Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen min slår seg vrang og nekter ofte å boote skikkelig til bios/windows.


Anbefalte innlegg

Specs og litt notater nederst i tilfelle TLDR.

Har flere problemer med pcen, men hovedsakelig så nekter pcen å boote etter at jeg har skrudd litt i den, men også noen ganger på første cold boot på morningen.. For et par dager siden nektet den å boote etter ny bios var ferdig innstalert og den skulle restarte. Da bare skrudde den seg av uten å starte opp igjen, og ville ikke boote til bios etter jeg startet den opp selv. Å holde inne avknappen på kabinettet slår ikke av pcen, det skjer ingenting og jeg har vert nødt til å skru av strømforkyningen eller dra ut strømkabelen for å få pcen til å skru seg av. Kabinettet jeg bruker nå kjøpte jeg rett etter nyttår, hadde ikke det samme problemet med det forrige kabinettet.

Skjermen får ingen signal, alle vifter går på full guff og rgb på ram lyser. Dette har også feks skjedd for en mnd siden etter jeg monterte en ny vannkjøler, eller etter jeg har pirket med grafikkortet for å sette opp en anti sag support bracket. Nå ikveld skjedde det etter jeg satt inn en 4x usb 2.0 bracket og en 2x usb 3.0 bracket koblet til usbinngangene på hovedkortet. Monterte også opp en gpu support pinnesak kjøpt fra amazon. Har enda ikke fått skikkelig start på den siden jeg gjorde dette igår kveld.

I går tidlig på morningen ville ikke datamaskinen cold boote, så jeg byttet først ut rambrikkene med ram fra kjærestens pc uten hell. Satte så min ram tilbake, men ville fortsatt ikke boote. Etter dette tokk jeg ut og inn grafikkortet mitt og da ville den plutselig boote normalt igjen.

Det skjedde også en gang for ca en mnd siden når jeg skulle teste en Lian Li anti sag GPU Support (måtte ta den ut igjen fordi det ikke var plass mellom hovedkortet og GPU'en). Den ville ikke boote før jeg hadde byttet ut grafikkortet med kjæresten sitt og satt det i pcie slot'en nederst på hovedkortet, etter det bootet den igjen med mitt eller hennes grafikkort i øverste pcieslot...

Generelt når dette skjer så resetter bios seg til factory default når den først starter. Har prøvd å ta ut cmos batteriet flere ganger fra hovedkortet i et par minutter for å resette bios manuelt. Det har gjort susen vertfall i et tilfelle.

En gang sto pcen på i 5 minutter uten å boote før det plutselig ble liv i den. En annen gang bootet ikke pcen før den hadde stått i 10min med strømkabelen helt ute.

Rett etter nyttår oppførte pcen seg sånn som dette når jeg hadde Fast Boot på i bios. Når den endelig bootet normalt og jeg skrudde av Fast Boot så fungerte den som normalt i 2-3 uker.

Kan forøvrig nevne at keyboardet mitt (Corsair Gaming K65 RGB Rapidfire) heller ikke liker cold boots lengre. Det lyser ikke opp og er dødt helt til jeg tar det ut og inn igjen, MEN når jeg ikke får start på pcen sånn som nå så lyser rgben på keyboardet selv om pcen ikke er på. Har forstått det slik at Ryzen 5000 har mye usb 2.0 problemer, så i den forbindelse har jeg prøvd ut forskjellige bioser for å løse problemet siden jeg ikke har hatt problemer før for 3 uker siden ca. En restart etter en bios oppdatering har som sagt forårsaket boot problem også som løste seg etter utallige av og på slåinger og ut og inn med cmos batteriet.

Har et RTX 3080 grafikkort som har sægger enormt. Det har generelt vert mye bytting av grafikkort i hovedkortet, og jeg mistenker at pcie-sloten begynner å bli litt lei. Det begynner å bli vanskelig å få grafikkort til å "klikke" på plass i pcie sloten. Boot problemer har jeg også hatt før jul da jeg hadde et RTX 3070 i datamaskinen i et gammelt kabinett, men da har det vert lenge mellom hver gang. Den siste mnd har det vert veldig mye boot problemer da jeg har fiklet ekstra mye i kabinettet men gjevne mellomrom. Spesielt den siste uken har det vert helt krise. Flere ganger er det bare en cold boot på morningen som forårsaker problemet.

Jeg mistenker at hovedkortet begynner å ta kvelden, siden jeg ikke har hatt mulighet til å teste med et annet. Det er ingen troubleshooting LED/piping/kode på det. Kan virke som at hovedkortet har sluttet å bootloope normalt når den må det etter jeg gjør forandringer i maskinen (bytte av ram, grafikkort etc).

Hvor skadelig er det for pcen å skru av strømforsyneren så mye som jeg må gjøre? (maaange ganger de dagene den ikke vil boote)

Hvis pc'en slet med å boote før i det gamle kabinettet syns jeg å huske at pcen bootloopet et par ganger og kom seg etter hvert. I verste fall var det bare å force shutdown'e med avknappen på kabinettet et par ganger hvis den ikke bootloopet. Feks i forbindelse med lett overklokking av Ryzen 2700 og innstilling av Corsair Vengeance 32GB ram (som jeg ikke fikk kjørt på mer enn 2733mhz. Det var et 3200mhz kit.) Dette hadde jeg før jeg fikk kloa i en 5900x i desember. Har gitt bort Ryzen 2700 og Corsair ram'en til en kompis.

Takk for at du tokk deg tid til å lese så langt og beklager for adhd-dysleksi-norsken min.

blæææææææææææææææ......

 

Specs og litt notater:

Phanteks P600S (force shutdown med avknappen fungerer ikke, men kabinettet kan da vell ikke være årsaken til det her? Har sjekket at PW og Reset pins er rett vertfal tre ganger til forskjellige anledninger.. Noen her med dette kabinette uten problemet? Finner ingen andre som har samme problem på nett/reddit) (gikk fra Fractual Design Define R5, fungerte som det skulle)

Gigabyte Aorus Elite X570

(når jeg skrudde i et Lian Li GPU support kit i dette hovedkortet klarte jeg å bruke for store skruer aller først.. to av skru hullene til hovedkortet ble litt røft behandlet da for å si det sånn.)

Ryzen 9 5900x (siden 8.12.2020)

32GB G.Skill TridentZ 3600mhz 16CL (modellen er på supportlisten for Ryzen 5000 til hovedkortet)

RTX 3080 Asus TUF OC (fra 18.02.2021. Før dette hadde jeg KFA2 GeForce RTX 3070 siden november. Kjæresten har et RTX 1060 6GB)

Arctic Liquid Freezer 420mm (Kjøpt i januar. Brukte Noctua U12A fram til februar ish. Ventet lenge på å få tilsendt riktig mounting kit for å montere Liquid Freezeren. Har pirket mye i kabinettet siden nyttår i forbindelse dette.)

EVGA SuperNova 750 G2, 750W PSU (4år gammel)

Crucial MX300 1TB M.2 SSD (Hoveddisk med Windows 10, står i nederste M.2 slot nå. Sto i øverste M.2 slot før)

Samsung 860 QVO 1TB 2,5"

Corsair Force Series MP600 2TB M.2 SSD (må ha på NVMe raid i bios for at denne skal fungere, står i den øverste M.2 slot pga plass til den svære heatsinken. Kjøpt på black friday i slutten av november)

Corsair Gaming K65 RGB Rapidfire (Har sluttet å fungere på cold boots siste ukene. Må da ta ut og inn igjen USB'en, men fungerer da som det skal.)

Gamle HDD'er på 2TB og 3TB..

 

Rælet jeg bestilte fra Amazon og monterte igår:

StarTech.com 4 Port USB A Female Slot Plate Adapter - USB panel - 4 pin USB Type A (F)

RIITOP 2 Ports USB 3.0 Female Back Panel to MB 20pin Header Connector Cable Adapter with PCI Slot Plate Bracket

 

Greier som er tilkoblet som jeg tror ikke er relevant:

Skjerm: Gigabyte Aorus FI27Q-X (koblet til med Displayport og USB), og en gammel Samsung 1080p 60hz (DVI til hdmi kabel)

Razer Viper Ultimate mus

Asus Bluetooth usb adapter (har stått i USB-porten til tastaturet)

Motu M4 USB lydkort

M-Audio Oxygen Pro 49 Midi Keyboard

Modmic USB

Mayflash Gamecube Controller adapter

Billig USB Numpad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tenker jeg du selv allerede har påpekt noen potensielle og sannsynlige feilkilder. Bl.a. tenkte jeg også på slitent PCIe-slot - eller kanskje det har kommet støv elns. oppi.

Så sier du at skruehullene har fått røff behandling. Dette kan potensielt forklare problemene, spesielt dersom dette medførte mekanisk stress på hovedkort.

Det jeg ikke ser at du nevner er tiltak mot statisk elektrisitet ved montering. Glemmer man dette, er det fort gjort å ende opp med ustabilt system.

For å ta diskusjonene om skruene til hovedkortet en gang til - husket du å bruke avstandsholdere? Glemmer man dette, er risikoen stor for at strømbaner i hovedkortet kan komme i kontakt med bakplaten til kabinettet og dermed gi kortslutning.

Har du tilgang på multimeter? Du burde også kunne ohme mot pwr-knappen på kabinettet for å fastslå hvorvidt selve knappen fungerer eller ikke.

Lenke til kommentar

dette lukter jordingsfeil, ett sted mellom hk og kabinett/psu. hadde jeg vært deg ville jeg tatt ut alle komponentene også hk, og feilsøke fra scratch, dvs starte pc med minst mulig kompnomenter tilkobelt, og utenfor kabinetten og se om maskinen får samme problem

ADVARSEL man kan risikere å få strøm når man booter pc utenfor kabinett så dette må gjøres med omhu og på eget ansvar

Lenke til kommentar

Takk for svar!
Etter jeg løsnet litt på kabelstroppene i kabinettet og ryddet i kablene så har pcen cold bootet fint i flere dager nå, og det kan virke som at boot problemene mine har gitt seg inntil videre. Keyboardet også starter opp normalt på cold boots. Jeg må innrømme at jeg kan være mer nøye med å forhindre statisk elektrisitet når jeg jobber i kabinettet. Pleier bare å ta i noe metall (feks kabinettet eller foten på kontorstolen) før jeg begynner å styre inni pcen. Har gravd fram et antistatisk bånd som jeg bruker nå. Kan også nevne at ja, hovedkortet er montert på avstandsholdere, og pcen lar seg force shutdown'e med avknappen på kabinettet fra windows. Det kan hende at litt opprydding i kablene løste noe jordingsfeil? Å feilsøke dette her har vert et mareritt da det kan være mange dager/uker mellom hver gang det oppstår. Uansett har dere begge påpekt mulige årsaker som jeg ikke har tenkt over selv, så takk for det.

På gigabyte sine forums virker det som at det er flere som har problemer med X570 Aorus hovedkort som plutselig sliter med å boote helt ut av det blå... Oppdaterer denne posten hvis bootproblemene kommer tilbake, så kan dere eventuelt peke og le av i-landsproblemene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...