Gå til innhold

Bør man miste førerkortet kun fordi man røyker cannabis?


Anbefalte innlegg

SKAÐI skrev (På 23.8.2018 den 18.26):

Jeg kan dra en enkel paralell så dere pro-hasjfolk kanskje klarer se hvorfor det er slik at man kan miste førerertt dersom man ikke opptrer edruelig.

 

Kai på 32 som er gift med Inga eier 2 hagler, siden han jakter innimellom. Etter Inga gjorde det slutt fordi Kai til stadighet banka henne opp i fylla fordi hun «flørtet» med andre menn i bygda, tok lensmannen fra han retten til å bære våpen, og inndrog samtidig haglene. Både mtp egensikkerhet og mtp sikkerhet for de rundt, da han ikke oppter etter våpenloven.

 

«Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen»

 

 

Edit, som jeg har nevnt til det kjedsommelige her inne.

 

Like regler gjedler også folk som misbruker alkohol, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere mener folk som bruker ulovelige rusmidler skal få kjøre som de vil.

Du misforstår jo hele poenget i diskusjonen her. Det virker som om du ikke tar helt innover deg, at selv om det er sporstoffer igjen i kroppen, så er man ikke nødvendigvis påvirket. Det faller kanskje innenfor definisjonen av "misbruk", dersom jeg tok meg en J for noen uker siden,  men det snakker ikke til nivået jeg er påvirket. 

«Jo mer man røyker, jo større er risikoen for å få en psykose. Cannabis rammer dessuten evnen til å planlegge, lære og huske.» OSV. 

Dette er sant, til en viss grad. Dette gjelder innen virkerammen, som primært er mellom 2-4 timer. 

Du drar paralleller mellom alkohol- og cannabispåvirkning, men det virker som du sliter med å forstå at "fylla" , ikke resonnerer med påvirkningen av cannabis, så lenge det er i kroppen?

Dette er misinformasjon, og rett og slett feil. Når det kommer til cannabis og alkohol, under påvirkning, er cannabis i underkant av ti ganger så lite trafikkfarlig.

Også greit å bemerke seg at artikkelen spesifiserer at individet aldri har kjørt påvirket, så da skjønner jeg ikke hvorfor bruket hans angår bilkjøringen.

Ruskulturen i Norge, har INGENTING å gjøre med hva som burde bli akseptert i trafikken. Alkohol er et av de farligste rusmidlene, og er for så vidt også mer avhengighetsskapende, enn cannabis. Annet enn det, er det bare historiske årsaker til at det defineres som rus og ikke narkotika, og hvis du vil bruke forskning fra før vi hadde sokker, be my guest:-)

Er ikke en tilhenger av onlinediskusjoner, men uinformerte individer, som baserer alt de skriver på sosial aksept, stereotypi og synsing, gjør meg forbanna! 

Splittet ut ifra gammel tråd:

 

Endret av Uderzo
splittet ut fra en annen tråd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snilicious skrev (37 minutter siden):

Alkohol er et av de farligste rusmidlene, og er for så vidt også mer avhengighetsskapende, enn cannabis.

Du er flink til å grave frem 3 år gammal tråd. Well done!

De fleste eg kjenner kan ikkje la være å røyke. De er ikkje avhengige sånt sett, men de "må" røyke i alle fall ein gong i uka/månad.
Eg liker alkohol. Kan gjerne drikke !!litt (vin/øl) 2-3 dager på rad. Men kan like godt gå 2-3 månad uten noe lyst på det. 

Kan også nevne at de mest fjerne folk eg noen gong snakket med var cannabis røykere. Selv når de var clean i noen dager, kunne ein se kor trege og fjerne de var.

Lenke til kommentar
aomt skrev (9 minutter siden):

Du er flink til å grave frem 3 år gammal tråd. Well done!

De fleste eg kjenner kan ikkje la være å røyke. De er ikkje avhengige sånt sett, men de "må" røyke i alle fall ein gong i uka/månad.
Eg liker alkohol. Kan gjerne drikke !!litt (vin/øl) 2-3 dager på rad. Men kan like godt gå 2-3 månad uten noe lyst på det. 

Kan også nevne at de mest fjerne folk eg noen gong snakket med var cannabis røykere. Selv når de var clean i noen dager, kunne ein se kor trege og fjerne de var.

1.Var bare på nettet og tittet. :)

2. "De fleste eg kjenner", dette er subjektivt. Det er ikke nok at du synes noe, du må vise til fakta!

3.Hvis du "må" noe, er du avhengig. 🙂 

4. Det er vitenskapelig dokumentert at cannabis er mindre avhengighetsskapende enn alkohol. Derfor har det faktumet at du kjenner noen som er avhengig av cannabis, uten at du er avhengig av alkohol, null betydning.

5. Du får bivirkninger og virkninger av alt du misbruker, og mtp. det, er jeg enig i at kronisk bruk av cannabis er en veldig dårlig ting, og de burde få hjelp...

Alt i alt har uttalelsen din ingen vitenskapelig grunnlag og er basert på stereotypi. Fortell noe faktabasert, så er det mye lettere å ha en objektiv diskusjon rundt dette! 😉 

 Alt jeg skrev, kan spores opp og bli bekreftet av den vitenskapelige 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
snilicious skrev (14 timer siden):

2. "De fleste eg kjenner", dette er subjektivt. Det er ikke nok at du synes noe, du må vise til fakta!

Fakta er fint. Men eg ser ingen fakta i din forrige post. Ingen lenker til forskning. Skal du be om fakta, så må du komme med den først.

snilicious skrev (14 timer siden):

Det er vitenskapelig dokumentert at cannabis er mindre avhengighetsskapende enn alkohol. Derfor har det faktumet at du kjenner noen som er avhengig av cannabis, uten at du er avhengig av alkohol, null betydning.

Igjen, skal du komme med påstander, så må du kunne henvise til det. Helst pubmed eller liknandes. Og med god oversikt hvem som betalte for studiet.

 

snilicious skrev (14 timer siden):

Alt i alt har uttalelsen din ingen vitenskapelig grunnlag og er basert på stereotypi. Fortell noe faktabasert, så er det mye lettere å ha en objektiv diskusjon rundt dette! 😉 

 Alt jeg skrev, kan spores opp og bli bekreftet av den vitenskapelige 

Flott. Då kan du linke til vitenskapelig forskning. Den må være objektiv, med god data, utført på veldig brei gruppe over lenger tid og ikkje være sponset av cannabis lobby. 

 

At du kommer med "fakta", uten å henvise til noe, er mye verre enn å si at det er noe du trur/mener.

Lenke til kommentar
aomt skrev (14 timer siden):

Fakta er fint. Men eg ser ingen fakta i din forrige post. Ingen lenker til forskning. Skal du be om fakta, så må du komme med den først.

Igjen, skal du komme med påstander, så må du kunne henvise til det. Helst pubmed eller liknandes. Og med god oversikt hvem som betalte for studiet.

 

Flott. Då kan du linke til vitenskapelig forskning. Den må være objektiv, med god data, utført på veldig brei gruppe over lenger tid og ikkje være sponset av cannabis lobby. 

 

At du kommer med "fakta", uten å henvise til noe, er mye verre enn å si at det er noe du trur/mener.

Her kommer litt vitenskapelig fakta, fra politiske nøytrale nettsider og organisasjoner, som forhåpentligvis kan hjelpe deg med å få et litt mer objektivt ståsted på dette temaet! 🙂 

Virkningstiden: https://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/virkninger-bivirkninger-cannabisbruk/. "3-4 timer"

Trafikkfare (cannabis vs. alkohol): https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-bil-og-trafikk-kronikk/kronikk-cannabisrus-er-en-reell-men-moderat-trafikkfare/1166872. "Førere med blodverdier over den norske «promillegrensen» for cannabis har i snitt rundt 20-40% høyere kollisjonsrisiko, akutt påvirkede kan ha en dobling av risiko, mens promillekjørere (alkohol) i snitt har en risikoøkning på 700% eller mer."

Hva som er mest avhengighetsskapende: Hentet fra: https://americanaddictioncenters.org/learn/perceptions-of-alcohol-vs-marijuana/

Americans' Perceptions of Alcohol vs. Marijuana

Farlighetsgrad: Hentet fra: https://narkotikapolitikk.no/hvilke-rusmidler-er-farligst/

4dn-ranking.jpg

Endret av snilicious
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 17.3.2021 den 4.19):

Kan også nevne at de mest fjerne folk eg noen gong snakket med var cannabis røykere. Selv når de var clean i noen dager, kunne ein se kor trege og fjerne de var.

Korrelasjon vs. kausalitet?

Verden er i forandring. Cannabis blir sannsynligvis legalisert i USA om ikke så lenge, for eksempel.

Edit: Føderalt. Det er vel legalisert i enkelte delstater alt.

Mye av politikken rundt rusmidler er basert på gamle oppfatninger og samfunnsstrukturer (forbud mot cannabis bunner visstnok ikke i at det er et farlig stoff, men at rasistiske makthavere i USA ønsket noe de kunne bruke mot afroamerikanere). Vi ser det dreier seg mot i det minste avkriminalisering også i Norge.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den største utfordringa er at kravet om edruelegheit for å kunne inneha førarkort fyrst og fremst går utover ungdommeleg rusbruk, og då særleg ungdom som også bruker narkotiske rusmiddel.

Det er fleire eksempel på at ungdom blir fråtatt førarkortet fordi dei drikk alkohol og speler høg musikk i helgene, eller fordi dei har blitt tatt for bruk av narkotika.
Mitt klare inntrykk er at det i liten grad blir vurdert om edruelegheita er så dårleg at det er fare for ruskøyring, og at kravet om edurelegheit meir blir brukt for å kunne gi "tilleggsstraff" for uønska rusbruk (både alkohol og cannabis).

 

Lova i seg sjølv er ganske så grei. For å ha lov til å køyre bil så er det heilt korrekt av samfunnet å sette forventningar til at sjåføren er edrueleg og stabil nok til å kunne ha tilliten som det er å ha førarrett. At politiet har heimel for å ta førarkortet som førebyggande tiltak i enkelte situasjonar synes eg er fornuftig. Er ein alkohollikar som nesten alltid er full og som kan kjenne seg edrueleg nok til å køyre bil med 1 i promille så gir det meining å ta førarkortet fram til alkoholikaren har såpass kontroll på eigen rus at han kan skille mellom når han er full og når han er edru. Tilsvarande for psykisk helse, personar som er suicidale eller agressive bør heller ikkje få køyre bil fram til dei har fått stabil nok psyke til å ikkje skade andre med vilje i trafikken.

Det som er problemet er at voksne alkoholikarar eller som er konstant rusa på lovlege medikament i stor grad ser ut til å få behalde førarkortet likevel, men at ein ungdom som drikk på laurdagar eller røyker litt ein gong i måneden mister sertifikatet på ubestemt tid.
Ikkje berre ser det ut som at ordninga slår feil ut med tanke på trafikksikkerheita som lovverket er meint å ivareta, men det virker også som at det er veldig tilfeldig om ein ungdom får sertifikatet sitt inndratt i tillegg om ein får bot for narkotikabruk.

 

Eg tenker at kravet om edruelegheit bør objektiviserast slik at lova blir lik for alle, og det må fastsettast tidsfrister og rutiner som seier noko om kor lenge ein eventuelt skal miste førarkortet, og kva vilkår som må oppfyllast før ein får igjen førarretten.
Skal det være slik at dersom du ikkje har vært edueleg nok fordi du røykte litt så må du dokumentere at du har vært 100% edru i 12 månedar samanhengande? Eller er det nok å vise til at manglande edruelegheit ikkje lenger utgjer eit problem? I dag virker det som om at dersom ein mister sertifikatet på grunn av cannabisrøyking så må ein også kutte alkoholbruken for å bli rekna som edruelegheit, medan alle andre som er stupfulle tre dagar i veka tydelegvis har god nok edruelegheit fordi dei er edru i fire dagar og ikkje køyrer i fylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (På 18.3.2021 den 11.33):

Det forundrer meg dersom det er hjemmel i grunnloven til å dømme noen for et forhold som hverken er bevist eller i det hele tatt påstått at man har gjort. At det skulle gå automatikk i at man mister førerkortet dersom man er tatt for cannabisrøyking høres for meg ut som advokatmat. 

Å bli fradømt førerkortet har vel neppe noe med grunnloven å gjøre. Førerkort er ingen rettighet, men et privilegium man tildeles dersom man oppfyller vilkårene til å ha det. Myndighetene kunne antakelig bestemt seg for at ingen privatpersoner fikk lov til å ha førerkort eller føre bil, og det ville ikke brutt med noen menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Å bli fradømt førerkortet har vel neppe noe med grunnloven å gjøre. Førerkort er ingen rettighet, men et privilegium man tildeles dersom man oppfyller vilkårene til å ha det. Myndighetene kunne antakelig bestemt seg for at ingen privatpersoner fikk lov til å ha førerkort eller føre bil, og det ville ikke brutt med noen menneskerettigheter.

Joda, politi og myndigheter kunne sagt at vi ikke fikk ha førerkort eller føre bil. Vi ville vært som Saudi Arabia før 2018 bare at det ville omhandlet begge kjønn og ikke bare kvinner. Politi og myndigheter behøver ikke ha rett i avgjørelensene og handlingene deres, om det er noen som bør utfordres så er det det dem, og vi burde hatt et organ som ikke falt inne under politiet som gjorde dette, ikke PST.

Om det bryter grunnloven å bli fratatt førerretten kan vel diskuteres.. det er ikke helt sort-hvit. Grunnloven sier: Grunnloven § 98: «Alle er like for loven. Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling.»

Å bli fradømt førerkortet i dag blir gjort på et subjektivt grunnlag. En som benytter cannabis daglig kan beholde førerkortet sitt mens en som har benyttet det en gang kan miste fører retten uten at noen av partene ble tatt for å kjøre påvirket av stoffet. Dette er selvfølgelig et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (38 minutter siden):

Å bli fradømt førerkortet i dag blir gjort på et subjektivt grunnlag. En som benytter cannabis daglig kan beholde førerkortet sitt mens en som har benyttet det en gang kan miste fører retten uten at noen av partene ble tatt for å kjøre påvirket av stoffet. Dette er selvfølgelig et problem.

Bruk av rusmiddel er eit enkelt ja eller nei spørsmål, som igjen er sakleg uforenleg med bilkøyring. I kor stor grad det er sakleg kan nok diskuterast, men det er ikkje ein klart usakeleg samanheng.

At ikkje alle som bryt lova blir straffa er ikkje eit argument i seg sjølv for at det må bli lovleg. Igjen er eg heilt einig i at det framstår som vilkårleg bruk av lovverket, og at hasjbruk får strengare reaksjon enn andre rusmiddel. Dette er eit problem som må løysast, men argumentet kan ikkje vere at det er grunnlovstridig å hindre rusbrukarar frå å køyre bil. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...