Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rtx 3070 lav ytelse.. "krise"


Anbefalte innlegg

Har akkurat oppgradert fra 1070 ti til et gigabyte rtx 3070 vision. 

Etter jeg byttet skjermkort virker det som pcn yter dårligere. gledet meg til å virkelig trykke til på Warezone, men etter å ha startet spillet og kommet litt i gang merker jeg at det er noe som ikke stemmer..  Først faller jeg ut av spillet flere ganger før jeg går igjennom alle innstillinger i spillet. Ser da jeg varierer mellom 90-110 Fps i spillet på 1440p. endret på instillinger igjen og ser jeg da får akkurat samme resultat med alt på LOW som jeg gjør på high og ultra. prøvde deretter med 1080p uten endring i fps....

Når jeg overvåker under game eller benchmark ligger cpu o gpu på følgende

- CPU 50-70% 

- GPU 50-80% (noen få ganger kommer den seg opp i 90)

virker det som er flere på det store nette som har hatt samme problemene, men uten å finne en løsning. 

 

Har gjort følgende uten resultat: 

- oppdatert bios

- formatert pcn

- lastet ned spill på nytt 

- installert nyeste driver på skjermkort 

- satt øsnket strømforbuk til maksimalt

 

bruker i dag:

- Gigabyte 3070 vision 

- ryzen 5 3600

- Msi 470 Gaming plus 

- 16 gb ram 3000 mhz

( har til og med vurdert om det kan være PSU ( coolermaster 650w) skal sies at denne er noe gammel ) 

Alle råd er gode råd akkurat nå :) 

Endret av Pinkhealer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med MSI Afterburner så kan du se hvorfor kortet ikke yter mer enn det gjør. Der kan du se på verdiene til Temp limit, Power limit, Voltage limit og No load limit, hvis verdien er 1 så skjønner du hva som holder kortet tilbake. Disse, og andre parametre som temperatur, fps++ kan du vise på skjermen i sanntid mens du spiller hvis du åpner settings -> Monitoring. Velg det du vil se på skjermen og kryss av for "show in on-screen display", og velger om det skal være tekst eller en graf.

Det er også en temperatur for GPU-minnet som ikke er synlig her, som kan være flaskehals hvis den er for varm. Gpu minnet er vanligvis ikke kjølt ned aktivt, og er avhengig av grei luftflyt over baksiden av kortet.

Kontroller CPU temperatur mens du allerede er i gang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du er CPU bound siden du får samme fps på high og low settings. Det er mulig det har noe med PSU å gjøre, men som andre har nevnt ville jeg tatt en titt på CPU først. 

 

Edit: Du er sikker på at PCIe sporet som grafikkortet er montert i kjører 16x?

Endret av Radford
Lenke til kommentar

Gigabyte er kjent for dårlige thermal pads mellom kjøler, gpu og minne. Hva ligger temperaturen på under load?

Det kan være at ingenting er defekt men det at 3070 produserer mye mer varme enn 1070 Ti. Prøv å game med sidedøren av. Får du bedre ytelse da er skjermkortet for varmt og senker ytelsen automatisk for å beskytte seg selv.

Hjelper ikke mer kjøling er det PSU som er for svak.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! 

temp både på cpu og GPU ser bra ut, cpu 68-70 grader underload og GPU 55-68 grader under load. 

kabinettet har god tilførsel av frisk luft og holder en jevn temp på 55 under gaming. 

Har selv misstenkt at PSU kan være synderen, kjører nå PCI x16 og alt skal være tilrettelagt for at det skal gå på skinner. 

ut fra hva jeg kan se i benchmark som er gjort så virker alt til å yte veldig bra, det som er merkelig er at dette bare forekommer på Warezone( Wz reabirth island: 160 FPS på ultra. 1440p, bedre her, men dypper ofte nedom 90-100 fps)  WZ issue?  noe som ikke overasker meg, men har nå slettet alt info fra batlenet og wz for å så lastet ned på nytt. hjelper ikke... 

 

veldig surt og ikke få det man forventer når man kjøpe et såpass dyrt skjermkort, men vender mot at problemet kan ligge et annet sted for nå.

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Pinkhealer skrev (På 19.3.2021 den 22.08):

Når jeg overvåker under game eller benchmark ligger cpu o gpu på følgende

- CPU 50-70% 

 

CPUen er flaskehals. Den viser ikke mer en 50-70 fordi spillet ikke bruker flere kjerner. Du mister en del ytelse pga tregt minne.

Har du satt XMP på minnet eller kjører det stock? Det ligger ikke på 3000Mhz hvis du ikke har gått inn i BIOS og forandret det.

Lenke til kommentar

Som @Pc Lynet og @Thor. mfl. skriver; 

Får du lest av temperatur på minnet på kortet? Er en artikkel på itavisen.no om at dårlig kjøling av minnet på enkelte 3080 og 3090 kan gi redusert ytelse. Ser du har 3070 men mulig samme problemstilling?

 

Pinkhealer skrev (På 19.3.2021 den 22.08):

Har gjort følgende uten resultat: 

- formatert pcn

Hva legger du i ‘formatert’? Hvis du har valgt en av fremgangsmåtene som beskrevet herkan det være at det ligger igjen gamle drivere, dll-er som ble brukt med 1070-kortet ditt og da ikke er optimale for 3070. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...