Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier leilighet - huseier selger leiligheten


kim94

Anbefalte innlegg

hei 

utleier skal selge leiligheten, vet det at jeg kan bo der i mine 3 måneder oppsigelses tid, men hvordan er det med leie? hvem skal ha betalt med ny eier og hvor får man depositumet sitt tilbake i fra? er dette alt noe som blir overført til ny eier eller skal depositumet tilbakebetales fra tidligere eier ?

er også en liten vann skade på golvet, som koster maks 1000kr å fikse eller ca 2500kr å legge nytt golv i hele leiligheten. og utifra leiekontrakten ser jeg at utleier ikke kan bruke depositums penger uten at vi er med på avgjørelsen. hvordan skal vi si dette til utleier på en måtte slik at han skjønner at han ikke har rett til å gjøre hva som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, kim94 said:

hei 

utleier skal selge leiligheten, vet det at jeg kan bo der i mine 3 måneder oppsigelses tid, men hvordan er det med leie? hvem skal ha betalt med ny eier og hvor får man depositumet sitt tilbake i fra? er dette alt noe som blir overført til ny eier eller skal depositumet tilbakebetales fra tidligere eier ?

er også en liten vann skade på golvet, som koster maks 1000kr å fikse eller ca 2500kr å legge nytt golv i hele leiligheten. og utifra leiekontrakten ser jeg at utleier ikke kan bruke depositums penger uten at vi er med på avgjørelsen. hvordan skal vi si dette til utleier på en måtte slik at han skjønner at han ikke har rett til å gjøre hva som helst?

Med mindre du bor i en 15 kvm leilighet koster det ikke 2500kr å legge nytt gulv i en hel leilighet. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Det er ikke slik at man må flytte dersom en leid bolig selges. Salg er ikke gyldig oppsigelsesgrunn fra huseiers side. Flytter du fordi du vil, eller fordi de påstår at du må?

er ferdig på studieløpet mitt 1 juli så skal flytte da uansett

Lenke til kommentar

Er du helt rar? Utleier velger selv hvordan han ønsker å fikse skaden deres å hvilke materialer han skal bruke. Så må dere dekke en rimelig del av kostnadene ift skade omfang. At dere skal kjøpe billigst mulig laminat og legge dette er jo helt søkt. 

Forøvrig skal dere betale den personen som står i kontrakten deres, og her skal depositum komme i fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Er du helt rar? Utleier velger selv hvordan han ønsker å fikse skaden deres å hvilke materialer han skal bruke. Så må dere dekke en rimelig del av kostnadene ift skade omfang. At dere skal kjøpe billigst mulig laminat og legge dette er jo helt søkt. 

Forøvrig skal dere betale den personen som står i kontrakten deres, og her skal depositum komme i fra.

når det som ligger som golv i fra før er det billigste parketten som ekspertene på maxbo hadde sett. da det ikke er noe annet en limt papp med 1mm lag på toppen med treverk. så sa han et det ikke hadde kostet mer en 30kr per m2 da det hadde blitt kjøpt. så og legge golv til 30tusen pluss kan ikke være noe han kan kreve ?  

Lenke til kommentar
kim94 skrev (4 minutter siden):

når det som ligger som golv i fra før er det billigste parketten som ekspertene på maxbo hadde sett. da det ikke er noe annet en limt papp med 1mm lag på toppen med treverk. så sa han et det ikke hadde kostet mer en 30kr per m2 da det hadde blitt kjøpt. så og legge golv til 30tusen pluss kan ikke være noe han kan kreve ?  

Selvfølgelig ikke, han kan kreve dekning for den skaden dere har gjort. Men dere kan ikke bare legge ett nytt golv for utleier. Det er ikke slik det fungerer. På samme måte som en ikke kan kjøpe en rød sprayboks og sprute litt lakk på ferrarien en bulket.

Nå vet jeg ikke omfang av skadene, men si det er ett bord. Da bør en dekke utbytting av dette bordet pluss arbeid. Er dere heldig går utleier med på at dere gjør det selv på grunn av nevnte kompetanse. 

Lenke til kommentar

Angående skifte av eier så betaler du til den opprinnelige eieren med mindre du får beskjed om noe annet.  

Det følger av husleieloven §10-3 at utleier kan kreve dekket nødvendige utgifter til reparasjon av vannskadene. Det vil si de kostnadene som påløper for å få stilt rommet i samme stand som da leier overtok husrommet.

Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap

 

 

Endret av pedr0a
Lenke til kommentar

Tidligere eiers krav på husleie opphører ved overtagelse, deretter er det ny eier som har krav. Tidligere eiers "eierdel" av depositumskonto skal overføres likeså.

Utleier skal gi leier tilgang til å utbedre skader (eller annet) før han kan utbedre det selv. Boligen skal leveres tilbake i tilsvarende stand, minus normal slitasje, som da den ble leid ut. Leier kan derfor ikke bytte ut hele, eller deler av, parkettgulvet med laminat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...