har leid denne modellen fra CO ved et par anledninger, den funker fint til det bruket du beskriver.

Lenke til kommentar

Takk for fyldig tilbakemelding, flott. Når jeg nevte jern i vegg så erfarte jeg det selv, tenkte ikke på hva det var før litt etter, derfor jeg nevnte det.

6 mm hull er litt størrelse, så mer for meg 4 mm. Viste til bor fra Bosch.

Husker bor jeg hadde ble slitt i tuppen foran, det ble ikke Bosch bor. Et slagborr har pulserende hogg i mur samtidig ned rotasjon. Det er "hoggene" som bidrar til at man kommer innover i mur.

Det tar tid med vanlig enkel drill, så jeg støtter absolutt leie av maskin hvis det er mer enn en rullegardin som skal opp.

Bodde i slik blokk før 😬

Alle byggevarehus vet hva du trenger å leie når du sier borre i murvegg. 

Hva med styret i blokka, hender det er hyggelige sjeler der som vil låne deg maskin....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
minimax skrev (2 timer siden):

Så med med min vanlige 710W Black & Decker boremaskin (med "slagbor" innstilling) og et skikkelig kvalitetsbor skulle det gått an å bore hullene?

Ja, men det vil gå raskere med en skikkelig borhammer som flere i tråden har nevnt. Dyrere bor kan brukes på flere hull før det blir slitt ut men til et pat enkle hull hjemme kan du klare deg med vanlige bor fra Clas Ohlson. 

edit: jeg har selv settet med

bor som Zanta lenker til og er fornøyd med det.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Zanta og Ilpostino: takk igjen for gode tips!

Jeg prøver å ikke fylle opp med enda flere verktøy (har litt for mange allerede som opptar mye plass), men takket være tipsene jeg fikk om utleie ser jeg at Clas Ohlson leier ut Ryobi R18SDS-0 borhammer for kr. 99,- pr. døgn. Og ettersom jeg har en Clas Ohlson ikke så langt unna passer dette så snart butikkene åpner opp igjen... en gang.


Den selges visst også hos Clas Ohlson for kr. 1600,- og ut fra det jeg leser kan den også brukes som en vanlig boremaskin. Isåfall kan den kanskje erstatte min gamle "vanlige" 710W boremaskin og i tillegg la meg bore i betong! Litt skeptisk til batteridrift (har sjelden hatt bruk for dette og liker ikke tanken på å måtte forberede meg med oppladet batteri. Kanskje også noe svakere effekt enn de som plugges rett inn i veggkontakten, eller?).
Da ser jeg at Clas Ohlson også selger Bosch PBH-2500-RE borhammer for kr. 1350,- som bruker vanlig 230V med ledning (litt billigere også). Kanskje noen kjenner til noen av disse? Foretrekker å betale litt mer for et annerkjent kvalitetsmerke selv om Biltema eller Clas Ohlson (CoCraft) sikkert fungerer greit for mange. Om disse er brukbare (kanskje andre modeller også i lignende prissjikt hos andre butikker) har jeg jo valgmuligheter mellom leie eller kjøp.... trodde i utgangspunktet at slike boremaskiner kostet 5-10 ganger så mye, så dette var gode nyheter!

Plankeby: jeg er faktisk litt usikker på hvor store hull jeg trenger å bore.... skruer jeg fant som passet festene til rullegardinene er 4mm og de tilhørende plastpluggene er 6mm på det tykkeste, så da regnet jeg med at 6mm hull i veggen ble riktig. Har jeg misforstått? Jeg må nok uansett bore nye og bedre hull når jeg får leid/kjøpt skikkelig boremaskin.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (55 minutter siden):

Zanta og Ilpostino: takk igjen for gode tips!

NP. Jeg delte langt på vei skepsisen din til batteridrevne verktøy frem til for et par år siden. da gikk jeg så å si helt over til blå Bosch og bland annet en GSR 18V-85 C Bosch. den har borhammer-funksjon. Den er i og for seg ikke noe å hoppe i taket for men den gjør susen hvis jeg skal bore noen småhull i mur / betong.  Jeg har 2x batterier som hver seg er på 6Ah som holder ganske lenge, selv når jeg kapper betongheller med den batteridrevne vinkelsliperen min. Jeg har en stor borhammer som jeg har brukt når jeg har laget brygger og sånn men den gidder jeg ikke dra frem for småjobber. 

 

Lenke til kommentar

Mye tull og vas i denne tråden, har selv brukt en vanlig elektrisk drill fra Biltema for å borre hull i terasse søyler til plastplugger for ekspansjons bolter 6mm, gikk helt greitt med vanlig salgfunksjon å Biltema betongborr.

Hilsen en som har både Sds pluss, Max, og Cobra bergborremaskin.

Så at trådstarter ikke skulle greie å borre 4 6mm hull i betong med en elektrisk drill med slagfunksjon nei det blir bare tull, da har han truffet noe annet enn betong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...