Gå til innhold

TEST: MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio


Anbefalte innlegg

3300kr for Series S og 5500kr for Series X (som er på lager i flere Elkjøp butikker nå) i tillegg kan man kjøpe dem på All Access som er 24måneders rente og gebyrfri nedbetaling med binding til GamePass for 262kr/mnd for Series S eller 354kr/mnd for Series X aom altså inklurer GamePass Ultimate der alle Xbox Studios titler er tilgjengelig fra dag 1++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2011 kjøpte jeg 2 stk GTX 460 OC for rundt 2400kr.

Kan være jeg husker feil, men 2x 460 i SLI skulle teoretisk ha rundt samme ytelse som 1stk GTX 480 for halve prisen, i praksis så fungerte det ikke så bra da ikke alle spill støttet SLI osv. Men mye mer verdi for pengene uansett for en som ikke hadde nok til å kjøpe en 480

GTX 460 var da den dagens RTX 3060.

460 var budsjettkortet til nvidia, 3060 kan desverre ikke måle seg i dagens tid som et budsjettkort.

Om prisene på kort hadde steget med for eksempel 100% siden 2011 så skulle 3060 kostet 2400kr.

Selvsagt så blir det bare dyrere for hver ny generasjon. Men om det fortsetter som det gjør nå så er det ingen normale folk som kommer til å se verdien i å kjøpe gaming PC over en konsoll. 

Endret av offen
Lenke til kommentar
19 hours ago, BadCat said:

Jeg er klar over at Norge ligger relativt langt nede på lista økonomisk (selv om folk av gammel vane gjentar at vi er rikest), men det er nesten komisk hvordan Nordmenn i det uendelige gjentar at vi bor i verdens rikeste land, helt til de skal kjøpe noe. Da er det plutselig syting om ekstremt høye priser. Nordmenn bør ha råd til 3060 Ti, prisstigning eller ikke. Den som ikke har råd har vel andre ting å tenke på enn komputerspill.

Når folk (inkludert meg selv) sier en "ikke har råd" så er det ofte snakk om at en heller ikke "tar seg råd".

Det sier seg litt selv mtp lønningsnivået i Norge sammenlignet med veldig mange andre land. Har venner som har gått på NAV som kjøpte seg ganske heftige rigger med bare noen få måneders sparing. (Mindre lurt i min mening men)
Så ja, jeg kan knekke sparekontoen og ta hundretusen derifra for å kjøpe meg ett absolutt monster av en PC, samme hva det koster. Men det vil være mindre lurt av meg da de sparepengene er øremerket ting som er viktigere enn en PC.

Da venter jeg heller og ser om prisene synker, for jeg har jo en PC, og mtp at jeg ikke har noen 4k skjermer så klarer 2060 kortet lett å håndtere alle spill jeg spiller for tiden.

Det blir jo det samme som når folk sier de "ikke har råd til å spise ute", prisen er høyere enn det man med god samvittighet kan bruke penger på. Man skal være veldig fattig for ikke å ha råd til en ytrefilet på restaurant.

Endret av Randalf the Black
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Hvem har sagt det? Tror de fleste tar det som en selvfølge at det koster mer å kjøpe en skikkelig gaming PC, men så kan den jo også brukes til så mye mer.

Har en spill eller utstyr fra før kan det som regel brukes på den nye PCen, noe som ikke er en selvfølge på konsoll.

Endret av PantZman
sitat ble ikke med...
Lenke til kommentar
offen skrev (3 timer siden):
Spoiler

 

I 2011 kjøpte jeg 2 stk GTX 460 OC for rundt 2400kr.

Kan være jeg husker feil, men 2x 460 i SLI skulle teoretisk ha rundt samme ytelse som 1stk GTX 480 for halve prisen, i praksis så fungerte det ikke så bra da ikke alle spill støttet SLI osv. Men mye mer verdi for pengene uansett for en som ikke hadde nok til å kjøpe en 480

GTX 460 var da den dagens RTX 3060.

460 var budsjettkortet til nvidia, 3060 kan desverre ikke måle seg i dagens tid som et budsjettkort.

Om prisene på kort hadde steget med for eksempel 100% siden 2011 så skulle 3060 kostet 2400kr.

Selvsagt så blir det bare dyrere for hver ny generasjon. Men om det fortsetter som det gjør nå så er det ingen normale folk som kommer til å se verdien i å kjøpe gaming PC over en konsoll. 

 

 

Frem til 2012 (GTX 600 serien og Radeon 7000) var det vanlig at topp kort (x80 /Ti) kostet omkring 500$ / 5000kr. De kommende generasjonene mot 20 serien ble det 6-700$ (om du ser bort fra Titan selv om det kan sies å være topp kortet siden det var fulle kjernen fra x80 kortene). Med 20 serien ble det 1000$+.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker PC for da kan jeg bruke de spillene jeg kjøpte for 25-30 år siden uten å ha problemer med at nyeste generasjon maskinvare ikke er kompatibel. Jeg har Nintendo Switch og PS5 da det er en liten håndfull spilltitler av interesse. Selvsagt har jeg mange Amiga maskiner og NES/SNES NTSC.

Kjøper man konsoll må man kjøpe 10 maskiner ekstra og 20 gamepads (litt overdrevet, men ikke langt unna) for å være sikret at man kan spille favorittspillet 30 år senere. Produsenter av konsoller er ikke opptatt av at folk skal få spille favorittspillet og få mening i livet sitt. De vil at kundene skal kjøpe det nyeste uten stans.

Mario 35 er artig å spille på Nintendo Switch, men om to uker forsvinner det. Forby at noen har det artig uten å betale 589 kr hver uke.

"Magnus Carlsen, drit i å spille sjakk om og om igjen. Brettspillprodusentene sliter økonomisk fordi at du ikke er åpen for stadig nye spill."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
30 minutes ago, BadCat said:

Produsenter av konsoller er ikke opptatt av at folk skal få spille favorittspillet og få mening i livet sitt. De vil at kundene skal kjøpe det nyeste uten stans.

Mario 35 er artig å spille på Nintendo Switch, men om to uker forsvinner det. Forby at noen har det artig uten å betale 589 kr hver uke.

"Magnus Carlsen, drit i å spille sjakk om og om igjen. Brettspillprodusentene sliter økonomisk fordi at du ikke er åpen for stadig nye spill."

Dette er en trend man ser overalt i både konsoll og PC gaming verden. De fleste store selskapene blandt spillutviklerne er ikke opptatt av å lage det beste spillet, men de strever etter å lage det spillet som genererer mest profitt. Activision Blizzard, EA og flere andre har "bevist" dette gang på gang.. og tro det eller ei liker de svært dårlig gode gamle klassikere som f.eks Counter Strike 1.6, Heroes of Might and Magic III eller andre spill som folk kunne spille i tusenvis av timer uten og gå lei.

Lenke til kommentar

Ja, ingen vil lage det perfekte spillet som gjør alle fremtidige spill overflødig. Det som går igjen nå er å tease spill før utviklingen starter og levere noe helt annet 3-5 år senere. gjerne fult av bugs. Bethesda er eksperter på dette. Det hadde ikke gjort noe hvis de ikke tok med seg en gang gode spillutviklere som for eksempel id Software ned i dragsuget. EA  er absolutt best in class (altså verst i klassen). Ingen over, ingen ved siden.

Jeg liker mange spill mellom 1976 og 2003. Da vet jeg hva jeg får og jeg slipper å føle at jeg stadig kjøper keiserens nye klær. Dessverre faller jeg for en og annen hype eller gir etter når prisen kommer ned med 75-90%

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bare å venne seg til de høye prisene, oljeprisen er nå på hele 70 USD fatet og kan raskt falle ned til 50 USD å da får vi en kronekurs på 10 tallet igjen. Dette pga 15-20 med elendig politisk styring av landet.

Prisene har steget pga krypto men de prisene man ser hos komplett er ikke påvirket i så stor grad som mange trur, der er vel heller problemet at man ikke får kjøpt de.

Lenke til kommentar

Noe av skylden ligger hos kjøperen. Dette er ikke annerledes enn at Per har ikke jobb og blir ikke engang kalt inn til intervju mens Ole sjonglerer 5 jobber allerede og hver uke er det nye bedrifter som tar kontakt og vil ha hans arbeidskraft. Det er også få som stiller det riktige spørsmålet. Produserers det færre kort enn tidligere år?

Problemet ser ikke ut til å være at folk ikke får kort men at de får kun 12 kort når de egentlig vil ha 40+. Mange på dette forumet har 5 kort eller fler. Jeg synes ikke folk gjør annet enn å skrive om at de får kort eller har flere kort på vei.

Mange av de som ikke har kort er de som prøvde én gang og gav opp. De som lykkes uansett felt har en ting til felles, at de prøver til de kommer i mål og mange av de som mislykkes gav opp før de var ferdig med å prøve en eneste gang.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det fleste har vel kun 1 kort og noen "gamle" og det å prøve å få tak i et 30 kort er umulig det ser man i hver eneste nettbutikk utsolgt, utsolg vet ikke når det kommer på lager osv så å "prøve" å få tak er like umulig som å sjekke skatteoppgjøret før du får mail om at det er tilgjengelig fra skattedirektoratet!

Men jeg har ikke behov for nytt kort men sjekker hver gang jeg er på Komplett osv, og samma bedrøvlige beskjeder hver gang.

Lenke til kommentar
radiohodet skrev (16 timer siden):

fordi det lønner seg i lengden å betale litt mer, slik at man kan droppe en 2-3 konsollgenerasjoner fordi de henger så ufattelig langt bak PC.

Altså, om man må overdrive kraftig for å få frem poenget sitt, så bør man skjønne at man har et dårlig poeng. 2 konsollgenerasjoner siden var 2006. 3 generasjoner siden var 2000.  Kan du ta en titt på PC-spill som kom i år 2000 og gjenta påstanden din uten å trekke på smilebåndet?
 

BadCat skrev (16 timer siden):

Spillene koster det halve på PC og det er tilbud i hver høytid med 70-90 rabatt på relativt nye spill. Jeg kjøpte nettop to spill til Nintendo Switch for å bruke på livestreamen min. Da kostet det 979 kr for to spill mot normalt 1178 kr. Sist jeg kjøpte spill på tilbud for PC fikk jeg oppunder 30 spill for 1150 kr hvorav minst ei god håndfull av disse koster >500 kr til vanlig. Jeg har en backlog på flere hundre spill fordi PC-spill er så rimelige at det er bare å fylle handlekurven når det er på tilbud. Det er mer lønnsomt å handle 4 spill på salg og spille kun to av de enn å kjøpe ett spill til fullpris.

Nei, spill koster ikke det halve på PC...
Du kan ikke sammenligne salgspriser på PC mot fullpriser på konsoll. Ja, ved release er spill noe dyrere på konsoll, og om man sammenligner de ALLER dyreste spillene akkurat NÅ (749,- for enkelte PS5-spill), mot de som ligger på den billige enden av skalaen på PC (399,-), så snakker vi NESTEN halv pris, men sammenligner vi den billige enden av skalaen på PS5 (399,-) mot den dyrere enden på PC (599,-) så får pipa en annen lyd. Prøv å sammenligne spill mot spill i stedet, så får du se at prisene ikke er så voldsomt forskjellig, selv om du har rett i at konsollspill generelt er dyrere.

Men som du selv sier, så lønner det seg å kjøpe på tilbud, og tilbud er det mer enn nok av på konsoll også. Faktisk er det til enhver tid relativt store avslag (ca 2 måneder gamle spill med 30% og eldre spill med 50-70%) på en mengde spill på både PS4/5 og Switch (regner med også Xbox), i tillegg til at større salg foregår ved hver høytid (50-90%), altså akkurat samme som tilbudene på Steam for eksempel, selv om jeg føler jeg må vente mye lenger på Steam enn et par måneder før de nyere spillene havner på tilbud. Forøvrig er backloggen min på PS4 på ca 400 spill, mot ca 1500 spill på Steam etter ca 15 år der, og da har jeg brukt Humble Bundle MYE. Totalt har jeg forresten ca 900 spill på PS4 og 1900 spill på Steam, som jo vil si at jeg heller spiller på PS4 enn PC, til tross for at jeg har en rimelig grei PC som kjører det aller meste på høyere innstillinger.

Men som jeg nevnte til radiohodet; det er mye lettere å ta dere seriøst om dere ikke overdriver for å "vinne" diskusjonen. Det er det kun selgere og barn som gjør (og Master Race tydeligvis).

Lenke til kommentar

I morgen er det et halvt år siden RTX 3080 kom i salg. Det betyr ca 180 dager til å ha skaffet seg kort. Jeg kjøper ikke at noen med hånden på hjertet kan påstå at de har prøvd og ikke greid å få tak i ett eneste kort i løpet av alle disse dagene.

Jeg skal gå med på at RTX 3080 til tider har vært en tålmodighetsprøve, men selv der har det vært mange muligheter også, til og med i løpet av de tre siste ukene hvor det flere ganger har blitt lagt ut 100+ 3080-kort i slengen. 3090, 3070 og 3060 Ti har det vært utallige muligheter til å kjøpe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...