Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bildekk til bil


Anbefalte innlegg

Kjøpte bruktbil for 1 år siden som var minimalt kjørt av eldre pensjonist. Sjekket dessverre ikke sommerdekkene tilstrekkelig og har kun brukt de en sommer og nå sier dekkhotellet at alle dekkene bør byttes ut pga mønsterdybde og slitasje. Min forrige bil måtte jeg skifte sommerdekk på ved passerte 100.000 km. 

Bilen jeg nå har er passert 65.000 km. 

Hvor lenge bør ordentlige sommerdekk vare ? Føler forhandler har satt på dårligere dekk enn jeg burde forventet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-4 sesonger ? Kommer alt ann på hvor mye enn kjører. Total kjørelengde pr dekk kan variere. noen må allerede skiftes ut etter kjørt 10.000 på dekket. Mens andre klarer 20.000 + + . og finnes nok bedre dekk enn det og

Ikke at jeg har mye erfaring. Men, dekk bør ikke bli mer enn 3- 5 år gamle grunnet gummien blir dårlig uansett slitasje på dekket

Endret av spetter
Lenke til kommentar

I tillegg til det som allerede er nevnt, vær også oppmerksom på at dekkhotellet kan anbefale deg å bytte dekk før du må. De selger vel trolig dekk selv. Og sjekk også om dekkene er skjevt slitt - dette kan gi indikasjon på feil som dekkhotellet ikke behøver å bry seg om.

Men å forvente å kunne kjøre 10000 mil på et dekksett er mye å kreve uansett, selv om jeg også har gjort det (eldre Michelin Primacy HP på en A3).

Lenke til kommentar

Du har kjørt på dekkene en sesong og hadde en god mulighet til å sjekke tilstand på de i fjor høst. Bedre enn vi har nå. 65k km på bilen kan tilsi at de kunne vare lenger eller kan nærme seg tid for bytte, umulig å si. Dekkhotellet vet selvsagt at 99% følger anbefalingen de ringer med, uten å se de gamle dekkene.

 

 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (22 minutter siden):

Hvilken bil og dekk har du?

Levetid på dekk er bestemt av blant annet:

Vekt, kjøremønster, veiforhold, temperatur, nedbør, riktig dekktrykk, riktig hjulstilling. Og det er før man begynner å tenke på hvordan dekket er oppbygd og hvilke materialer som er brukt.

Det er en Toyota Rav 4 og sommerdekkene er av merket Nokian.  I alle fall dekkhotellet anbefalte at alle 4 dekkene ble  byttet står det i mailen. Men hvorfor oppdaget de ikke dette da de byttet vinterdekkene? 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Kråkakra said:

Det er en Toyota Rav 4 og sommerdekkene er av merket Nokian.  I alle fall dekkhotellet anbefalte at alle 4 dekkene ble  byttet står det i mailen. Men hvorfor oppdaget de ikke dette da de byttet vinterdekkene? 

Det kan være så enkelt som at sommerdekk er billigst på vinteren og omvendt i tillegg til at lagrene ofte er ganske tomme for det når det ikke er sesong for det.

Ofte så anbefales det hvis dekkene KAN bli utslitt i løpet av kommende sesong, så jeg hadde spurt om å bare få dekkene på bilen og tatt en vurdering selv, eventuelt kan du høre med en eller annen venn/kompis hvis du ikke er komfortabel med å ta den vurderinga selv.

Nokian (etter min erfaring, kan hende andre har opplevd noe annet.) slites litt raskere enn andre merker, men sitter veldig godt på veien. Det er merket Toyota sine egne verksteder ofte pusher. 

 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Mag ne said:

En liten ting med dekkhotell er at de er nøye med å sette hjulene på samme plass på bilen for maks slitasje. Vi andre kan bytte på foran/bak og få jevnere slitasje som etter min mening gir en sesong ekstra på hvert sett. Rotere dekkene (goodyear.eu)

Har jobbet på 4 dekkhotell, og vi var ekstremt nøye med å rullere dekkene. Sjefene var til og med ute og tok stikkprøver for å sikre at vi gjorde jobben riktig, så da har du valgt deg et jalla sted å parkere hjula dine.

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (28 minutter siden):

Har jobbet på 4 dekkhotell, og vi var ekstremt nøye med å rullere dekkene. Sjefene var til og med ute og tok stikkprøver for å sikre at vi gjorde jobben riktig, så da har du valgt deg et jalla sted 

At så mange som fire dekkhotell er "ikke jalla" er egentlig bedre enn jeg ville tippet.

 

Lenke til kommentar

Normalt for sommerdekk på en personbil er mellom 20000 til 50000 km. Bilen har vel kjørt en god del på vinterdekkene også. Mønsterdybde på dekk må en sjekke når en kjøper bilen, en kan ikke klage på det senere. Mange anbefaler bytte av sommerdekk ved 3-4 mm, mens lovens krav er 1.6 mm.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tja, hvor lenge varer en softis? Kjørestil, dekktype, bil m.m. spiller inn. Måtte bytte framdekk (sommer) på mine to siste biler ved rundt 40.000 km, mens vinterdekkene fortsatt har 5mm igjen etter 3 1/2 år/62.000 km. Jeg kjører mer i sommerhalvåret og en del på motorvei 100-/110-sone som sliter mer på dekkene. 

Ved kjøp av din bruktbil har du godtatt dekkene slik de var. Dekkene bør være et miniumum av hva man sjekker når man kjøper bruktbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/19/2021 at 8:53 PM, Kråkakra said:

Kjøpte bruktbil for 1 år siden som var minimalt kjørt av eldre pensjonist. Sjekket dessverre ikke sommerdekkene tilstrekkelig og har kun brukt de en sommer og nå sier dekkhotellet at alle dekkene bør byttes ut pga mønsterdybde og slitasje. Min forrige bil måtte jeg skifte sommerdekk på ved passerte 100.000 km. Bilen jeg nå har er passert 65.000 km. Hvor lenge bør ordentlige sommerdekk vare ? Føler forhandler har satt på dårligere dekk enn jeg burde forventet. 

Forhandler har nok ikke satt på dekk, men levert ut bilen med de dekkene den kom inn med. En "eldre pensjonist" kjører trolig mer på sommeren enn vinteren, så man kan anta at det meste av de 65kkm bilen er kjørt er kjørt på sommerdekkene. I så fall bør det være liten slitasje på vinterdekkene, mens sommerdekkene er modne for utskifting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke RAV4 sliter nevneverdig mer dekk enn andre kompaktbiler i sammenlignbar størrelse. De har "normale" hjuldimensjoner,  veier ikke allverden, og trekker kun foran med mindre det spinner.

Synes å huske Subaruen jeg hadde som faktisk hadde firehjulstrekk hadde jevnere og mindre slitasje enn andre biler jeg har hatt, vet ikke helt om jeg kjøper at firehjulstrekk gir mer slitasje... Har mer med store hjul på tunge biler å gjøre, og det er det jo ikke her.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, MailMan13 said:

Synes å huske Subaruen jeg hadde som faktisk hadde firehjulstrekk hadde jevnere og mindre slitasje enn andre biler jeg har hatt, vet ikke helt om jeg kjøper at firehjulstrekk gir mer slitasje... Har mer med store hjul på tunge biler å gjøre, og det er det jo ikke her.

Jeg er ingen ekspert, men tipper det er flere faktorer som spiller inn, bl.a. hvordan hjul/hjuloppheng er satt opp. Min bil har permanent firehjulsdrift, men med 69% bak, likevel slites framdekkene langt mer på sommerdekkene. Dekkene roteres ikke pga ulik dimensjon foran og bak. På vinterdekkene er derimot slitasjen ganske jevn foran/bak. Har litt annen dimensjon på vinter vs sommer, men på den forrige jeg hadde av samme modell var det samme dimensjon sommer og vinter, med samme resultat. Den hadde for øvrig 60/40-fordeling av firehjulsdriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...