Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt strøm i sameie


Fish

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er styreleder i et eierseksjonssameie på 19 leiligheter. Det elektriske anlegget er nok fra 80-tallet en gang. Opprinnelig beregnet for 25A hovedsikring i 10 leiligheter og 32A i 9 leiligheter. Elektrikeren til sameiet sier at hovedsikringene til selve bygget ikke er dimensjonert for særlig mer enn dette. Likevel har en del seksjonseiere installert 40A hovedsikringer. Det er ikke strøm nok til at alle i bygget kan få 40A, så styret mener de som har installert større hovedsikring enn det anlegget er beregnet for må bekoste nedgradering av hovedsikringen sin, alternativt bekoste oppgradering av inntakskabel og stigeledninger. Er dette noe sameiet har lov å bestemme? Må det vedtektsfestes, eller holder det med styrevedtak?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei kan jo ikkje skifte til 40A hovedsikring heilt utan vidare. Det må vurderast opp mot total belastning og om kablane er dimensjonert for 40A.

Om dei har installert 40A utan godkjenning frå styret så må dei sjølvsagt påkoste nedgraderinga sjølv. I eit sånt anlegg kan ikkje folk oppgradere hovedsikring på eiga hand.

Korleis det formelt må gjerast veit eg ikkje.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Dei kan jo ikkje skifte til 40A hovedsikring heilt utan vidare. Det må vurderast opp mot total belastning og om kablane er dimensjonert for 40A.

Om dei har installert 40A utan godkjenning frå styret så må dei sjølvsagt påkoste nedgraderinga sjølv.

Ingen har fått godkjenning fra styret. Men kan styret bare vise til det? Forretningsføreren vår mener at sameiet må bekoste oppgradering til "moderne anlegg" dersom noen ønsker å øke hovedsikringene. Men hva om det ikke er strøm tilgjengelig på trafoen? Skal sameiet da punge ut mange hundre tusen for å oppgradere den? Jeg synes det høres merkelig ut at seksjonseiere bare kan ta seg til rette på det som må regnes som "felles anlegg". 

Lenke til kommentar

Det høres knapt ut med mindre enn 40A (om det er 1 fase og ikke 3 fase, 40*230=9200W) på hver leilighet. Tenker dere heller må oppgradre anlegget.

Edit: Ser jeg har 50 A i leiligheten her. Fordelt slik:

20A komfyr, 16A Vaskemaskin, 10A oppvaskmaskin, 10A varmtvann, pluss to kurser 10A

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fish skrev (19 minutter siden):

Ingen har fått godkjenning fra styret. Men kan styret bare vise til det? Forretningsføreren vår mener at sameiet må bekoste oppgradering til "moderne anlegg" dersom noen ønsker å øke hovedsikringene. Men hva om det ikke er strøm tilgjengelig på trafoen? Skal sameiet da punge ut mange hundre tusen for å oppgradere den? Jeg synes det høres merkelig ut at seksjonseiere bare kan ta seg til rette på det som må regnes som "felles anlegg". 

Dei kan ikkje det. Har du sett i vedtektene om det er nemnt der?

25A er lite i dag, men oppgradering må tas i fellesskap og organiserast av sameie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går ut i fra du snakker maks belastning når du henviser til 9x25 og 10x32A hovedsikring på alle leilighetene? 

Det er tverrsnitt på kabelen som bestemmer hvor stor sikring de kan montere. I tillegg til inntakskabelen som bestemmer hvor stor inntakssiking dere kan ha. I leilighetene er det gjerne også sammenlagt flere kurser enn totalt 40A for de som har byttet sikring. Bare koketoppen har i dag 25, og har man 4 kruser til er man oppe i 65-80A pr leilighet.
 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Det skal være samsvarserklæring for alle endringer foretatt på det elektriske.  Dvs være utført av autorisert el-installatør og dokumentert.  Ellers er det i prinsippet ulovlig om endringen er gjort etter 2000 (da krav om dokumentasjon/samsvarserklæring kom)

Er det ifbm elbil-lading behovet har oppstått så er oppgradering av infrastruktur noe som sameiet skal bekoste (dvs ta opp lån og legge på felleskost) jfr oppdatering i lov pga føringer fra myndighetene om å gjøre det enklere for alle å skaffe elbil.

Du kan se på ledningene som varmetråder.  En ledning dimensjonert for 25A vil holde seg kjølig opp til 25A. Kjøres det 40A gjennom samme ledning kan man få varmgang/fare for brann.  Dvs hvis ledningens tverrsnitt er "sånn akkurat". Generelt er vel marginene ganske gode ift å gå endel over, men det får fagfolk svare på. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Sikkerhetsmessig er det dimensjon på kablar eller ledningar til skapet og forlegningsmåte som dikterer kva sikring ein kan montere, men i eit anlegg der stikkledningen til ei leilegheit er ein del av ein hovedsikring for fleire leilegheiter eller heile seksjoner så kan ikkje eigarane oppgradere hovedsikring kun basert på tverrsnitt. Om hovedsikringen er på 300A og alle oppgraderer frå 32 til 40A så vil ein risikere at hovedsikringen til heile seksjonen faller ut i tide og utide.

Kanskje det går bra om enkelte oppgraderer, men på eit punkt kan ein få høg nok belastning til at hovedsikringen går, og då har du det gåande. Fint når alle står og lagar mat på julafta og så går hovedsikringen fordi folk har tatt seg til rette. Eller midt på natta pga. elbillading og kjøleskapet er varmt neste dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar som en selvfølge at de som har oppgradert til 40A har søkt om dette til netteier og fått dette godkjent. Netteier vil kun godkjenne dette dersom det er nok kapasitet i anlegget, men her er det første mann til mølla som gjelder. Slik jeg har forstått det er det netteier som eier elanlegget frem til kundens måler. Med andre ord har styret lite de skulle ha sagt.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Det er en bygård fra 1890-tallet uten parkeringsplasser. Vedtektene sier ingenting om strøm. To seksjonseiere har fått økningen godkjent av netteier. Problemet er at inntakskabelen til selve bygget maks kan tåle 315A (dagens sikringer er dog på 250A, sikkert fordi det er 80% av 315A). Å bytte inntakskabel er uaktuelt da det vil medføre store arbeider. Jeg tror ikke 250A er nok til at alle i blokka kan få 40A. Elektriker mente det kanskje var mulig med 32A til alle. Det vil være urettferdig at noen har 50A mens andre har 25A. 

 

Lenke til kommentar

Om det er slik at det ikke går å få mer enn 32A til til hver (eller noen 25A og noen 32A), da må en heller nedgradere de som har mer ned til 32A. Jeg vil tro det er sameiet som må ha råderett til dette og da kan pålegge de som har innstallert for store sikringer til å nedgradere.

Teoretisk kan en ha opplegg som tåler 40A til hver leilighet selv om inntaket er 250A (trefase IT-nett). Men jeg kjenner ikke til lovverket, og det kan også være upraktisk om hovedsikringene går. I utgangspunktet tror jeg dette er den beste løsningen.

En annen mulighet er at de som hadde 32 får oppgradere til 40, mens de som hadde 25 får oppgradere til 32.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det juridiske er interessant her. Eg er ikkje så kjent med sameige, men om det fungerer litt på same måte som burettslag så eig du juridisk sett ein andel av sameige. Spørsmålet då er kva styret kan bestemme og vedta på vegne av sameie. Sidan endringen er godkjent av netteigar så er nok det elektrotekniske i forsvarleg stand, men det løyser ikkje problemet med at enkelte andelar får høgare kapasitet enn dei andre.

Spørsmålet her er om styret kan vedta at alle skal ha lik storleik på hovedsikringen og påtvinge det. Om dei beheld dagens kabel eller legg ny for å få større kapasitet kjem i andre rekke.

Eigarane av andelane har ansvar for hovedsikringen i sitt sikringsskap, men å skifte til ein større sikring får betydning for alle i sameige, så det ville etter mitt syn vore merkeleg om styret ikkje kan bestemme storleik på hovedsikringen til den enkelte bustad.

Lenke til kommentar

Vi skal få en elektriker til å lage en skriftlig rapport som kan støtte opp under argumentene til styret samt komme med en anbefaling. En løsning er som nevnt over her 25A -> 32A og 32A -> 40A. 

Nå er jeg ingen jurist, men i Eierseksjonsloven § 32 står det at:

"Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten.

Seksjonseierens vedlikeholdsplikt omfatter slikt som

a)    inventar
b)    utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker
c)    apparater, for eksempel brannslukningsapparat
d)    skap, benker, innvendige dører med karmer
e)    listverk, skillevegger, tapet
f)    gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk
g)    vegg-, gulv- og himlingsplater
h)    rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring
i)    vinduer og ytterdører."

Vil ikke dette si at dersom elektrikeren til sameiet sier at det er fare for varmgang/brann pga økt hovedsikring så har seksjonseieren vedlikeholdt seksjonen sin på en måte som kan skade fellesarealer og andre bruksenheter? I tillegg vil det være til ulempe for øvrige seksjonseiere at hovedsikringen til gården går fordi de bruker mer strøm enn andre.

Mulig sameiet må spandere en time eller to til advokathjelp for å få 100% klarhet i dette :)

 

Lenke til kommentar

Hva nettleverandøren måtte mene om hovedsikringen til den enkelte leilighet må da være helt uvesentlig. For nettleverandøren er det ikke noe problem at en leilighet oppgradere fra 25 A til 32 A, strømmen går jo via sameiet sin hovedsikring og hvis det samlede strømforbruket er over 250 A slå går sikringen og alle i sameiet mister strømmen. For nettleverandøren så er det helt uproblematisk, men ikke for sameiet.

En leilighet kan ikke ta seg til rette på denne måten, å øke sin egen hovedsikring med de ulempene det påfører resten av fellesskapet. Det syns jeg er ganske uproblematisk jus med min tilnærming, men bruk gjerne en advokat til å sortere ut disse problemstillingene for dere.

Hvis dere ønsker å kreve at leiligheten det gjelder må nedjustere sin hovedsikring så mener jeg at dere også vil kunne kreve det av samme grunnlag som over. Men som det har blitt påpekt ellers så er disse sikringene veldig små. Å kjøre dette løpet med advokatbistand og nedjustering av sikringene kommer bare til å koste masse tid og penger, og dere vil nesten garantert få dette problemet igjen når neste leilighet finner ut at de trenger mer strøm.

Jeg ville gått for modernisering av el-anlegget. Dyrt, men det løser problemene og du slipper krangling med seksjonseiere som egentlig bare har prøvd å gjøre de det må gjøre for å modernisere leiligheten sin. Du skrev at "Å bytte inntakskabel er uaktuelt da det vil medføre store arbeider", jeg ville prøvd å finne ut hva det faktisk medfører. Er det kostnadene eller tiden man er bekymret for? Å vurdere rettslige tiltak mot seksjonseierne vil også medføre mye arbeid og det for en sak som egentlig er ganske dødfødt med så utdatert kapasistet. Løs heller det grunnleggende problemet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at det er forskjellige måter å organisere dette med strøm i sameier på. 

Jeg har selv oppgradert hovedsikringen i min leilighet. Søkte da Hafslund om å få mer ampere, men fikk blankt avslag grunnet manglende kapasitet. Det jeg derimot fikk lov til var å oppgradere fra 40A 1-fas til 40A 3-fas. 

Tolker da dette som at i mitt sameie er hver leilighet koblet direkte på strømnettet uten at sameiet er et mellomledd, i motsetning til i TS sitt sameie. Da blir selvfølgelig saken litt anderledes. 

Jeg tror uansett at dere overproblematiserer dette. På samme måte som at sikringene i mitt sikringsskap summerer seg opp til flere ganger kapasiteten til hovedsikringen i skapet, vil jeg heller ikke tro at det er noe problem at hovedsikringene til leilighetene i sameiet summert overstiger intakssikringen. At alle utnytter 40A samtidig skjer tilnærmet aldri, og etter hva jeg har forstått kan også intakssikringen gå med noe overlast i korte perioder før den ryker.

For å putte dette i et enda større perspektiv har ikke netteier i nærheten av nok kapasitet i nettet til at alle kan utnytte sine intakssikringer fult ut samtidig.

Jeg tror derfor det er helt uproblematisk at alle får 40A med dagens intakskabel. Og om det viser seg at dette ikke fungerer er det nok best for alle å oppgradere intakskabelen i stedet for å tvinge folk ned igjen på ubrukelig lave hovedsikringer. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Enig med siste innlegg her er det bare å ta sikte på å få 40A til alle, og heller oppgradere det som trengs av stigeledninger og inntak om nødvendig.

Spesielt om en ikke har sentralt varmeanlegg eller får varmtvann så blir under 40A for lite. I gamle dager med skrusikringer så tålte nok sikringene en del mer overlast, mens dagens sikringer slår raskere ut.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...