Gå til innhold

Et 2000 meter høyt betongtårn kan gi energi på månen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  

47 minutes ago, Simen1 said:

Hvorfor så høyt? Stormannsgalskap? Det er jo ikke mer sol lengre oppe og det er vel mer enn nok bredde å ta av i terrenget.

Lurte også på det.

Men uten de begrensning tyngdekraft, vær og jordskjelv som nevnt i artikkelen, er det kanskje enklest med minst mulig grunnflate.

Utover det betyr det faktum at det alltid er sol der ikke at solen alltid står i samme retning, så en form for rotasjon er vel nødvendig. Og den kan tenkes blir også lettere med et tårn istedenfor noe som er langstrakt i horisontal retning og kaster skygge på seg selv.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

 

43 minutes ago, Simen1 said:

Hvorfor så høyt? Stormannsgalskap? Det er jo ikke mer sol lengre oppe og det er vel mer enn nok bredde å ta av i terrenget.

 Fordi det er ikke alltid dag på Månen heller men bare nesten, når du befinner deg ved aktuell sydpol vel og bemerke. Men med ett tårn ad den høyden så kommer du ut av Månens egen skygge i mørketiden. Enkelt på papiret, ikke fullt så enkelt å gjennomføre.

En batteripakke gir muligens ikke nok overlapp eller de ser for seg at det er enklere å skaffe byggematrialer til ett tårn enn en batteripakke på månen.

En liten atomreaktor derimot al.a. ubåt size etc. tror jeg hadde gjort mer susen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@EremittPåTur Godt poeng det med ikke alltid sol (jeg tok artikkelen bokstavelig og trodde det var sol alltid, men nettet er uenig).

@trikola Det høres ikke ut som et godt poeng. Mindre grunnflate betyr også at vekta fordeles over en mindre flate og da må også grunnforholdene være mer til å stole på under det aktuelle punktet. Med en større grunnflate trenger man mindre hensyn til grunnforhold. En annen ting er at selv om tårnet bygges av stedlige materialer så skal det også fraktes opp mot toppen i byggeperioden. Noe som vil bety mer transport desto høyere tårnet er.

@EremittPåTur Angående atomreaktor, eller nærmere bestemt RTG (peltier-elementer drevet av varmestrømmen fra en radioaktiv kilde til kjøleflater), så tror jeg det er smartere å bygge et system av isolerte termiske masser og bruke peltiér-elementene på den. For eksempel bygge tårnet sånn at det er en flate mot sola, en alltid mot skygge og en glippe mellom disse (vakuum isolerer godt), der man kan ha peltiér-elementer som utnytter temperaturforskjellen til å genererer strøm. Godstykkelsen på regolitt-betongen definerer lagringskapasiteten (kraft * antall dager) det den kan levere strøm tross mørketid (som varer maks 5 dager i høyden 10m over bakken). Det termiske lagret kan god hjelpes av en varmeisolerende folie som fungerer som solkonsentrerende reflektor på den ene siden og sperrer varmen inne når sola går ned.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen1 – 1 time siden

《Hvorfor så høyt? Stormannsgalskap? Det er jo ikke mer sol lengre oppe og det er vel mer enn nok bredde å ta av i terrenget.》

Ja det samme slo meg, de tenker vel å slå en høyderekord samtidig(?)

Hva med HMS for arbeiderne, en trampoline ved roten av tårnet, og en tur(orbit) rundt månen for den som faller ned?

《Beklager forsinkelsen sjef, jeg falt ned og måtte ta en "strafferunde"...》

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

 

@EremittPåTur Angående atomreaktor, eller nærmere bestemt RTG (peltier-elementer drevet av varmestrømmen fra en radioaktiv kilde til kjøleflater), ...

Jeg ser hva du sikter til og det hadde nok funket, en RTG gir liten effekt, mulig ett tårn som du beskriver kan gjøres større og mer effektivt enñ RTG. Men man er fortsatt avhengig av sol hele tiden. Derfor jeg heller mot en ordentlig reaktor, med suplemang av solceller som backup.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (55 minutter siden):

Skal de fly betong og armeringsjern til månen, eller skal de utvinne dette på månen? Hvordan ser planene for dette ut?

Lokale råvarer til betongen i følge artikkelen. Betongen blir ikke noe vi er vant med fra jorda, men blir egentlig bare regolitt "månesand" som varmes opp til det blir klebrig og størkner. Aner ikke om det sorteres eller filtreres på forhånd så man får en god miks av mineraler.

Neppe noe armering, men det står ikke nevnt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Lokale råvarer til betongen i følge artikkelen. Betongen blir ikke noe vi er vant med fra jorda, men blir egentlig bare regolitt "månesand" som varmes opp til det blir klebrig og størkner. Aner ikke om det sorteres eller filtreres på forhånd så man får en god miks av mineraler.

Neppe noe armering, men det står ikke nevnt.

 

Spm. Er om det ikke hadde vert mulig å ha flere annlegg på bakken m solceller distribuert ved ulike lokasjoner slik at minst en lokasjon alltid er i sol. 

Mulig det både er tryggere og bedre enn ett slikt tårn. Men da må jeg se litt på kartene for å finne hvor store avstander det blir snakk om. Ett powergridd på måne so to say. Ikke sikkert deg er no mer gjennomførbart på kort sikt. Mye resurser som går med.

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (8 timer siden):

Spm. Er om det ikke hadde vert mulig å ha flere annlegg på bakken m solceller distribuert ved ulike lokasjoner slik at minst en lokasjon alltid er i sol. 

Mulig det både er tryggere og bedre enn ett slikt tårn. Men da må jeg se litt på kartene for å finne hvor store avstander det blir snakk om. Ett powergridd på måne so to say. Ikke sikkert deg er no mer gjennomførbart på kort sikt. Mye resurser som går med.

Det er jo mulig, men vanskelig/vektkrevende å bygge noe som skal frakte mye energi over noe særlig avstand. Månen har over 10 000 km omkrets. De kan neppe bygges enkelt av regolitt.

Pirkko Rygh skrev (37 minutter siden):

Hva om det skaper ubalanse ved rotasjon så månen til slutt virvler avgårde, i en eller annen retning 😮

Det er nok så små masser at det ikke har noe å si. Månen veier ca 73 477 000 000 000 000 000 000 kg

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge før "det grønne skiftet " søker om milliarder for å bygge vindmøller på månen - og tro meg - de kommer til å få pengene ! Pensjonsfondet lekker som en sil. Instruksen fra regjeringen er at pensjonsfondet skal kaste bort 100 milliarder på vindmøller ganske kjapt. Å bygge på månen er en OK plan. Så blir jorden ikke ødelagt. Pengene går tapt i begge tilfelle.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Pirkko Rygh said:

Hva om det skaper ubalanse ved rotasjon så månen til slutt virvler avgårde, i en eller annen retning 😮

Så vidt meg bekjent så virvler allerede månen i vei i en eller annen retning.

Har i grunnen gjort det lenge. :)

22 hours ago, Simen1 said:

Det er jo mulig, men vanskelig/vektkrevende å bygge noe som skal frakte mye energi over noe særlig avstand. Månen har over 10 000 km omkrets. De kan neppe bygges enkelt av regolitt.

Blir nok for lange strekk selv om de kan bygges betydelig nærmere. Er nok atomkraft som gjelder her som ellers. Evt. geotermisk. Men du skal nokså dypt. 

20140807-rise-3.jpg

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

I forbindelse med en artikkel om et mulig radioteleskop på baksiden av månen så regnet jeg litt på om man burde frakte en fiberoptisk kabel fra jorda og legge den fra midten av baksiden av månen til horisonten med utsikt mot jorda. Dvs 1/4 månens omkrets. Det er sånn røffly 2500 km. Selv med veldig lite beskyttelse rundt fiberen, 2mm, så ville en sånn kabel veid alt for mye for å frakte fra jorda. Så jeg endret regnestykket og regnet på hvor mange tårn man trengte for å skape trådløse relestasjoner like langt, uten at stasjonene havnet under horisonten, sett fra tårn til tårn. Jeg kom fram til at det også var vanskelig å frakte fra jorda (jeg regnet på karbonfiber-"fiskestenger" a 100 meters høyde), men med regolitt-betong burde det være veldig overkommelig. Alt som trengs er en robot som klarer å bygge tårnene raskt nok, og deretter installere elektronikken på hvert tårn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...