Gå til innhold

Kvinner er blitt så redde at de er nødt til å ta med joggesko på byen


Lovliggjøre pepperspray for selvforsvarshensyn for udømte borgere?   

68 stemmer

  1. 1. Lovliggjøre pepperspray for selvforsvarshensyn for udømte borgere?

    • Ja
      42
    • Nei
      26


Anbefalte innlegg

Nødretten tillater lovbrudd for selvforsvar, så på en måte er det lov å bruke våpen i rette situasjon, men ikke lov å kjøpe eller eie en del '''våpen''. Personlig ville jeg ikke brydd meg om en bot eller fengsel som konsekvens, om jeg reddet meg selv fra voldtekt, da ville min rettsak belyset noe som skurrer med våpenloven og nødretten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rkdka/uproblematisk-aa-ta-liv-i-selvforsvar 
'' - For meg er kone og barn - familien - det viktigste på jord. Jeg ser ingen problemer i å ta liv i forsvar for andre mennesker. Det er et grunnleggende instinkt i en familiemann, forteller den frikjente trebarnsfaren til VG. ''
Fant dette ved ett raskt søk, har ikke hørt så mye om fengsling pga selvforsvar, det er kanskje ikke ett omfattende problem i Norge?
Det er umulig å vite på forhånd, men jeg tror nesten alle foreldre ville drept for å forsvare sine barn, det er også inntrykket jeg har fått i oppveksten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, Camlon said:

Det verste er Jernbanetorget om natten. 

Å vandre i det området klokken 3 om natten er ikke trygt.

12392950.jpg?imageId=12392950&width=2120

https://www.tv2.no/a/12392930/

Statistikken er nesten tolv år gammel. Siden den tid har man bygget om utearealene rundt Oslo S og gjort det til en betydelig mer åpen plass. Jeg ville blitt forbauset om samme kart gjelder i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Camlon said:

Har du noen nyere statistikk?

Nei, men det er vel naturlig å tro at det er færre ran ved Jernbanetorget etter at rusmiljøene er flyttet bort? 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, PingEnt said:

Nei, men det er vel naturlig å tro at det er færre ran ved Jernbanetorget etter at rusmiljøene er flyttet bort? 

Det er ikke de som raner.

Det er fortsatt mange historier om ran på jernbanetorget. Det ville vært interessant å se om det har blitt litt bedre. Men uansett så ville jeg holdt meg unna Jernbanetorget og Grønland etter klokken 12.

Her så sier de at store deler av kriminaliteten idag skjer i sentrum. Så hvis en stor del ikke skjer på jernbanetorget, hvor skjer de?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/0nlzk6/i-denne-delen-av-oslo-skjer-116-prosent-av-all-kriminalitet-i-hele-no

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (50 minutter siden):

Nødretten tillater lovbrudd for selvforsvar, så på en måte er det lov å bruke våpen i rette situasjon, men ikke lov å kjøpe eller eie en del '''våpen''. Personlig ville jeg ikke brydd meg om en bot eller fengsel som konsekvens, om jeg reddet meg selv fra voldtekt, da ville min rettsak belyset noe som skurrer med våpenloven og nødretten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rkdka/uproblematisk-aa-ta-liv-i-selvforsvar 
'' - For meg er kone og barn - familien - det viktigste på jord. Jeg ser ingen problemer i å ta liv i forsvar for andre mennesker. Det er et grunnleggende instinkt i en familiemann, forteller den frikjente trebarnsfaren til VG. ''
Fant dette ved ett raskt søk, har ikke hørt så mye om fengsling pga selvforsvar, det er kanskje ikke ett omfattende problem i Norge?
Det er umulig å vite på forhånd, men jeg tror nesten alle foreldre ville drept for å forsvare sine barn, det er også inntrykket jeg har fått i oppveksten :) 

...du siterer et tilfelle hvor en mann skyter en annen mann han ikke kjente, og skyter mot en bil med en annen person, uten å vite hvem disse personene er eller hva de vil, og blir frikjent, på bakgrunn av en telefonsa-tale vi bare har gjerningspersonen sin egne beskrivelse av -- en person som ventet med skarpladd rifle i vinduet da bilen ankom, og skjøt før offeret ringte på døren.
Det var tydelig overlegg, da vedkommende løy om å ha sett en blank gjenstand, og plasserte et våpen på offeret, og løy om å ha blitt angrepet.

...hva ville skjedd om han ikke hadde skytevåpen..?
Realistisk sett, så ville ingen blitt skadet.

Men gjerningspersonen sin holdning er bare absurd:

Sitat

- Alle som har peiling på juss har kost seg med saken. Det er finurlig, ikke sant? Allerede under avhør hos Kripos fikk jeg vite at dette var finjuss og kunne gå helt til Høyesterett. De kalte det en interessant juridisk sak, sier familiefaren til VG.

Sitat

Han legger ikke skjul på at han i ettertid forsøkte å lure politiet til å tro at Sagen utgjorde enn større trussel enn hva som var tilfelle ved å plassere våpen på offeret.

Og apropos trådens tema; gjerningspersonen var en person som ofte kom med trusler mot andre:

Sitat

50-åringen er også tiltalt for et par anledninger av trusler mot en jevnaldrende kvinne i Ski. Den nå varetektsfengslede mannen skal ha truet kvinnen som var ute og gikk tur med hunden sin i bånd.


Mann tiltalt for Ski-drapet – VG

 

Sitat

 

Også flere naboer VG Nett har vært i kontakt med sier de ikke er overrasket over det som har skjedd. Tvert i mot fryktet de at noe dramatisk skulle skje på adressen som søndag ble åsted for et drap.

En person forteller at de for sikkerhetsskyld pleide å låse dørene om natta i frykt for at noe kunne hende mens de sov.

Han sier også at flere av naboene hatt ubehagelige opplevelser i møte med den antatte gjerningsmannen.

 

Naboer ikke overrasket over drapet – VG
 

Sitat

 

Samme person har også vist det som fremstår som truende oppførsel på diskusjonsforum på internett.

Etter en opphetet debatt i et forum truer mannen tilsynelatende med å oppsøke kvinnen han diskuterer med hjemme. Han opplyser deretter at han kan komme til å oppsøke henne hjemme.

Etter kvinnen kommer med tilsvar til mannen, blir hun anmeldt. Denne kvinnen sier til VG Nett at hun ble anmeldt av mannen for noen av sine uttalelser, men at saken ble henlagt av politiet.

Ifølge henne har mannen kranglet med svært mange på dette diskusjonsforumet og i den forbindelse skal han ha anmeldt flere personer han diskuterte med.

 


...og vi har bare gjerningspersonen sitt ord for at det faktisk kom trusler mot ham fra offeret -- når trusler åpenbart er gjerningspersonens egne modus operandi, og han åpenbart er et troll med historie med å misbruker politianmeldelser når det ikke faktisk er nødvendig. 

Drapssiktet ringte politiet før drapet – VG

---

Jeg håper i det lengste at de fratok mannen retten til å eie våpen, for saken minnet svært mye om saken om den drapstruede "direktøren", og er en påminnelse om at det er voldelige psykopater blant oss som bare venter på sjansen til å få drept noen.
Direktør Øystein (42) nær drept med kniv - nå er han selv tiltalt for vold (tv2.no)

...

Og våpen kjøpt til selvforsvar brukes statistisk sett oftere mot uskyldige enn i reellt selvforsvar, og i reellt selvforsvar så vil de fremdes oftere brukes i tilfeller hvor trusselen var avverget eller etter forholdet, enn i for å forhindre forbrytelser å finne sted.
Det er simpelthen tryggere for samfunnet og spesielt mennesker som føler seg truet å ikke eie våpen av noen art, laget for selvforsvarsbruk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ansett mer politi

Når man ringer til politiet så skal de komme på 10 minutter, nesten hvor som helst i landet og for nesten hva som helst.
Dette fungerte bedre før politireformen

Ambulansen og Brannvesenet har slike krav, så hvorfor ikke politiet?

Nesten hver dag jeg er ute å kjører ser jeg enten brannbil eller ambulanse, men politibiler er sjelden vare.
Enda sjeldnere om vi utelukker UP, som stort sett bare driver med fartskontroller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
30 minutes ago, Camlon said:

Her så sier de at store deler av kriminaliteten idag skjer i sentrum. Så hvis en stor del ikke skjer på jernbanetorget, hvor skjer de?

Nå har jeg nesten ikke vært i sentrum siden pandemien startet, men Storgata spesielt ved Gunerius er vel det nye belasta stedet i Oslo. Tror det vel så mye har å gjøre med at de bygger og renoverer der, så det hele er ganske mørkt og uoversiktelig på nattestid.

Lenke til kommentar
aomt skrev (9 timer siden):

Eg (ein mann) har lite å stille med mot noen som bola seg og har kniv. Skal vi tillate våpen? 

Ifølge loven så er det lov med kniv, så lenge du har den med for å bruke den til noe lovlig.

Det samme med alt annet som kan være våpen.

Er jeg mindre farlig i arbeidsbuksa enn i dongeribuksa?
Bærer kniv i arbeidsbuksa i butikker og på byen.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

Nå har jeg nesten ikke vært i sentrum siden pandemien startet, men Storgata spesielt ved Gunerius er vel det nye belasta stedet i Oslo. Tror det vel så mye har å gjøre med at de bygger og renoverer der, så det hele er ganske mørkt og uoversiktelig på nattestid.

Det trenger ikke å være mørkt og uoversiktelig for at ran skal skje. Du kan like så godt bli ranet på åpen gate med folk rundt deg.

Storgata har ikke nok folk. Om kriminaliteten har flyttet seg så er det til et annet knytepunkt som Nasjonalteateret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Det trenger ikke å være mørkt og uoversiktelig for at ran skal skje. Du kan like så godt bli ranet på åpen gate med folk rundt deg.

Storgata har ikke nok folk. Om kriminaliteten har flyttet seg så er det til et annet knytepunkt som Nasjonalteateret.

Har du vært i Storgata i de siste årene? Det er betydelig flere folk der. Mer narkosalg. 

Det trenger ikke være uoversiktlig, men det hjelper godt til å kunne rane i fred.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Ifølge loven så er det lov med kniv, så lenge du har den med for å bruke den til noe lovlig.

Det samme med alt annet som kan være våpen.

Er jeg mindre farlig i arbeidsbuksa enn i dongeribuksa?
Bærer kniv i arbeidsbuksa i butikker og på byen.

En kan vel heller si det slik at det som hovedregel ikke er lov til å bære kniv, og det er ikke akkurat buksa som gjør en mer farligere. Du er vel enig i at selv uansett bukse så blir det farligere med den kniven i f.eks med uteliv og alkohol enn at en er på vei til en leilighet for å legge strie på veggene?

Det er lov å kutte kjøtt men det tillatter ikke at en går med kjøttøks ute for det.

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (4 minutter siden):

Du er vel enig i at selv uansett bukse så blir det farligere med den kniven i f.eks med uteliv og alkohol enn at en er på vei til en leilighet for å legge strie på veggene?

Da skriver man i loven at det er forbudt å bære kniv i beruset tilstand.
Bot på 10k og beslag av kniv, ingen unskyldninger om en blir tatt ruset med kniv.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Da skriver man i loven at det er forbudt å bære kniv i beruset tilstand.
Bot på 10k og beslag av kniv, ingen unskyldninger om en blir tatt ruset med kniv.

En trenger ikke det når det er forbudt å bære kniv på offentlig sted, som hovedregel. 
 

Selv om det er lov med kniv til aktverdige formål betyr ikke det det samme som at hvis en skal bruke kniven til noe som er lovlig at det da er lov til å bære kniv på offentlig plass. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Har du vært i Storgata i de siste årene? Det er betydelig flere folk der. Mer narkosalg. 

Det trenger ikke være uoversiktlig, men det hjelper godt til å kunne rane i fred.

Har hørt litt av hvert om Storgata ja. En kompis av en god venninne av meg opplevde å se at en kar ble spiddet i hodet med et kosteskaft. 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Eller Solsiden a la Trondheim om du vil, men der er det mest blodharry selv om det hver gang jeg har vært der blitt blålys fordi noen lokale helter finner ut at de skal ha brytekamp med hverandre.

Har vært på Solsiden mange ganger en sen fredag og lørdagskveld. Har aldri opplevd at det har vært brytekamper der 😛 Har faktisk aldri hatt veldig skumle opplevelser i Trondheim, verken i edru tilstand eller dritings, og jeg har vært i store deler av byen.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 minutes ago, Mr.Duklain said:

Har vært på Solsiden mange ganger en sen fredag og lørdagskveld. Har aldri opplevd at det har vært brytekamper der 😛 Har faktisk aldri hatt veldig skumle opplevelser i Trondheim, verken i edru tilstand eller dritings, og jeg har vært i store deler av byen.  

På en annen side har jeg heller aldri hatt noen skumle opplevelser i Oslo sentrum, og jeg har vært i store deler av byen. Det skjer litt flere overfall i Oslo enn i Stavanger, Bergen og Trondheim (sjekket, Oslo har vel 11 anmeldte voldstilfeller per 1000. innbygger per år, Bergen, Stavanger rundt 8, og Trondheim 6 ). Det er litt mer voldskriminalitet i Oslo (38% mer enn i Bergen og Stavanger), men mye av det ekstra er gjengopprør som ikke berører deg som går på byen. Sammenliknet med byer ellers i Europa er nok Oslo veldig, veldig trygg hvis en sammenlikner med andre byer i lik størrelse.

Verste opplevelse jeg har hatt var faktisk ved parkeringsplassen ved Skar for en god del år siden (Skar er langt uti Maridalen, altså langt utenfor bysentrum, for dem som ikke vet) da jeg ventet på bussen hjem en kveld. Da var det en bil som ruset motoren og hadde lyskasterne rettet mot bussholdeplassen hvor jeg satt alene. Skjedde ikke noe mer enn det, da.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...