Gå til innhold

BMW iX kommer i to utgaver og koster fra 660.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, MinHattHarTreKanter said:

Den var jo ekstremt stygg, ingenting på det designet fungerer på noen som helst måte. Hva tenker de på?

Ikke godt å si hva som var tanken bak designet. Synes det spriker alle veier i tillegg til at de har tatt utgangspunkt i en lavere modell og nesten bare forlenget nedsiden for å få en SUV. Sånn sett blir det hverken fugl eller fisk, bare en merkelig hybrid, men det er jo et generelt problem at for mange av produsentene går mer for det unike enn det estetiske for tiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

Hengervekten estimeres ifølge pressemeldingen til å være 2500 kg, som må sies å være rimelig bra.

Rimelig bra? Det er BEST! Bedre enn noen annen elbil på markedet til nå. Dvs. Tesla model X med sine 2250 kg rykker ned til en andreplass, med mindre Cybertruck kommer BMW i forkjøpet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Oi oi oi! Ser jeg karosseriet i karbon/kompositt?
+ "Åpent gulv" foran. (F.eks parkere trangt, og gå ut via passasjerdøra)
+ Nesten riktig plassering av ladeluka.
- Utseendet er utrolig kjip
Lett valg mot E-tron og co.

Men med mindre de viser frem noe enda mer snasent, så blir det Tesla som får pengene mine igjen når nye X kommer.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

BMW har i hvertfall tatt på seg å produsere de styggeste bilene til de høyeste prisene... De er sikkert teknisk og kvalitetsmessig gode, men er ikke for meg. Da syns jeg Audi e-Tron-bilene ser mye bedre ut. Selv om de har den fæle Audi-grillen. Resten ser jo bra ut.

Bortsett fra den aller siste, E-Tron GT som jeg dessverre må innrømme at er griselekker og bedre utseendemessig enn Taycan, så synes jeg faktisk ikke de andre E-Tronene ser bra ut. SB ser mindre ille ut, men er ikke særlig pen den heller.

Men klart, snøfteskaftet på de siste BMWene gjør at det ikke blir noe slikt selv om Eurojackpotten gikk inn må maks-gevinsten. Jævlig synd egentlig, for i4 som er egen artikkel, er jo linjelekker som få, bak grillen. Men den grillen er alene nok til å skremme meg vekk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
MinHattHarTreKanter skrev (3 timer siden):

Den var jo ekstremt stygg, ingenting på det designet fungerer på noen som helst måte. Hva tenker de på?

De tenkte de skulle selge flest mulige biler... og det gjør de i Kina. Asiatene har dessverre ikke samme smak som oss, når det kommer til design.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke lett å skjønne hva BMW tenker. Rent teknisk så er det å forvente at dette blir i toppklassen, men designet er helt umulig å skjønne seg på. Av det har jeg sett så er det ingen som synes den grillen er pen. Og folk prøver virkelig å overbevise seg selv om at den ikke ser helt for jævlig ut. Noen prøver seg til og med på at den er stygg på en kul måte ala Nissan Juke/Fiat Multipla.

BMW har profesjonelle designere, markedsundersøkelser og tilgang på fokusgrupper.  Så på en eller annen måte har de funnet ut at de med dette designet vil selge bedre enn den linjelekre horisontale nyregrillen.  

Et mysterium.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Hvem er det som står bak batteriene til denne BMWen?

https://techcrunch.com/2019/11/21/bmw-locks-up-10-2-billion-euro-battery-order-ahead-of-ev-onslaught/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAACqADFZX7tLfQSFCkbtCZzkoagHA20Qt7KH8ZxpcRUwftYfyj2P6aN5aBhdIb_l85Ko3599tewy7Y59tw8a4tZBXgbvDaSWanuXqMSiNwNjTBcIik1SD8bHIhR_dWwt0W4NecHYoN3ekhGDq0PH45aesgY98OAlIoQWVEk8WqUUy

 

Amperex Technology Co

 

edit

Dem kommer også til å kjøpe batteriet fra Northvolt i Sverige når den er ferdig bygget, ellers har jo LG store batterifabrikker i Polen men de leverer først og fremst til vag gruppen trur jeg.

Northvolt er muliggjort pga alle de vindturbinene de har bygget i nord sverige gjennom grønne sertifikatene  vi har betalt gjennom strømregningen blant annet her i norge og import av norsk strøm.

 

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Grønne_sertifikater

"I avtalen med Sverige er det satt en målsetning om å bygge ut tilsammen 28,4 TWh innen 2020, hvor Norge har ansvaret for å finansiere nesten halvparten. Det er derimot ikke satt begrensninger på hvor produksjonen skal bygges ut.[4] Produksjonen vil derfor bli bygd i det landet hvor det er billigst å bygge, og av den produsenten som kan selge sertifikatene sine til den laveste prisen. Inntil 2015 gikk de fleste sertifikatpenger til svenske anlegg.[5] Per april 2016 var 13,1 TWh bygd i Sverige og 2,4 TWh i Norge, av ialt 15,5 TWh.[6]

Grønne sertifikater er omdiskutert. Blant annet hevdes det at resultatet blir et kraftoverskudd som vil bli eksportert til Tyskland og Storbritannia.[7] Regjeringen ønsket i 2016 å fastholde systemet til 2021, for deretter la markedet bestemme priser.[8] Prisen var til å begynne med 20 øre/kWh, men falt til 14 øre i 2015, og videre til 5 øre i 2016/2017.[9][10] Sverige planlegger å fortsett til 2030, med et mål om 18 TWh utbygd kapasitet.[11]"

 

"

Grønne sertifikater er en støtteordning for utbygging av fornybar energi. I Norge trådte ordningen i kraft fra 1. januar 2012 da Elsertifikatloven begynte å gjelde, og den varer til og med 2021.[1] Ordningen administreres av Norges vassdrags- og energidirektorat.[2]

Ordningen pålegger strømleverandører å kjøpe elsertifikater. Disse sertifikatene utstedes av Norges vassdrags- og energidirektorat som i sin tur gir dem til selskap som har rettskraftige konsesjoner på å bygge fornybar energi. Slik skapes det en etterspørsel for utslippsfri energi i strømmarkedet. I EUs fornybardirektiv gis det pålegg om at medlemslandene må øke sin andel av fornybar energiproduksjon.[3] Dette gjelder også Norge gjennom EØS-avtalen. Direktivet åpner for felles gjennomføring, og Norge har valgt å koble seg på Sveriges system, som har hatt en ordning med elsertifikater siden 1. mai 2003."

 

Vi har verdens dummeste politikere

Endret av freddy85
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Bortsett fra den aller siste, E-Tron GT som jeg dessverre må innrømme at er griselekker og bedre utseendemessig enn Taycan, så synes jeg faktisk ikke de andre E-Tronene ser bra ut. SB ser mindre ille ut, men er ikke særlig pen den heller.

Likte dem ikke jeg heller, før jeg så en "live". Fikk et helt annet inntrykk av bilene da. Men grillen er jo fortsatt Audi-vulgær. Må bare passe på å ikke se på den. 😉

 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Men klart, snøfteskaftet på de siste BMWene gjør at det ikke blir noe slikt selv om Eurojackpotten gikk inn må maks-gevinsten. Jævlig synd egentlig, for i4 som er egen artikkel, er jo linjelekker som få, bak grillen. Men den grillen er alene nok til å skremme meg vekk.

Samme her! :yes:

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...