Gå til innhold

Får ikke slettet gammel systemdisk


Anbefalte innlegg

Har en gammel SSD som jeg ønsker å omgjøre til 1 disk. Det var Windows 10 disk.

Fikk slettet C disken og den andre partisjonen jeg hadde på den, men får ikke slettet gjennopprettingspartisjonen på den. Står kun "hjelp" ved høyreklikk, og ikke noe jeg finner ut av.

De 2 gamlepartisjonene får jeg heller ikke samlet til 1 .

 

Noen tips?

 

Jeg la Windows inn som ny på den, ikke noe ferdig kjøpt.

gammel disk.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskpart er nok det enkleste.

Har selv brukt WD Data Lifeguard tool for å dybdeslette harddisker. Fungerer med disker fra andre produsenter også. Fordelen er at du får gått over hele disken og avdekket svake områder som vil bli reallokert.

I Linux kan du nulle ut en disk ved å kjøre dd mot blockdevice (hdX,sdX);

dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=1M

Vær helt sikker på at du jobber mot riktig disk ved å sjekke partisjonene med f.eks fdisk.

Lenke til kommentar
5 hours ago, vidor said:

I Linux kan du nulle ut en disk ved å kjøre dd mot blockdevice (hdX,sdX);

dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=1M

Vær helt sikker på at du jobber mot riktig disk ved å sjekke partisjonene med f.eks fdisk.

Burde du være litt mer forsiktig med på SSDer. Du sløser en skriving til flash minnet og controlleren i SSDen vil ikke nødvendigvis skrive over alt fysisk.

Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 1:59 PM, xaco said:

Burde du være litt mer forsiktig med på SSDer. Du sløser en skriving til flash minnet og controlleren i SSDen vil ikke nødvendigvis skrive over alt fysisk.

Det er sant. Tenkte primært på ordinære disker når jeg skrev det. For SSD bør en bruke Diskpart eller GParted.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...