Gå til innhold

Audi bekrefter: Q6 E-Tron kommer neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg hvorfor de mener at 800V arkitekturen tilrettelegger for kjappere lading? Den bilen som lader kjappest i dag er model 3 på 400V arkitektur med 250kw/75kwh=3,33C. Mens Porsche har 270kw/93kwh=2,9C. Det som derimot kan være aktuelt i fremtiden er å få høyere fart om man har mye større batteripakke, slik som store varebiler og små lastebiler. Si 350kw i 30min, forbruk på 60kwh/100km. Så er vi fremdeles oppe i 300km rekkevidde på en halvtime som man uansett må ha pga kjøre og hviletid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
martin91 skrev (Akkurat nå):

Kan noen forklare meg hvorfor de mener at 800V arkitekturen tilrettelegger for kjappere lading? Den bilen som lader kjappest i dag er model 3 på 400V arkitektur med 250kw/75kwh=3,33C. Mens Porsche har 270kw/93kwh=2,9C. Det som derimot kan være aktuelt i fremtiden er å få høyere fart om man har mye større batteripakke, slik som store varebiler og små lastebiler. Si 350kw i 30min, forbruk på 60kwh/100km. Så er vi fremdeles oppe i 300km rekkevidde på en halvtime som man uansett må ha pga kjøre og hviletid.

 

800V gir lavere strøm styrke under lading.

Det gjør at kabler og kobber forbruk kan reduseres, tapene blir mindre, mindre vekt, lavere forbruk av kobberosv.

En taycan kan nok lade hurtigere enn 270KW om porsche ønsker det. Tror design tillater 350KW. Har også sett at de har testbiler som lader enda hurtigere. 

Skal man over 300KW blir strømstryrke for høy med 400V systemer. Dagens kontakter klarer vel 500A. Det blir komplisert å skifte ut dette på dagens elbil park. Da er det enklere å øke spenning. 

Lenke til kommentar

800v DC og 300++kw i en plugg som rett som det er ramler i bakken på en salta parkeringsplass, og blir full av korrosjon og møkk. Dette er en risiko på 400v systemer, men på 800 blir det enda høyere risiko.

Man leker med ilden syns jeg, i jaget etter høyere ladehastigheter.

Dessuten er det jo ladestasjonen som begrenser effekten - 150kw er 150kw, enten det er 400 eller 800v i bilen.

Lenke til kommentar
4 hours ago, dj_j0tul said:

800v DC og 300++kw i en plugg som rett som det er ramler i bakken på en salta parkeringsplass, og blir full av korrosjon og møkk. Dette er en risiko på 400v systemer, men på 800 blir det enda høyere risiko.

Man leker med ilden syns jeg, i jaget etter høyere ladehastigheter.

Dessuten er det jo ladestasjonen som begrenser effekten - 150kw er 150kw, enten det er 400 eller 800v i bilen.

Om du tenker på fare for varmgang i en slitt kontakt, så er jo det en større fare i et 400v system enn et 800V siden strømmen og dermed spenningsfallet og varmeutviklingen blir høyere over en gitt resistans.

Den eneste risikoen jeg kan se blir høyere med høyere spenning er lysbuer og kontakt med mennesker, men DC laderne er lagd slik at de lukker ikke kontaktorene til ladekabelen før den har ett gyldig handshake med bilen, noe som ikke kan skje før kabelen er plugget inn, så jeg kan ikke forstå at dette skal være noen praktisk fare.

For ladestasjonen gjelder akkurat det samme som for bilen. Med høyere spenning blir strømmen lavere. Strømmen er det som dimensjonerer det meste av kabling og koplinger i både bil og ladestsjon, så dermed vil også en lader ha en fordel av høyere operasjonsspenning.

Det er i praksis godt som ingen ulemper med høyere spenning. At 400V ble 'normalen' i lang tid er mer en refleksjon av hva som VAR state-of-the-art i kraftelektronikk. Med vekt på 'var'. Verden har gått videre, og nå kan man skaffe SiC powerFET ratet til 1200V Vds og Id på 63A for omkring USD30

Se f.eks: https://no.rs-online.com/web/p/mosfets/1923369/

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...