Gå til innhold

Kvinner er blitt så redde at de er nødt til å ta med joggesko på byen


Lovliggjøre pepperspray for selvforsvarshensyn for udømte borgere?   

68 stemmer

  1. 1. Lovliggjøre pepperspray for selvforsvarshensyn for udømte borgere?

    • Ja
      42
    • Nei
      26


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/kvinner-er-redde-for-a-ga-hjem-alene-i-morket_-_-du-foler-deg-utrygg-1.15424189

Kvinner føler seg nå så lite trygge at de tar med løpesko for å kunne løpe fra voldsmenn. Et av synspunktene er at kvinner ikke har noe å stille opp med imot menn. 

Det er selvfølgelig mye sannhet i det. Og løsningen er ikke særlig vanskelig. Staten lovliggjør umiddelbart oppbevaring av pepperspray på sin person i selvforsvarsøyemed. 

Vi er nødt til å handle før flere kvinner blir drept eller grovt misbrukt. Politikerne kan ikke sove lenger. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (27 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/kvinner-er-redde-for-a-ga-hjem-alene-i-morket_-_-du-foler-deg-utrygg-1.15424189

Kvinner føler seg nå så lite trygge at de tar med løpesko for å kunne løpe fra voldsmenn. Et av synspunktene er at kvinner ikke har noe å stille opp med imot menn. 

Det er selvfølgelig mye sannhet i det. Og løsningen er ikke særlig vanskelig. Staten lovliggjør umiddelbart oppbevaring av pepperspray på sin person i selvforsvarsøyemed. 

Vi er nødt til å handle før flere kvinner blir drept eller grovt misbrukt. Politikerne kan ikke sove lenger. 

Jeg forstår tanken, samtidig så er jeg usikker på om det hjelper. Rekker man spraye, klarer man treffe, hva hvis gjerningsmannen blir forbannet og ikke så påvirket av sprayen?  Jeg er usikker på om slik spray er bra nok til å stoppe overfallsmenn, jeg tror dessverre kvinner er nødt til å bare være inneforstått med at risken er der, og at man bør bevege seg i grupper, evt ta drosje når man skal hjem. 

Gjerningsmenn kan jo også ha slik spray, spraye først og sette offeret ut av spill

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Står ikke nylig ankomne asylsøkere fra muslimske land der utspjåka fulle damer blir sett på som fritt vilt for de fleste overfallsvoldtekter?

Sitat

Tall fra Oslo-politiets volds— og sedelighetsseksjon viser at samtlige 41 anmeldte overfallsvoldtekter i årene 2006-2008 involverer en ikke-vestlig gjerningsmann.

- Gjerningspersonene er relativt unge menn som kommer fra andre land. De er ofte asylsøkere og kommer ofte fra traumatiserte land eller land med et helt annet kvinnesyn enn vi har i Norge, sier leder Hanne Kristin Rohde ved Oslo-politiets volds- og sedelighetsseksjon til NRK.

 

Det er menn med kurdisk eller afrikansk bakgrunn som dominerer statistikken, og politiet mener det trengs mer forebyggende arbeid blant menn med innvandrerbakgrunn.

Statistikk fra tidligere år viser at personer med en utenlandsk bakgrunn blir stadig mer overrepresentert blant gjerningspersonene i de anmeldte voldtektene, sett i forhold til befolkningssammensetningen i Oslo.

Stadig mer overrepresentert

Ifølge politiets rapport «Voldtekt i Oslo 2007» hadde 72,8 % av gjerningsmennene det året en annen landbakgrunn enn norsk. Ved en tilsvarende undersøkelse i 2004 lå dette tallet på 63,2 % og i 2001 på 53 %. Disse tallene gjald samtlige voldtekter. Andelen utenlandske gjerningsmenn bak overfallsvoldtekter har vært gjennomgående høyere.

Hanne Kristin Rohde sier til NRK at gjerningsmennene enten er traumatiserte eller psykisk skadet, eller at de kommer fra et land der vold mot kvinner er vanlig.

— Vi ser at flere av dem har et kvinnesyn som tilsier at de når som helst kan ta kontroll over andre personer, da helst kvinner, sier Rohde.

For tre uker siden ble en egyptisk mann tiltalt for å ha voldtatt eller forsøkt å voldta til sammen åtte kvinner i tidsrommet 1998 til 2007. Denne saken ble av politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby karakterisert som den mest alvorlige voldtektssaken i Oslo i moderne tid. Mannen er nå

https://www.aftenposten.no/norge/i/eK3oy/innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-oslo

Statistisk sett bør norske damer være mye mer redde for norsk menn på byen. Det er vel de som begår flest voldtekter her i landet.

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/voldtekt-og-seksuallovbrudd/voldtektssituasjonen-i-norge-2019.pdf

Ett av problemene i Norge er at det er veldig få folk utendørs midt på natta når byen stenger. Det er ikke slik som i varmere strøk i Asia der man har natt marked og fullt kjør omtrent hele døgnet.

Hvis jeg var dame ville jeg tenkt meg om før jeg drakk med full og gikk hjem alene fra byen. Det gjør ikke jeg som mann en gang. De gangene jeg har vært ute på byen i Oslo har jeg alltid tatt taxi hjem.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Baranladion said:

Jeg forstår tanken, samtidig så er jeg usikker på om det hjelper. Rekker man spraye, klarer man treffe, hva hvis gjerningsmannen blir forbannet og ikke så påvirket av sprayen?

Etter den logikken bør de ikke forsøke å gjøre motstsnd i det hele tatt, hva om motstanden bare gjør gjerningsmannen forbanna. Det er en fin mentalitet å ha om man bare vil overgi seg og la seg misbruke

Quote

Jeg er usikker på om slik spray er bra nok til å stoppe overfallsmenn, 

Det er godt nok til å sette en person ut av spill i noen minutter, som er nok til å komme seg unna

Quote

Gjerningsmenn kan jo også ha slik spray, spraye først og sette offeret ut av spill

Da er det høy sjanse for at de får stoffet på seg selv også, da de blir i nærkontakt med offeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trygghet kommer fra et trygt samfunn, ikke fra kilder til falsk trygghet.
Forsvarsspray er som å ha et balltre i bilen i stedet for sikkerhetsbelte.

...det er også et element av falsk følelse av utrygghet her som bør rettes opp i;
Det å gå på en privat fest og bare oppholde seg der er betydelig 'farligere' for jenter enn å gå hjem alene fra byen.
Det er også 'farligere' for dem å være alene sammen med en mann de kjenner, spesielt om en av dem har alkohol innabords eller det er kveld nærmer seg leggetid.

...og løsningen på dette problemet er ironisk nok det samme for alle problemstillingene for kvinner:
Ikke vær alene utenfor hjemmet uten at det er en edru og pålitelig person i nærheten.

All erfaring tilsier at våpen bare gjør kvinner mer utrygge.
Lydalarmer gir større trygghet, da de ikke kan brukes til å skade dem.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Trygghet kommer fra et trygt samfunn, ikke fra kilder til falsk trygghet.
Forsvarsspray er som å ha et balltre i bilen i stedet for sikkerhetsbelte.

...det er også et element av falsk følelse av utrygghet her som bør rettes opp i;
Det å gå på en privat fest og bare oppholde seg der er betydelig 'farligere' for jenter enn å gå hjem alene fra byen.
Det er også 'farligere' for dem å være alene sammen med en mann de kjenner, spesielt om en av dem har alkohol innabords eller det er kveld nærmer seg leggetid.

...og løsningen på dette problemet er ironisk nok det samme for alle problemstillingene for kvinner:
Ikke vær alene utenfor hjemmet uten at det er en edru og pålitelig person i nærheten.

All erfaring tilsier at våpen bare gjør kvinner mer utrygge.
Lydalarmer gir større trygghet, da de ikke kan brukes til å skade dem.

Problemet er at en del kvinner mener det er en menneskerett å drikke seg sanseløs og vandre hjem fra byen og likevel ikke bli utsatt for overgrep. Noe som dessverre er en utopi. Jeg er mann og drikker meg aldri full annet enn når jeg er hjemme i trygge omgivelser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Problemet er at en del kvinner mener det er en menneskerett å drikke seg sanseløs og vandre hjem fra byen og likevel ikke bli utsatt for overgrep. Noe som dessverre er en utopi. Jeg er mann og drikker meg aldri full annet enn når jeg er hjemme i trygge omgivelser.

Det er vel strengt tatt en menneskerett for alle, selv om det som du sier dessverre alltid er en risiko forbundet med det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det er vel strengt tatt en menneskerett for alle, selv om det som du sier dessverre alltid er en risiko forbundet med det. 

Ja i en ideell verden. Men så må vi erkjenne at vi dessverre lever i en menneskelig verden. Da virker det dumt å bevisst utsette seg for risiko. Spleis på en taxi med venninnegjengen, billig forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Det er også 'farligere' for dem å være alene sammen med en mann de kjenner, spesielt om en av dem har alkohol innabords eller det er kveld nærmer seg leggetid.

Det er fortsatt en stor forskjell. Når du er alene med en mann du kjenner, så har du gitt han tilitt. Det var kanskje et dumt valg, men det er fortsatt et valg.

Å bli voldtatt på gata av en gruppe med menn er ikke noe man kan unngå uten å holde seg hjemme. Det er derfor ekstremt traumatiserende.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Ok så en kvinne blir overfalt i Ashford og kvinner i Oslo er redde? geez.

Sosiale medier fører til at folk i Norge plukker opp ting fra hele verden som kanskje ikke er direkte overførbare til norske forhold. Sist nå i sommer med black lives matter. Nå er vold mot kvinner ett betydelig tørre problem i Norge enn politivold mot fargede.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Det er fortsatt en stor forskjell. Når du er alene med en mann du kjenner, så har du gitt han tilitt. Det var kanskje et dumt valg, men det er fortsatt et valg.

Å bli voldtatt på gata av en gruppe med menn er ikke noe man kan unngå uten å holde seg hjemme. Det er derfor ekstremt traumatiserende.

En enkel måte å unngå å bli utsatt for en overfallsvoldtekt er å ikke gå hjem alene fra byen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke, sier nå jeg. Hvis kvinner "føler" det sånn, er det jo bare å lovliggjøre det her så de kan "føle" noe annet. Det har uansett lite å si for realitetene, og hverdagen blir hverken mer trygg eller utrygg av den grunn. Å gidde å krangle om det her blir litt som å gidde å krangle om fargene på gardinene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (48 minutter siden):

Gjerningsmenn kan jo også ha slik spray, spraye først og sette offeret ut av spill

Det er nesten garantert at ein potensiell overfallsmann som alt er mentalt forberedt vil være villig og forberedt på å bruke vold fyrst. 

Vanlige folk på gata har moralske sperrer mot å bruke vold, noko som fort fører til at ein reagerer for seint. 

Reagerer ein for fort med peppersprayen så er det ein stor fare at ein sjølv blir dømt for overfall om voldsbruken ikkje var berettiga. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...