Gå til innhold

MdG vil bestemme hva du har til middag


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (1 time siden):

Hvis du sorterer på utslipp per innbygger (trykk to ganger på CO2 Emissions per capita (tons)), vil du oppdage at vi ikke er i nærheten av 64. plass. Jeg talte nå, og kom frem til 36. plass. Sverige har knapt halvparten av våre utslipp per innbygger.

Kina er forøvrig bedre enn oss per innbygger.

Kina har mange innbyggere, derfor. Totalt sett slipper de ut titalls ganger våre utslipp, så våre tiltak vil ha null effekt så lenge Kina får fortsette som før som de har fått tilattelse til gjennom Paris-avtalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (1 time siden):

Det er ingen som har sagt at Kina skal fritas ansvar, denne tråden handler om MdG sine foreslåtte klimatiltak vedrørende kosthold i Norge. Nå har jeg allerede sagt at et rasjoneringsprinsipp ikke vil ha noen positiv virkning, men en potensiell klimaavgift kan potensielt forsvares.

Akkurat, nordmenn som vil spise kjøtt i tradisjonell norsk mat skal straffes med avgift, mens kineserne skal slippe unna og fortsatt få slippe ut mange ganger våre utslipp.

 

N o r e n g skrev (1 time siden):

Så siden mennesker kan tenke og rasjonalisere skal vi ikke drepe dem, det argumentet kan jeg godt forstå.

Kan et spedbarn tenke og rasjonalisere som voksne mennesker kan? Hvis ja, har du et eksempel som skiller dem oss fra dyr?
Hvis du mener nei her, hvorfor skal vi ikke ha lov til å drepe dem spedbarn?

Spedbarn er mennesker og er fortsatt mer utviklede enn dyr og har derfor høyere verdi. Å drepe det er derfor moralsk galt, uansett hvilke uke det skjer.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (17 minutter siden):

Akkurat, nordmenn som vil spise kjøtt i tradisjonell norsk mat skal straffes med avgift, mens kineserne skal slippe unna og fortsatt få slippe ut mange ganger våre utslipp.

Jeg håper du troller her, hvis du mener det er så mye bedre å bo i Kina er du velkommen til å flytte dit.

Om prisen på kjøtt hadde blitt doblet på mandag hadde det ikke stoppet folk fra å kjøpe det til høytider, men det hadde stoppet mange fra å kjøpe det i hverdagen. Vi bruker en veldig liten andel av inntektene våre på mat, og det hadde på ingen måte vært krise om kjøtt ble dyrere i forhold til fisk.

GaiusMarius skrev (25 minutter siden):

Spedbarn er mennesker og er fortsatt mer utviklede enn dyr og har derfor høyere verdi. Å drepe det er derfor moralsk galt, uansett hvilke uke det skjer.

Hvorfor er spedbarn mer utviklet enn dyr?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (12 minutter siden):

Jeg håper du troller her, hvis du mener det er så mye bedre å bo i Kina er du velkommen til å flytte dit.

Om prisen på kjøtt hadde blitt doblet på mandag hadde det ikke stoppet folk fra å kjøpe det til høytider, men det hadde stoppet mange fra å kjøpe det i hverdagen. Vi bruker en veldig liten andel av inntektene våre på mat, og det hadde på ingen måte vært krise om kjøtt ble dyrere i forhold til fisk.

MdG bør heller fokusere på å få klimaverstingene som Kina til å ta sin del av ansvaret fremfor å straffe nordmenn som vil spise kjøtt i tråd med norsk kultur og tradisjon. For enkelte er dyrere kjøtt problematisk da de har dårlig råd. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, GaiusMarius said:

Akkurat, nordmenn som vil spise kjøtt i tradisjonell norsk mat skal straffes med avgift, mens kineserne skal slippe unna og fortsatt få slippe ut mange ganger våre utslipp.

Er det ikke motsatt? En kineser har mye lavere utslipp enn en nordmann, så vi må ta oss sammen?

Spedbarn er dyr. Hvertfall ifølge biologiboka. Men kanskje ikke ifølge eventyrboka?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (15 minutter siden):

Er det ikke motsatt? En kineser har mye lavere utslipp enn en nordmann, så vi må ta oss sammen?

Spedbarn er dyr. Hvertfall ifølge biologiboka. Men kanskje ikke ifølge eventyrboka?

Det er flere kinesere, derfor blir utslippene også større totalt for hele Kina. De øker utslippene mens resten av verden diskuterer tiltak for å få dem ned.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (42 minutter siden):

Det er flere kinesere, derfor blir utslippene også større totalt for hele Kina. De øker utslippene mens resten av verden diskuterer tiltak for å få dem ned.

Så, det er helt OK for Norge og nordmenn å ha et høyt forbruk pr. innbygger, siden vi utgjør langt under en promille av verdens befolkning? Mens Kina, som har rundt 18% av verdens befolkning er problematisk fordi de er så mange? Du synes ikke det virker en tanke urimelig?

Uten å spekulere i årsakssammenhenger, så er det kanskje verdt å tenke over om en større eller mindre del av Kinas utslipp har direkte sammenheng med andre lands forbruk, som "kamufleres" bak produksjon i Kina?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (7 minutter siden):

Så, det er helt OK for Norge og nordmenn å ha et høyt forbruk pr. innbygger, siden vi utgjør langt under en promille av verdens befolkning? Mens Kina, som har rundt 18% av verdens befolkning er problematisk fordi de er så mange? Du synes ikke det virker en tanke urimelig?

Abigor skrev (4 minutter siden):

Hvis en kineser har mindre utslipp enn en nordmann, er det ikke vi som gir blaffen?

Nei, men i motsetning til Kina gjør vi noe med det. De ØKER utslippene, og det har en større effekt på verdens klima som bryr seg null om utslipp per person, det eneste som betyr noe er de totale utslippene, der er Kina en av verstingene.

 

Lenke til kommentar

Ok så saken er ikke hvem som har mest utslipp, men hvem som endrer utslippet mest? Så en nordmann gir blaffen og har høyere utslipp enn en kineser, men siden kineseren øker utslippet så må kineseren begrense seg, ikke nordmannen?

 

Det eneste som påvirker (menneskeskapt) klima er summen av hver enkelt av oss sine utslipp.

Kan du slutte å betale skatt fordi alle andre betaler skatt?

 

Du forstår sikkert at andre enn deg selv ikke synes det høres rimelig ut.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

Hvorfor er spedbarn mer utviklet enn dyr?

Det blir brukt i noen biografier at "hva om dette barnet hadde fått leve opp". F.eks. hadde Elvis en tvilling, og det blir gjort et stort nummer av hvem denne broren kunne blitt, og hva han kunne betydd for Elvis. Og at Elvis sitt liv ble preget av savnet av broren Jesse. 

Dette gjøres jo i den viten om at broren til Elvis som ikke ble mer enn en baby, ikke kunne erstattes av en katt eller en hund. Daglig er det sikkert mange mennesker som grubler på hvordan Elvis og Jesse ville ha sett ut sammen, og hvordan de ville hørtes ut i en duett. 

Slik jeg forstår det, var vikingkulturen nært knyttet til kjøtt. Ribbe er en ujødisk rett, og er vel en arv fra vikingenes gilder der de spiste stekt gris. Religiøst sett har det å spise gris en rolle i vikingenes evige liv. Se galten Særimne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (På 19.3.2021 den 20.53):

Psykopatene i MdG legger ingenting i mellom lengre; nå sier de at de vil ha styringsrett over hva du og familien trykker i dere.

Det er virkelig for jævlige tider vi lever i. Friheten settes på prøve mer eller mindre hver dag, mens folk flest ikke har tid, energi eller mulighet til å opponere mot drittsekkene.

Må MdG og resten av søppelet på Stortinget synke ned i gjørmehullet de kommer i fra.

Eg er imot MDG og er imot forslaget. Men eg ser ikkje kva som er problemet?

Det eg tenkte med ein gong (og det står jo også i artikkel), politikere styrer jo sukker, alko, røyk++++. Tilnærmet ALT du gjør var/er bestemt av politikere. Sport, utdanning, TV, bil, osv. Noen forandringer skjer raskt og tilnærmet på individ-nivå (forbudt), mens andre skjer over generasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (32 minutter siden):

politikere styrer jo sukker, alko, røyk++++. Tilnærmet ALT du gjør var/er bestemt av politikere.

Og derfor skal Stasi bestemme at du skal bli vegetarianer? Hva legger du i +++++ og tilnærmet ALT du gjør? Sukker kan jeg kjøpe enorme mengder av, så mye jeg orker å bære og frakte. Uten særlig mange penger kan jeg kjøpe maange kilo med påskesnop og rent sukker. Det er kanskje avgift på sukker fordi det er et utenlandsk produkt. Mens norske middagsretter er et produkt fra norsk landbruk. Det blir helt annerledes enn tidligere, hvis en nå skal begynne å legge avgifter på produkter fra norsk landbruk. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (32 minutter siden):

Det blir brukt i noen biografier at "hva om dette barnet hadde fått leve opp". F.eks. hadde Elvis en tvilling, og det blir gjort et stort nummer av hvem denne broren kunne blitt, og hva han kunne betydd for Elvis. Og at Elvis sitt liv ble preget av savnet av broren Jesse. 

Dette gjøres jo i den viten om at broren til Elvis som ikke ble mer enn en baby, ikke kunne erstattes av en katt eller en hund. Daglig er det sikkert mange mennesker som grubler på hvordan Elvis og Jesse ville ha sett ut sammen, og hvordan de ville hørtes ut i en duett. 

Slik jeg forstår det, var vikingkulturen nært knyttet til kjøtt. Ribbe er en ujødisk rett, og er vel en arv fra vikingenes gilder der de spiste stekt gris. Religiøst sett har det å spise gris en rolle i vikingenes evige liv. Se galten Særimne. 

Skal dette være et svar på hvorfor spedbarn er mer utviklet enn dyr skjønner jeg ikke hva argumentet skal være?

Det skal mye til for å få fosterreduksjon: https://stolav.no/behandlinger/fosterreduksjon

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, GaiusMarius said:

Akkurat, og summen av kinsernes utslipp er ganske mye mer enn summen for alle nordmenn. Så kinserne får begynne å ta ansvar og ikke dytte ansvaret over på andre.

Summen av ikke-kinesere er større og inkluderer oss nordmenn. Så da må vi begynne å ta ansvar og ikke dyttte det på kineserne?

Summen av alle andre enn deg selv er større. Så kanskje alle andre enn deg skal skjerpe seg? Så slipper du?

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, Budeia said:

Mens norske middagsretter er et produkt fra norsk landbruk. Det blir helt annerledes enn tidligere, hvis en nå skal begynne å legge avgifter på produkter fra norsk landbruk. 

Istedet for avgifter kunne det kanskje vært en løsning å flytte subsidiene, nå er det slik at man subsidierer den næringskilden som er mest energikrevende og dårligst for klima.
Og det virker jo litt bakvendt når regjeringen har et uttalt mål og ønske om å bedre kostholdet, og minke utslipp.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...